Kannattaako joka päivä harrastaa liikuntaa?
Juoksua, rullahiihtoa, uintia olen harrastanut viime viikot joka päivä lajia vaihdellen?
Kommentit (19)
Mä en ainakaan harrasta. Hyvä että kerran kuussa.
Parasta on parivoimistelu permannolla.
Itse harrastan 5 päivää viikossa (ma-pe), lauantaina pihatöitä sen mitä jaksaa ja sunnuntaisin en tee yhtään mitään vaan lepään.
Toki välipäivät pitää olla, mutta muuten kyllä kannattaa. Harva tuntuu nykyisin harrastavan ollenkaan, jos ei ”kävelyä” lasketa urheiluksi.
Stravan mukaan liikuntapäiviä tuli viime vuonna yli 350 eli keskimäärin minulla oli yksi lepopäivä kuussa. Riippuu toki siitäkin kuinka kovaa harjoittelee.
Vierailija kirjoitti:
Toki välipäivät pitää olla, mutta muuten kyllä kannattaa. Harva tuntuu nykyisin harrastavan ollenkaan, jos ei ”kävelyä” lasketa urheiluksi.
Minä kävelen joka toinen päivä 10 km 9min/km vauhdilla. Olen laihtunut 10 kg.
Riippuu vähän kuinka raskaasta liikunnasta on kyse. Kevyttä liikuntaa voi hyvin harrastaa joka päivä, mutta raskaasta liikunnasta olisi hyvä pitää 1-2 lepopäivää. Itse pidän yleensä toisen täyslepona ja toisena aktiivisena lepona, jolloin teen jotain kevyttä fiiliksen mukaan (esim. pitkä rauhallinen kävelylenkki, pyöräily, jooga...).
Vierailija kirjoitti:
Puhe oli liikunnasta, ei "urheilusta".
Vierailija kirjoitti:
Kävely on erinomainen liikuntamuoto. Toki lihaskuntoa sekä liikkuvuutta tulisi myös harjoittaa ohessa.
Osa kannattaa ehkä pitää palauttavina harjoituksina, toki kunnosta ja tavoitteista riippuen.
Tietysti jos on vain urheiluhullu, kuten minä, ei siinä paljon ideaaleja ajatella. Pitää vaan päästä tekemään. Mä treenaan useimmiten kaksi kertaa päivässä. Aamulla sali ja illalla rullahiihto. Päivällä käyn uimassa, mutta se on käytännössä vain pikkupulahdus, ei lasketa.
Joka päivä kun harrastaa sänkypainia aamuin illoin ja joskus päivällä niin saa riittävästi liikuntaa. Sinkkuna on päässyt varmaan kunto rapistumaan. Ei silläkään ole mitään merkitystä. Vanhuus ja kuolema ovat väistämättä edessä. Nautintoaineet on vanhana se juttu mitä harrastaa.
1 tai 2 lepopäivää viikossa. 5 kertaa viikossa liikuntaa on hyvä. Tai joka toinen päivä.
Riippuu tosiaan aika paljon siitä mitä tarkoitetaan. Itse en vetäisi vaikkapa parin tunnin salitreeniä joka päivä vaan ennemminkin 1-3 kertaa viikkoon riippuen miten tavoitteellisesti treenaa. Itse liikun päivittäin useamman tunnin ja siitä valtaosa sitä hyötyliikuntaa. Pyöräilen töihin ja kauppaan (meillä sähkötön laatikkopyörä joten rautaperseen saa pyytämättä), lasten kanssa ulkoilua ja uimista tulee joka päivä ja lisäksi sitten palstan hoitoa mikä alkukeväällä aika fyysistä. Pari kertaa viikossa sitten joogaa ja väliin salitreeni. Joskus käyn tanssimassa tai melomassa. Suurin osa omasta liikunnastani on kuitenkin sellaista että se tulee siinä sivussa, ei tarvitse erikseen lähteä liikkumaan.
Ei joka päivä. Pitää muistaa kunnioittaa niitä lepopäiviä. Levon aikana kropassa tapahtuu ne suurimmat muutokset. Jos on vain kevyttä liikuntaa niin jätä sentään yksi lepopäivä. Kroppakin kaipaa sitä lepoa.
Jos liikuntaa harrastaa tunnin päivässä eli 7 tuntia viikossa niin mitään täydellistä lepopäivää ei tarvitse. Tunti liikuntaa päivässä on todella vähän, jos loput 23 tuntia (161 tuntia viikossa) istuu ja makaa. Palautumispäivänäkin voi kävellä tai tehdä muuta matalasykkeistä liikuntaa, hoitaa puutarhaa tai mitä sitten keksiikään.
Minulla toimii joka toinen päivä aerobinen ja joka toinen päivä lihaskunto -systeemi ihan hyvin. Ei ole ylikuntoa näkynyt vaikka näin menty ainakin 5 vuotta.
Aerobiset mulla 2 keskitason treeniä, 1 kova, 2 keskitason jne.
Ja työ ja vapaa-aika erittäin passiivista istumista. Matkat autolla.
Se on todella harmi ettei mielikuvaharjoitukset nosta kuntoa. Ei vaan v...u jaksa muuta.
Näin kuumalla ei kannata tehdä liian raskaita liikuntasuorituksia.
Kyllä, ehdottomasti. Jotain lihaskuntoharjoittelua kannattaisi myös tehdä pari kertaa viikossa.