Luuleeko joku oikeesti, että porot on villieläimiä?
Ei kai nyt kukaan sentään? No annetaan anteeksi etelä-Suomen lapsille, mutta että aikuiset?
Kommentit (13)
Facebookista sain sellaisen käsityksen, mutta ei ollut pokkaa mennä sanomaan suoraan. Pitää vähän miettiä ensin, miten ilmaisisi nätisti. Olen mä kyllä joskus nähnyt vertailua hirviin keskustelupalstoillakin.
Olin kerran leirillä Lapissa. Siellä 17-vuotias tyttö päivitteli miten kamalaa on kun poroja metsästetään.
-Mies 29v-
Eikö ne ole puolivillejä? Voi olla asiaan perehtymättömälle hankala tajuta. Jos on itse vaikka nähnyt niitä vapaana luonnossa niin siitä varmaan tulee se käsitys, että ovat villejä.
5: Siitä kai se käsitys tuleekin, kun ne ovat Lapissa vapaana, vaikka jokaisella porolla on omistaja. Poro on suunnilleen ainoa kotieläin, joka saa kuljeksia missä vaan.
juu, poromiehet ampuu surutta ihmisten koiria jos jahtaavat heidän poroja.
mutta porot on pyhiä lehmiä. niihin ei kajota. saavat paskoa,talloa pihat.
No kyllähän poro on myös villieläin, mutta silloin sitä kutsutaan metsäpeuraksi. Sama laji kutenkin kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 06:55"]
No kyllähän poro on myös villieläin, mutta silloin sitä kutsutaan metsäpeuraksi. Sama laji kutenkin kyseessä.
[/quote]
Väärin. Poro on tunturipeuran puolikesy versio.
"Puolikesy poro on jalostettu tunturipeurasta, joten ne ovat samaa alalajia."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunturipeura
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 06:59"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 06:55"]
[/quote]
Väärin. Poro on tunturipeuran puolikesy versio.
"Puolikesy poro on jalostettu tunturipeurasta, joten ne ovat samaa alalajia."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunturipeura
[/quote]
Totta! Meni sekaisin nuo kaksi :-)
Jos porot tulee pihalle, kannattaa ottaa yhteyttä alueen poroisäntiin. Joutuvat maksamaan (ja jopa rakentamaan) aidan pihan ympärille. :) Varaudu happamiin naamoihin!
Porot ovat niin kesyjä, että ne eivät väistä autoilijaa ollenkaan. Siksi porokolarit ovat merkittävästi lisääntyneet. Kannattaa olla tarkkana jos liikkuu pohjoisessa. Poroista on myös ruuan puutteen vuoksi tullut aggressiivisia, ne voivat tulla uhittelemaan ihmisille lenkkipolulla. Eräskin ystäväni sai juuri ja juuri väistettyä poron hyökkäyksen. Poro ei enää ole edes puolivilli, vaan lisäruokinnan takia se on kesyyntynyt täysin. Siksi olisi parasta kun porot laitettaisiin kokonaan aitauksiin.
Ei ne kovin villeiltä näytä, kun ne seisoo tyhmänä siinä tiellä auton edessä.
Mä oikeasti luulin että osa on villejä. Vähän niin kuin villihevosista.
ei tietenkään luule, mitä oikein ajattelet!