"mun tytär on kaunein" - Miksi pitää hokea koko ajan?!
Minulla siis suht. Uusi tuttavuus leikkipuistosta. Hänen tyttärensä on 9 kk, minun 6 kk. Saan joka IKINEN kerta kuulla, kuinka "meidän Ellasta tulee sitten siis niin kaunis/ tänään taas kiitin luojaa kun on niin kaunis tyttö, maailman kaunein". Tiedän, että oma lapsi on aina maailman kaunein, mutta sitä ei tarvitse hokea kaiken aikaa...! Minä olen sitä mieltä, että meillä on maailman kaunein tyttö, mutta sanon sitä vain tytölle itselleen jatkuvasti, en hoe muille. Anteeksi jos olen nipo mutta ärsyttää vaan, kun joka kerta puhutaan vain Ellan kauneudesta... Vältän kohta menemistä koko puistoon.
Kommentit (20)
Mun esikoispoikani oli tosi ruma vauva. Finninaama ja perunanenä ja ministerin roikkuposket. Laskin siitä leikkiä. Nykyään se on tosi mukavan näköinen suurisilmäinen hymykuoppainen poika.
Ellankin äiti voi yllättyä.
Haha! Joo mun kaveri kans jaksaa hokea tota samaa sen tytöstä, vaikka onkin ihan tavallisen vauvan näköinen :D
Vauvat on kaikki samannäköisiä pallopäitä, ei niistä vielä voi ennustella tulevaisuuden kauneutta.
Eipäs kun minun tytär on maailman kaunein! Saanut isänsä suomalaista ja nigerialaista verta ;)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:41"]Eipäs kun minun tytär on maailman kaunein! Saanut isänsä suomalaista ja nigerialaista verta ;)
[/quote]
Niin varmaan.
Mitäs sitten jos Ellasta ei kaunista tulekkaan? 9 kk on aika pieni vielä ja kasvonpiirteet vaihtuvat aikalailla vielä tuosta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:45"]Mitäs sitten jos Ellasta ei kaunista tulekkaan? 9 kk on aika pieni vielä ja kasvonpiirteet vaihtuvat aikalailla vielä tuosta.
[/quote]
Varmaan äiti sitten pettyy pahasti :(
seuraavalla kerralla katsot vaan Ellaa, hymyilemättä, sitten kallistat vähän päätä, katsot tarkemmin ja sanot hymyillen "ihan nätti".
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:48"]seuraavalla kerralla katsot vaan Ellaa, hymyilemättä, sitten kallistat vähän päätä, katsot tarkemmin ja sanot hymyillen "ihan nätti".
[/quote]
Joo, se olis hyvä. Ap
Sano sille mammalle seuraavan kerran, että sinun mielestäsi Ella on aivan tavallisen vauvan näköinen :)
Minusta niiden aikojen pitäisi kertakaikkiaan olla ohi, että tytön tärkein ominaisuus on kauneus. Ihan tavallisella reippaalla tytöllä on oikein hyvä paikka maailmassa tiedossa, kun hoitaa koulun ja asiansa hyvin. Tuollainen kauneus, kauneus,kauneus kehuminen ja prinsessana pitäminen.... hui... tuli mieleen joku tuksu tms. Ei ole hyvä, jos tytön identiteetti perustuu tuollaiseen ja jo vauvana aletaan sitä hokea.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:48"]seuraavalla kerralla katsot vaan Ellaa, hymyilemättä, sitten kallistat vähän päätä, katsot tarkemmin ja sanot hymyillen "ihan nätti".
[/quote] ei sno vaan kivan näköiset sukat :)
Joo, se olis hyvä. Ap
[/quote]ku
Toisaalta kuuntelisin enemmin tuota kuin kaverin kommentteja lapsistaan. "Tuosta Jennasta voi tulla tosi nätti isona, kunhan kasvaa kiinni piirteensä, nythän hän on ihan oudon näköinen. Ja Tiina oli vauvana tosi söpö, mutta ei hän enää ole, eikä hänestä mitään nättiä tule, Jennasta voi tulla kunhan kasvaa". Ja lasten kuullen... (Nimet muutettu) Tiina on sitä paitsi tosi suloinen, jopa kaunis tyttö, perheessä on myös poikia, mutta outoa kyllä heidän ulkonäöstään ei ole sanottavaa. Tytöillä taas äiti tarkistaa, että on sukissa ja hiuspinneissä samansävyinen sininen.
Kauneus voi olla suuri taakka. Kaiken saa valmiina (koska ihmiset myytyjä kauneuden edessä ) eikä luonne kehity kauniiksi niinkuin vastoinkäymisten kautta. Liika helppous kostautuu. Riippuu tietenkin kasvatuksesta ym. Ruma vauva = onnellinen elämä.
Mun mielestä lapsesta ei voi sanoa vielä tuossa iässä mitään kauneudesta. Lapsi on söpö eikä kaunis. Ei tässä missään missikisoissa olla.
Ihmettelen myös vauvojen /lasten ulkonäön ruotimista ja esille tuomista tuolla tavoin. Ymmärrän vielä, että jonkin verran keskustelua herättää sukulaisten kesken se, että kenenkäs piirteitä on peritty ym, mutta muutoin tuollainen jo vauvana aloitettu ulkonäöstä höpöttäminen ei varmasti anna niitä eväitä lapselle tulevaisuutta varten joita hän tarvitsisi. Toisaalta, maailma on niin ulkonäkökeskeinen että tälläinen toiminta ei varsinaisesti yllätä. Minulla ei ole tapana korostaa omien tai muiden lasten ulkonäköä, ennemmin kehun nättiä mekkoa tai taitoja joita hän osaa. En muutenkaan kiinnitä lasten ulkonäköön huomiota. Lapset ovat lapsia, vielä niin ihanan "keskeneräisiä" yksilöitä :).
Ihan vaan siksi kun on totta! Tyttäreni on kaunein (lapsena söpöin) ja poikani komein (lapsena söpöin)! MOT! Täten todeten heidän mammansa. Kuten olen muiden suusta kuullut: Kehenpä heistä olisi rumia tullut!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:12"]Minusta niiden aikojen pitäisi kertakaikkiaan olla ohi, että tytön tärkein ominaisuus on kauneus. Ihan tavallisella reippaalla tytöllä on oikein hyvä paikka maailmassa tiedossa, kun hoitaa koulun ja asiansa hyvin. Tuollainen kauneus, kauneus,kauneus kehuminen ja prinsessana pitäminen.... hui... tuli mieleen joku tuksu tms. Ei ole hyvä, jos tytön identiteetti perustuu tuollaiseen ja jo vauvana aletaan sitä hokea.
[/quote]
Niinpä!