Miten saada ajatukset edes hetkeksi pois työttömyydestäni?
Asia vaivaa jatkuvasti, vaikka koko ajan haen töitä. Pitäisi pystyä tekemään ja ajattelemaan muutakin mutta miten?
Kommentit (15)
Älä hae töitä. Jos haet niin tee kerralla kunnolla, ne valitaan jotka oikeasti haluavat. Et ilmeisesti ole yrittänyt tarpeeksi.
Tässä taloustilanteessa kolmosen kommentti on asiaton ja ylimielinen!
Ei mitenkään.
Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä tuon totean. Silloin kun on työtön niin se on asia joka vaivaa ja stressaa ja painaa 24/7 siellä takaraivossa, enemmän tai vähemmän.
Se epätietoisuus tulevasta, se papereiden täyttäminen, se stressi ja odottelu, taloudellinen paine jne.jne ei niitä voi jollain off-nappulalla mielestä poistaa. Olenkin todennut, että lobotomia siihen auttaisi, ei muu.
Toivottavasti saat pian töitä, itselläni nyt työsopimus taskussa, juhannuksen alla sen allekirjoitin, ja täytyy sanoa että aika helvetin paljon kevyemmällä mielellä tässä kesää perheeni kanssa vietän:)
Tsemppiä!
Mä koetin opiskella jotain. Jos sulla on varaa, katsele vaikka kesäyliopistosta joku kurssi. Niitä on myös etänä, jos paikkakunnalla ei ole yliopistoa. Tai lainaa kirjastosta kielikurssi. Lukeminen, sanaristikot, sudokut ja muut aivojumpat vievät ajatukset hetkeksi niihin. Minä jaksoin näiden avulla, ja näistä oli sitten lopulta apua työllistymisessäkin, kun saattoi sanoa tehneensä jotain. Mutta kysy tuolle yliopisto-opiskelulle työkkärin lupa, ettei tule sanomista. Kannattaa myös katsella työkkärin kursseja, hyöty niistä on toisista nolla ja toisista ihan hyväkin, mutta niissä tapaa samassa tilanteessa olevia ihmisiä.
Jos pystyt, ajattele työnhakuasi työnä. Käytä x-määrä tuteja päivästä työnhakuun ja sen miettimiseen ja loppupäivä vapaata. Samoin viikonloput. Sillon tuskin työnantajatkaan ovat liikkeellä.
Näin yritin itse tehdä kun keväällä olin työttömänä. Jossain määrin onnistuikin, vaikka aika paljon stressaaminen tuli uniinkin. Nyt on onneksi työpaikka hallussa.
Tsemppiä!
Itselleni sopi oikein hyvin työttömyys. Sain olla lapsen kanssa kotona tai laitoinhan minä lähes 4 v päiväkotiin osapäiväksi. Oli siinäkin sitten laiska mutsi. Kehtaa vielä mainostaa, häpeä vähän.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:42"]
[/quote]
Vitut! Kyllä töitä löytyy mutta jos valitset vain tietyntyyppistä. En suostu tekemään tollaista! Tehkööt mamut! Ihan paska palkka! Et varmasti löydä. Kunnon yrittäjä muuttaa veden rahaksi, tekee itselle työtä. Joku pelkkä hakemusten lähettely ei pitkälle auta. Niitä hakemuksia on tuhansia, mutta yrittävät löytävät itselleen paikan.
Voit mennä siivoomaan vaikka heti huomenna, etsit samalla toista työpaikkaa. Ei kelpaa olet mielummin työtön.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 17:12"]
[/quote]
Vitut! Kyllä töitä löytyy mutta jos valitset vain tietyntyyppistä. En suostu tekemään tollaista! Tehkööt mamut! Ihan paska palkka! Et varmasti löydä. Kunnon yrittäjä muuttaa veden rahaksi, tekee itselle työtä. Joku pelkkä hakemusten lähettely ei pitkälle auta. Niitä hakemuksia on tuhansia, mutta yrittävät löytävät itselleen paikan.
