Onkohan rekka-autoissa jo yleistyneet erilaiset ajoavustinjärjestelmät kuten adaptiivinen vakkari ja muut vastaavat?
Katselin netistä että ainakin jossain uusimmissa rekoissa on jo nuo kaikki mutta onkohan noita käytännössä vielä liikenteessä?
Ajattelin jos rupeaisin rekkakuskiksi, mutta jos ei ole mitään avustinjärjestelmiä, niin sitten ei kyllä kiinnosta.....
Kommentit (9)
Rajoittimen poistimet on ainakin tosiaan yleistyneet. Sen verran paljon tuntuu olevan 90km/h ajavia rekkoja liikenteessä, ihan Suomenkin kilvissä.
Kerran olen ajanut tukkirekkaa, oli todella helppoa, hiljainen ohjaamo, hyvä penkki, jääkaapista kylmää olutta, D päälle, 90kmh mittariin ja vakkari päälle, auto hoiti kaiken sen jälkeen, ei tarvinnut kuin vähän ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Vakkaria ei tarvitse kun oikea koipi kokoajan suorana. Rajoitin hakkaa 92km/h. Muutama rekka poikkeus.
Manuaalilla sitten alamäkeen vapaalle tai kytkin pohjaan niin pääsee vielä kovempaa :D Rekkaa en ole koskaan ajanut mutta bussia kyllä ja monesti kun vähän jyrkempi alamäki alkaa ja satanen mittarissa tullut tuota käytettyä.
Nykyisin toki manuaalilootalla olevat harvassa ja GPS-seurantalaite ja digipiirturit tallentaa nopeutta joten ei voi ihan samalla tavalla hurjastella.
Vierailija kirjoitti:
Rajoittimen poistimet on ainakin tosiaan yleistyneet. Sen verran paljon tuntuu olevan 90km/h ajavia rekkoja liikenteessä, ihan Suomenkin kilvissä.
Mitkä rajoittimen poistimet? Se rajoitin toppaa 90 km/h bussit 110.
Meinaatko että voi räplää luuria, kun noita haitakkeita tarttet?
Kaistavahti ja törmäysvaroitus ollu pakollinen varuste 2015 lähtien.
Ei ole tekniikka lähelläkään vielä sitä tasoa että noista avustimista olis merkittävää hyötyä useimmiten haittaa enemmän.
Vakionopeusrajoittimet olivat varmaan ensimmäisenä kuorma-autoissa, joista siirtyivät henkilöautoihin...
Siinä ei auta mitkään auton avustimet, kun teet 15h työpäivää, nukut muutaman tunnin yössä ja et ole ikinä kotona. Good luck!
Älä mee rekkakuskiks, jos sun murheet on tommoset alasta. Ei sovi sulle. Talvella ei todellakaan huonoilla teillä vaan istuta kyydissä ja vähän ohjata rattia. Juu ei.
Hyvin harvassa ovat firmat missä on täysin uutta kalustoa saati että lisävarusteena olisi otettu yhtään mitään ylimääräistä. Ja sekin kannattaa muistaa, että se homma ei ole vaan leppoisaa ajelua auringonlaskuun.
Vakkaria ei tarvitse kun oikea koipi kokoajan suorana. Rajoitin hakkaa 92km/h. Muutama rekka poikkeus.