Uskovien ehkäisykielto loukkaa naisen oikeuksia.
Jeesus ei olisi ikipäivänä katsonut sivusta, kun monet naiset polttavat itsensä loppuun liian suuren lapsimäärän kanssa. Joo tiedetään, jotkut jaksavat oikein mainiosti vaikka 15 lapsen kanssa. Mutta kaikki eivät! Eikä Jeesus koskaan vaatinut naista pilaamaan terveyttään.
Jeesus puolusti naisten oikeuksia ja sukupuolten välistä tasa-arvoa. Nainen voi siis hyvällä omalla tunnolla päättää ihan itse vartalostaan.
Mielestäni ehkäisykielto on yksi vallankäytön väline. Naiset pidetään liian kiireisinä lapsiensa kanssa, että he ehtisivät kyseenalaistaa mitään.
Sitä paitsi, maailma on jo täytetty.
Kommentit (34)
Profeetta on puhunut. Seurakunta huutaa hallelujaa.
Kenen uskovien ehkäisykielto? harvalla katolisella on montaa lasta
Just olin tulossa kommnetoimaan, että kohta joku lesta väittää, ettei mitään ehkäisykieltoja ole olemassakaan, niin olipa joku vikkelä jo ennättänytkin :D
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:58"]
Ei ole olemassa kieltoja
[/quote] Mikä se sitten on kun opetatte että "syntyvyyden säännöstely on synti kaikissa muodoissaan"?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:22"]
Just olin tulossa kommnetoimaan, että kohta joku lesta väittää, ettei mitään ehkäisykieltoja ole olemassakaan, niin olipa joku vikkelä jo ennättänytkin :D
[/quote] Lestadioaliset itse hokeavat että mitään kieltoa ei ole. Mutta SRK:n puheenjohtaja sanoo sen Hesarissa tiukasti.
Hän ei tieteänkään käytä sanaa ehkäisykielto, sillä lestadioaliset ovat sanoilla pelaamisen mestareita. Mitä muuta kuin ehkäisykielto on kyseessä kun sanotaan että "uskoisen tulee ottaa vastaan kaikki lapset".
Se on kamalaa että lestadioaliset tekee lähetystyötä Afrikass aja opettaa siellä ehkäisykieltoa muka Jumalan vaatimuksena naiselle.
Lestadiolaiset vievät ehkäisykielto-oppia Länsi-Afrikan naisille
http://freepathways.wordpress.com/2014/09/12/ehkaisykielto-koyhille/
Eikö jo riitä että on hirmuista köyhyyttä, naiset kuolee ennen aikojaan ja lapsikuolleisuus on korkea... pitääkö sinne lestadiolaisten mennä sinne käännyttämään!!!
Hyvät ehkäisyvastaiset ystäväni,
Tiedän että käytte tällä palstalla. Voisitteko nyt ystävällisesti vastata tähän keskusteluun? Kasvokkain jutustelusta ei tahdo tulla mitään, minä kun olen niin väsynyt kuuntelemaan kun uskoni kyseenalaistetaan vain siksi että olen ehkäisymyönteinen. Kun kysyn miksi, mitään kunnollista perustelua ei kuitenkaan sanota.
Katolilaiset käyttävät ihan avoimesti esim. ehkäisymonitoreja. On sallittua ja ok.
No joo. Nämä keskustelut menevät aina samalla lailla. Ensin joku tulee sanomaan, että iso perhe on rikkaus vaan, ja aina parempi vaihtoehto mitä tavallisten ihmisten synnillinen elämä, joka lestadiolaisten mielestä on pelkkää ryyppäämistä ja rikkonaisia perheitä. Sitten tullaan syyllistämään liikkeestä eronneet, jotka ovat katkeroituneita, ihan ilman syytä, ja ihmekös tuo koska olivat niin heikkoja että eivät osanneet elää oikein. Jossain välissä joku reippaasti keski-ikän ylittänyt MIES tulee sanomaan, että raskaus ja äitiys on naiselle luonnollisin ja arvokkain työ, joten jos ne ei riitä elämän sisällöksi niin äidissä on joku vika silloin. Mielellään muistellaan (miesten toimesta) naisten raskasta elämää ja suuria lapsilaumoja siltä ajalta, jolloin ehkäisyä ei ollut saatavilla, ja ihmetellään että mites nykyajan naisia väsyttää kun ei naisia silloinkaan väsyttänyt. Ilmeisesti imagosyistä myös joku kymmenen lapsen äiti pistäytyy jossakin välissä vakuuttamassa, että ei ehkäisisi vaikka liike siihen pakottaisi, koska on niin vapaaehtoisesti tässä hommassa mukana.
