sitoutumiskammo
Hei! Ystävälläni on jonkin sortin sitoutumiskammo ja haluaisin auttaa häntä, mutta en tiedä miten. Hänellä on myös ongelmia itseluottamuksen kanssa. Kellään kokemusta asiasta? Vinkkejä miten voin auttaa?
Kiitän :)
Kommentit (10)
Mitä tuohon muka voi sanoa? Iskee tyhjän tilan kammo, kun ei ole mitään mihin tarttua. Miten se ilmenee? Minkälainen ihminen hän on muuten?
Kai se on ensimmäinen ja tärkein kohta, että juttelee ystävän kanssa ja opettelee tuntemaan tätä aina paremmin, jotta alkaisi ymmärtää, mistä nuo johtuvat.
No jaa, tarvitseeko tuo sitten apua? Ihminen voi elää koko ikänsä ihan onnellisena sitoutumattakin. Näin olen itse tehnyt.
Oletko ap itse tuo "ystävä"? :)
Itse olen myös sitoutumiskammoinen, eikä se ole tuottanut minulle juurikaan ongelmia, koska en ihan oikeasti viihdy parisuhteessa (ainakaan sellaisessa, jossa asutaan saman katon alla). Rakastan vapauttani ja sitä, että voin toimia koko ajan itsenäisesti. Toisen kanssa jaettu elämä ahdistaa, heh. Mielummin olen sitoutumiskammoinen kuin vaikkapa läheisriippuvainen. :)
Sitoutumiskammo on ongelma silloin, jos henkilö oikeasti haluaisi sitoutua, muttei pysty/uskalla (on liian ujo/huono itsetunto/tms).
Sitoutumiskammo on itselleni pieni ongelma oikeastaan ainoastaan siksi, että vanhempani ja sukulaiseni eivät ymmärrä sitoutumattomuuttani vaan painostavat parisuhteeseen, naimisiin ja perheen perustamiseen (Eivät siis tajua, että kyseessä on oma valinta. He luulevat "etten ketään saa". Huoh...).
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:14"]Oletko ap itse tuo "ystävä"? :)
Itse olen myös sitoutumiskammoinen, eikä se ole tuottanut minulle juurikaan ongelmia, koska en ihan oikeasti viihdy parisuhteessa (ainakaan sellaisessa, jossa asutaan saman katon alla). Rakastan vapauttani ja sitä, että voin toimia koko ajan itsenäisesti. Toisen kanssa jaettu elämä ahdistaa, heh. Mielummin olen sitoutumiskammoinen kuin vaikkapa läheisriippuvainen. :)
Sitoutumiskammo on ongelma silloin, jos henkilö oikeasti haluaisi sitoutua, muttei pysty/uskalla (on liian ujo/huono itsetunto/tms).
Sitoutumiskammo on itselleni pieni ongelma oikeastaan ainoastaan siksi, että vanhempani ja sukulaiseni eivät ymmärrä sitoutumattomuuttani vaan painostavat parisuhteeseen, naimisiin ja perheen perustamiseen (Eivät siis tajua, että kyseessä on oma valinta. He luulevat "etten ketään saa". Huoh...).
[/quote]
En ole itse tuo ystävä :) Ystäväni on henkilö, jonka kanssa eilen juuri päätimme pysyä vaan ystävinä, koska hän kertoi kyseisestä ongelmastaan ja on sitä mieltä, että näin asia on minun kannaltani parempi. Haluaisin kuitenkin auttaa, koska olen korviani myöten rakastunut häneen ja tuntuu, että hän olisi kaikesta huolimatta "se oikea" minulle.
Hänelle se on juuri sen takia ongelma, että hän haluaisi olla suhteessa, mutta häntä on satutettu aijemmin niin pahasti, ettei hän uskalla ottaa riskiä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:14"]Oletko ap itse tuo "ystävä"? :)
[/quote]
En ole itse tuo ystävä :) Ystäväni on henkilö, jonka kanssa eilen juuri päätimme pysyä vaan ystävinä, koska hän kertoi kyseisestä ongelmastaan ja on sitä mieltä, että näin asia on minun kannaltani parempi. Haluaisin kuitenkin auttaa, koska olen korviani myöten rakastunut häneen ja tuntuu, että hän olisi kaikesta huolimatta "se oikea" minulle.
Hänelle se on juuri sen takia ongelma, että hän haluaisi olla suhteessa, mutta häntä on satutettu aijemmin niin pahasti, ettei hän uskalla ottaa riskiä.
[/quote]Oletko varma, että asia oikeasti on noin? Itsekin sitoutumis- tai oikeastaan läheisyyskammoisena saatan satuilla tuollaisia juttuja liian lähelle tunkeville ihmisille, joista kuitenkin haluan hyötyä edelleen jollain tasolla tai muista syistä pitää elämässäni...
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:51"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 02:46"]
[/quote]
[/quote]Oletko varma, että asia oikeasti on noin? Itsekin sitoutumis- tai oikeastaan läheisyyskammoisena saatan satuilla tuollaisia juttuja liian lähelle tunkeville ihmisille, joista kuitenkin haluan hyötyä edelleen jollain tasolla tai muista syistä pitää elämässäni...
[/quote]
Olin 5kk seksisuhteessa kyseisen henkilön kanssa, joten miksi hän valehtelisi asiasta. Kuitenkin kumpikin oppi tuntemaan toisensa aika perusteellisesti tuona aikana. Kuitenkin viimenen kuukausi oli jollain tavalla "kylmempi", eli siis hän otti etäisyyttä minusta ihan huolella.
Luulin, että hän olis ollu ihastunu minuun, koska kaikki 'merkit' viittasivat siihen. Hän vei minua syömään, elokuviin, standup keikalle, tarjosi takin kun palelti, kuunteli kun sitä eniten tarvitsin, esitteli ystävilleen ja isälleen.. Nyt sitten kuitenkin kertoi sen, ettei uskalla ottaa riskiä ja edetä suhteessa edellisen suhteen takia. Ja koska hän ei luota itseensä tarpeeksi.
En tiiä onko tämä nyt ihan vaan päästä tempaistu ajatus, mutta voisiko olla, ettei hän uskalla vaan myöntää sitä että hänellä on tunteita minua kohtaan?
Kuullosta ihan normaalilta, olen itsekin ollut tuollainen ja tehnyt samat jutut. Uskoisin että hän on vain kyllästynyt, ja halua erota tai pitää taukoa. Olen itse aina sanonut; että naiset on kuin autoja niihin kyllästyy 6kk jälkeen.
Sitoutumiskammo on oikein kätevä syy olla viemättä suhdetta vakavammalle asteelle. Sen voi tulkita niinkin, että sitoutumiskammoinen haluaa pitää vapautensa kiinnostavamman naisen/miehen toivossa. Sitten, kun (jos) jonain päivänä kolahtaa tarpeeksi, on valmis sitoutumaan. Noin ainakin itselläni ja monella tutullakin on ollut.
Eli kun ei haluta sanoa, että on jollain tavalla kyllästytty, käytetään tuota syytä. Toisessa ei tarvitse olla mitään vikaa, mutta hänestä ei löydy enää uusia, mielenkiintoisia puolia.