[/quote]
Just sukulaislikka valitteli, ettei pääse valmistuttuaan maisteriksi enää edes siivoamaan, vaikka on sitä vuosia opiskeluaikanaan tehnyt. Oli ollut alan töissä välillä määräaikaisena, eikä enää pääse entisiin paikkoihin. Ei sitä työtä riitä kaikille mitenkään ja se menee just niin, että vähemmän koulutettu saa vähemmän koulutusta vaativan paikan. Itsekin hain aulaemännäksi, vaikka olin vain "tradenomi". Siihen otettiin merkantti, jolla oli siivouskokemusta. Mulle sanottiin myös suoraan, että jos olis pelkkää aulapalvelua, niin sinut olisi otettu, mutta kun on tuo siivous ja kukkien hoito tässä samassa...Mä olen nyt töissä, ihan alani töissä. Kun olin työtön, pääsin ainoastaan oman alani töihin haastatteluihin, en mihinkään muuhun.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
Just sukulaislikka valitteli, ettei pääse valmistuttuaan maisteriksi enää edes siivoamaan, vaikka on sitä vuosia opiskeluaikanaan tehnyt. Oli ollut alan töissä välillä määräaikaisena, eikä enää pääse entisiin paikkoihin. Ei sitä työtä riitä kaikille mitenkään ja se menee just niin, että vähemmän koulutettu saa vähemmän koulutusta vaativan paikan. Itsekin hain aulaemännäksi, vaikka olin vain "tradenomi". Siihen otettiin merkantti, jolla oli siivouskokemusta. Mulle sanottiin myös suoraan, että jos olis pelkkää aulapalvelua, niin sinut olisi otettu, mutta kun on tuo siivous ja kukkien hoito tässä samassa...Mä olen nyt töissä, ihan alani töissä. Kun olin työtön, pääsin ainoastaan oman alani töihin haastatteluihin, en mihinkään muuhun.
[/quote]
Et varmasti väitä etteikö omalla panostuksella olisi vaikutusta työllistymiseen. Hakemustenkäsittelijät eivät edes lue kaikkia hakemuksia, osalla käytössä tietyt hakusanat joilla poimitaan hakijat. Jos satut sille mustalle listalle sinua ei edes huomata. Monet ovat niin nirsoja etteivät kelpuuta muun alan työtä. Sitten valittavat kun ei löydy.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:48"]
Mä koetin opiskella jotain. Jos sulla on varaa, katsele vaikka kesäyliopistosta joku kurssi. Niitä on myös etänä, jos paikkakunnalla ei ole yliopistoa. Tai lainaa kirjastosta kielikurssi. Lukeminen, sanaristikot, sudokut ja muut aivojumpat vievät ajatukset hetkeksi niihin. Minä jaksoin näiden avulla, ja näistä oli sitten lopulta apua työllistymisessäkin, kun saattoi sanoa tehneensä jotain. Mutta kysy tuolle yliopisto-opiskelulle työkkärin lupa, ettei tule sanomista. Kannattaa myös katsella työkkärin kursseja, hyöty niistä on toisista nolla ja toisista ihan hyväkin, mutta niissä tapaa samassa tilanteessa olevia ihmisiä.
[/quote]
Avoimen yliopiston opintoihin ei tarvita työkkärin lupaa, sillä ne eivät ole sitovia (tarkoitettu työssäoleville, hih), opintopisteitä ei kerry riittävästi eikä ne ole tutkintoon johtavia.
Kesäyliopistoilla on opintoseteleitä, joilla voi saada jopa 50% alennusta kurssimaksusta.
Minun kokemukseni on se, että pääsen yleensä haastatteluun pikemminkin vähän vaativampiin tehtäviin, kuin mihin uskon kykyjeni riittävän. Niihin kun on vähemmän hakijoita kuin oman alan töihin, joissa jopa vuorotteluvapaan sijaisuuksiin voi olla 20 pätevää hakijaa. Eihän minua silti valita, kun aina on ollut vähintään yksi jollakin tavalla parempi, kokeneempi tai ainakin sopivampi.
Avoimessakin pystyy ottamaan sellaisen paketin, että sen on tarkoitus johtaa tutkintoon. Itse just mietin, jos lähtisi yrittämään omalla alallani muutaman kymmenen opintopisteen pakettia - suorittamalla sen riittävän hyvin on mahdollista saada opinto-oikeus normaaliksi opiskelijaksi. En tarkenna, kun paketit vaihtelee yliopistoittain ja en halua itseäni tunnistettavan.
Oikein hyviä ja kehittäviä ideoita teiltä tuli, opiskelua yms ehdotettiin. Kokeilin nyt kuitenkin ihan toisenlaista keinoa irtautua tästä stressistä, nimittäin ihanaa rakastelua mieheni kanssa, kyllä häipyi koko työttömyys mielestä...tätä täytyy harrastaa useammin...ap
Harrastus. Oliko sulla työssäoloaikoina mielessä mitään tekemistä josta aina ajattelit että kun vaan olis enemmän aikaa niin tekisit sitä... Nyt kun sitä aikaa on niin toimeksi vaan.