Koronarokotus 12-15 astmaatikolle
Aiotko ottaa koronarokotuksen 12-15v lapsellesi, jolla jatkuvaa lääkitystä vastiva astma?
Kommentit (12)
Meidän 8 vuotiaalla lapsella on astma. Aiomme antaa hänelle rokotteen heti kun se mahdollista
Jorvin sairaalan keuhkosairauksien erikoislääkäri kertoi keväällä MTV:n uutisissa koronasta saaduista kokemuksista. Hän kertoi että astmaatikot ja keuhkoahtaumaa sairastavat kärsivät enemmän influenssassa kuin koronassa. Influenssasta on jäänyt pysyviä keuhkovaurioita, mutta koronan osalta ei vielä ole näyttöä vastaavasta.
Influenssa vie lapset sairaalaan yhtä varmasti kuin vanhukset.
Kaikesta tästä johtuen influenssarokotus on lailla määrättu pakolliseksi terveydenhoitoalan ihmisille ja harjoittelijoille. Koronarokotus ei ole pakollinen, sen saa toki ottaa jos haluaa.
Tiedän koronan sairastsneita astmaihmisiä ja korona oli heillä ihan lievä flunssa, vaikka influenssa vie heidät aina sairaalaan.
Eli ottakaa ainakin influenssarokotus.
Astman pitää olla epätasapainossa jotta se riittäisi riskiryhmä-määrittelyyn.
t. astmaatikon äiti
Vierailija kirjoitti:
t. astmaatikon äiti
No ei. Jatkuvaa lääkitystä vaativa astma on riskiryhmää2.
Vierailija kirjoitti:
t. astmaatikon äiti
Ei tarvitse. Perusastma riittää. Ja itse asiassa meillä on kausiastma, ja kun kysyin asiaa, meillä lapsi sai silti rokotteen. Ja on siis jo ottanut.
Astma on autoimmuunitauti ja kaikki autoimmuunitaudit altistavat voimakkaasti longcovidille. Valitettavasti tätä ei huomioida riskiryhmäluokituksessa Suomessa. Mutta kaikkien, jotka vaan voivat, kannattaisi ottaa rokote, koska se vähentää riskiä longcovidiin.
11 tai vähentää myös riskiä elää terveenä , se rokotus meinaan. Itse rokotteen haitat voivat olla paljon pahempia kuin itse tauti.
Todellakin. Aika jo varattu.