Missään vaiheessa ei puhuta siitä, että joku voisi oikeasti ollakin väsynyt äiti, että lapset voisivat huonosti tai että tosiaan liikkeessä ei olisikaan vapaata tahtoa. Näppärästi itse aihe sivuutetaan ja keskitytään epäolennaiseen, eli siihen että kun ei ihmisten anneta olla rauhassa.
Kyllä mä olisin halunnut ison perheen. Sainkin kaksi kehitysvammaista ja päädyin ehkäisyyn. T. Vl 25v
Itsepähän päättävät luopua oikeuksistaan.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:02"]Se on kamalaa että lestadioaliset tekee lähetystyötä Afrikass aja opettaa siellä ehkäisykieltoa muka Jumalan vaatimuksena naiselle.
Lestadiolaiset vievät ehkäisykielto-oppia Länsi-Afrikan naisille
http://freepathways.wordpress.com/2014/09/12/ehkaisykielto-koyhille/
Eikö jo riitä että on hirmuista köyhyyttä, naiset kuolee ennen aikojaan ja lapsikuolleisuus on korkea... pitääkö sinne lestadiolaisten mennä sinne käännyttämään!!!
[/quote]
Tällainen toiminta edistää aidsiin kuolemista ja taudin leviämistä. Ihan sairasta.
Jos tarkoitat lestadiolaisia niin puhu sitten niistä.
Hiukan ihmettelen sitä, että eikö lestoja koskaan väsytä niin paljon, että jäisi seksi väliin tai muuten vaan tule parisuhteeseen seksttömiäkin aikoja. Voishan sitä selibaattiakin vähän harrastaa tai jättää yhdynnät väliin. Ei sellaista pysty kukaan tarkastamaan mitä aviopari makuuhuoneessaan tekee tai jättää tekemättä. Ei Raamatussa ehkäisyä kielletä. Kyllähän lestadiolaiset osannevat Raamattua lukea.
Mutta tietysti yhteisön kontrolli voi olla tiukka mutta siltikin. Luulisi, että osaavat itsekin päättää lapsiluvustaan jos niin tahtovat, aikuiset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 13:02"]Se on kamalaa että lestadioaliset tekee lähetystyötä Afrikass aja opettaa siellä ehkäisykieltoa muka Jumalan vaatimuksena naiselle. Lestadiolaiset vievät ehkäisykielto-oppia Länsi-Afrikan naisille http://freepathways.wordpress.com/2014/09/12/ehkaisykielto-koyhille/ Eikö jo riitä että on hirmuista köyhyyttä, naiset kuolee ennen aikojaan ja lapsikuolleisuus on korkea... pitääkö sinne lestadiolaisten mennä sinne käännyttämään!!! [/quote] Tällainen toiminta edistää aidsiin kuolemista ja taudin leviämistä. Ihan sairasta.
[/quote]
Miten meidän kirkkomme sisällä saatetaan hyväksyä tömmäinen toiminta??? Eikö piispat tiedä tätä vai mistä on kyse?
Hyvät ihmiset! Lukekaa TOSIKERTOMUS uusimmasta Seura-lehdestä: Siinä Vuokko Ilola, 11 lapsen äiti kertoo miksi erosi vl-liikkeestä. Lukekaa ja järkyttykää näistä asioista, joilla lestadiolaisnaisia alistetaan. Niillähän (esim. ehkäisy) ei ole oikean uskon kanssa mitään tekemistä. Armo puuttuu ja sen mukana kaikki!
Ilolalta on nyt myös ilmestynyt kirja, "Usko, toivo, rakkaus". Aikaisempia kirjoja kannattaa myös lukea, kuten "Taivaslaulu" ja "Maijan tarina".
Kyllä uskovainen saa ehkäistä. Vai oliko tässä kyse vain lestadiolaisten säännöistä? Minä olen uskovainen ev.lut. ja mieheni helluntailainen ja kyllä me käytämme ehkäisyä. Ap voisi olla hiukan tarkempi, keitä tarkoittaa.
"En menisi tuomitsemaan suuntaan enkä toiseen, jokainen tehköön omantuntonsa mukaan."
Tuon lauseen alapeukutukseen löytyy vastaus Vuokon kertomuksesta, jossa pelotellaan taivaspaikan menetyksestä rankimman jälkeen. Omantuntonsa=painostuksen takia hän oli jo valmis kuolemaan...vl:t ovat uskonnon uhreja ;(
näin se menee