vauva hikoaa älyttömästi
Vauva nyt 6kk ja hikoilee varsinkin nukkuessaan ihan mielettömästi. On hikoillut siis aina mutta en koskaan muista neuvolassa kysyä tästä.
Nytkin nukkui päikkärit minun kanssa saman peiton alla, minulla oli ihan normaali lämpö mitta vauva heräsi märästä läntistä.
Voiko olla oire jostain?
Meillä on ilmalämpöpumppu ja lämpö säädetty 20asteeseen joten ulkolämmöllä ei ole asiaan vaikutusta.
Kommentit (7)
Toiset on vaan kovia hikoilemaan. Mulla mun esikoistyttö hikoili vauvasta asti, nyt 5v ja hiki valuu vieläkin.. meillä ainakin perinnöllistä, isäni ja mummini ovat kovia hikoilemaan. Tyttö varmaan kiittää teininä näitä geenejä..
Minun tyttäreni (3kk) hikoilee tosi helposti, itse taas olen oikea vilukissa. Nukumme samassa sängyssä, minulla on peitto ja tyttö on ihan vaippasillaan vaan, ei yöpukua tai peittoa ja on varsin tyytyväinen niin. Ulkona näillä hellekeleillä on myös vaunuissa vaippasilteen kun muuten hikoaa tukka märkänä. Käytän välillä myös märkää harsoa "peittona" hänelle jos on oikein kuuma.
Meidänkin esikoinen jätti aina vauvan muotoisen märän läntin sänkyyn. Nyt se on jo 4-vuotias.
Pue vauva kevyemmin ja jätä peitto pois. Myös oma ruumiinlämpösi, jos vieressäsi nukkuu, lämmittää häntä, vaikka itse et hikoilisikaan.
Voit helpottaa vauvan oloa pyyhkimällä kostealla, puhtaalla harsovaipalla tms vauvan kasvoja. Itse jopa nukun kuumimpina ja hiostavimpina öinä kostea froteepyyhe otsalla/pään päällä (missä se ei tietystikään pysy, vaan löytyy pään alta ja tyyny märkänä!). Tuota konstia käyttäessäsi HUOLEHDI TYYNYN JA MUIDEN KOSTUNEIDEN VUODEVAATTEIDEN KUIVAAMISESTA, ettei tule mitään pölypunkki- tai homeongelmia!!!
Vesi on tunnetusti viilentävä elementti. Juo ja käytä ulkoisesti hyväksesi/lapsesi hyväksi helteellä ja hikoillessa.
Ylläri, mutta ollaan erilaisia ihan aineenvaihdunnalta...ei tarvitse heti alkaa sairautta etsimään. Minä palelen meillä, kun toiset on lähes alasti. Toinen lapsista tarvii paksun peiton, kun toiselle riittäisi lakana. Alapa laittamaan asut ja peitot vauvallesi kohdille, että hänen on mukavampi olla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 10:50"]Ylläri, mutta ollaan erilaisia ihan aineenvaihdunnalta...ei tarvitse heti alkaa sairautta etsimään. Minä palelen meillä, kun toiset on lähes alasti. Toinen lapsista tarvii paksun peiton, kun toiselle riittäisi lakana. Alapa laittamaan asut ja peitot vauvallesi kohdille, että hänen on mukavampi olla.
[/quote]
Jooh no enpä tässä sydän syksymmällä sitä sairautta etsinytkään kun en ole asiasta edes neuvolassa muistanut mainita, kunhan on käynyt mielessä että voiko olla oire jostain.
Ja joo, yleensä vauva nukkuukin ilman peittoa. Tai nukahtaa peitto päällä viereen koska rauhoittuu paremmin mutta nyt nukahdin itsekin joten en ollut ottamassa peittoa pois. Eikä vaatteista paljoa voi enää vähentää.
No kannattaa varmaan se peitto ainakin jättää pois...........