Positiivinen raskaustesti
Homma on siis tämä, tein tänään raskaustestin kuukautisten ollessa toisen päivän myöhässä. Positiivinen. Mitä tekisin nyt? Olen aivan paniikissa, minulla tai avomiehelläni ei ole vakinaista työpaikkaa, minulle se saattaisi aueta mahdollisesti seuraavien parin vuoden sisällä, joten tilanne on melko ahdistava. Pelottaa, hermostuttaa, olen paniikissa. Olen lapsesta saakka halunnut perheen, lapsia ja jostain syystä minua on aina pelottanut, etten voisi lapsia koskaan saada.
Tiedän, että teen päätöksen itse, mutta haluaisin kuulla mielipiteitä muilta ihmisiltä ja rauhoittaa itseäni kirjoittamalla tästä tänne. Olen itse 21-vuotias ja mieheni 24.
Kommentit (4)
Onnea :). Hyvän ikäisiä olette tulemaan vanhemmiksi.
Kiitos. Koitan nyt pari päivää "sulatella" uutista. Mietin kuitenkin jatkuvasti sitä, että miten mielenterveydelleni "käy" päätin tehdä lapsen tai en. Olen vasta noin kaksi vuotta sitten parantunut vakavasta masennuksesta, nyt elämä on mallillaan, eikä entisen masennuksen oireista ole jälkeäkään. Mutta tuon takia, voinko reagoida voimakkaammin esim. aborttiin. Voiko se laukaista minulle uuden masennusjakson? Ja jos pidän lapsen, voinko herkemmin sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen? Tiedän, varsinkin jälkimmäistä on vähän turhan aikaista miettiä, raskaushan voi mennä kesken, mutta tunnen olevani aivan loukussa.
Mies sanoi, ettei ihan vielä olisi valmis isäksi. Minäkään en olisi ihan vielä, mutta ajatus omasta lapsesta...
AP
Olet varmaan suuremmassa riskissä sairastua synnytyksenjälkeiseen masennukseen, mutta jos päätät pitää lapsen, niin voit saada tähän ennakoivaa apua neuvolassa kun kerrot menneestä masennusjaksostasi.
Tähän ketjuun tulee kohta todennäköisesti joukko niin abortinvastustajia, kuin sellaisia joiden mielestä teidän ei pitäisi missään nimessä pitää lastasi. Pidä mielessä, että nämä ihmiset eivät ihan aidosti tunne teitä kumpaakaan; eikä heillä siten ole mitään käsitystä miten lapsi ihan aidosti vaikuttaisi elämäänne ja millaisia vanhempia olisitte.
Sinuna pohtisin yhdessä miehen kanssa seuraavia asioita; millainen taloustilanne on tällä hetkellä, ja tuleeko se todennäköisesti paranemaan jos nyt huono? Onko molemmilla koulutukset? Onko molemmilla aito halu pitää lapsi? Koetteko, että lapsi pilaisi parisuhteen tai elämän tässä vaiheessa (tämähän on oikeasti asennekysymys, mutta se asenne kun ei käskystä välttämättä vaihdu)? Onko teillä hyvät tukiverkot? Itse siis pohtisin samoja kysymyksiä, kuin mitä pohtisin ennenkin lapsen hankintaa. Päätös abortista, adoptiosta tai lapsen pitämisestä on teidän ja vain teidän. Ainoastaan te tiedätte onko teistä siihen. Olisi hyvä jos voisit jutella jonkun kanssa, jolla on ehkä elämänkokemustakin enemmän. Jos välisi äitiisi ovat hyvät, niin siinä voisi olla ihan hyvä keskustelukumppani tällaisiin asiohin. Tärkeintä on, ettet tee aborttia/jätä tekemättä aborttia vain koska muut niin neuvovat. Sen pitää olla ihan itse omaa elämää ajatellen tehty ratkaisu.
Onnea plussasta. Olen itse 20v, mies 24v ja odotan esikoista (rv 35). Ei oo parempaa fiilistä :) kyllä se siitä!
Olet nyt shokissa, odota huomiseen ja mieti silloin.