Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun 3 lasta haluaisivat ottaa isänsä uuden puolison sukunimen

Vierailija
06.07.2014 |

Lapset siis 16, 14 ja kohta 7v. Exä meni siis naimisiin 6kk sitten ja otti tämän uuden vaimon nimen. Me ei oltu naimisissa, joten mulla tyttönimi ja lapsilla miehen nimi. Jännästi vähän kyrpii, mutta käsittääkseni multa tarvitaan lupa tähän...?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niin tehdä. Esim. Jos äiti menee naimisiin ja hänellä on lapsi ed. liitosta. Ja ottaa uuden puolison nimen, niin voi lapselle antaa.saman nimen. Tässä ehkä hämää se, että uuden nimen ottaja on isä. 

Vierailija
82/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niin tehdä. Esim. Jos äiti menee naimisiin ja hänellä on lapsi ed. liitosta. Ja ottaa uuden puolison nimen, niin voi lapselle antaa.saman nimen. Tässä ehkä hämää se, että uuden nimen ottaja on isä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
84/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 05:34"]

[/quote]

Lapsen sukunimen muuttamiseen vaaditaan aina kummankin huoltajan suostumus.

Vierailija
85/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 04:47"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:20"]

Mun esikoinen on nykyisen mieheni sukunimellä. Kuten ap, en ollut naimisissa esikoisen isän kanssa ja lapsi oli tyttönimelläni. Tapasin mieheni pari vuotta sen jälkeen, kun olin eronnut esikoisen isästä. Menimme naimisiin, otin miehen nimen ja vaihdoimme esikoiseni sukunimen samalla. Hänen isänsä ei vastustanut, koska lapsi ei koskaan hänen sukunimellään ole ollutkaan.

En tiedä teimmekö mekin sitten hirveän väärin, kun lapsella on tyttönimeni sijaan sama nimi kuin minulla, aviomiehelläni ja kahdella pikkusisaruksellaan.

Mitä siihen tulee, ettei nimeä tulisi antaa "sukuun kuulumattomalle" niin kyllä se sukunimi on ihan sen ihmisen oma, joka sen on itselleen vaihtanut. Eihän eronneidenkaan tarvitse ottaa vanhaa nimeään sen myötä takaisin. Eronnut voi myös antaa ex-puolisonsa nimen tuleville lapsilleen, vaikka tekisikin ne jonkun aivan muun kanssa.

[/quote]

"Eronnut voi myös antaa ex-puolisonsa nimen tuleville lapsilleen, vaikka tekisikin ne jonkun aivan muun kanssa."

Ei todellakaan voi!

Omille lapsilleen voi antaa vain jommankumman vanhemman oman suvun sukunimen. Ei ex-puolisoiden sukujen nimiä!

[/quote]

No tasan voi.

Jos olen Jokinen ja menen Kinnusen kanssa naimisiin, otan sen omaksi nimekseni ja erotaan, jään Kinnuseksi. Kun saan myöhemmin jonkun muun kanssa lapsia, lapsista tulee automaattisesti Kinnusia, koska se on minun, äidin, nimi. Lapsilleni ei todellakaan tulisi tyttönimeni. Sittenkö meillä olisi äiti Kinnunen, isä Hämäläinen ja lapset Jokinen? Mieti vähän.

Vierailija
86/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 06:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 04:47"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:20"]

Mun esikoinen on nykyisen mieheni sukunimellä. Kuten ap, en ollut naimisissa esikoisen isän kanssa ja lapsi oli tyttönimelläni. Tapasin mieheni pari vuotta sen jälkeen, kun olin eronnut esikoisen isästä. Menimme naimisiin, otin miehen nimen ja vaihdoimme esikoiseni sukunimen samalla. Hänen isänsä ei vastustanut, koska lapsi ei koskaan hänen sukunimellään ole ollutkaan.

En tiedä teimmekö mekin sitten hirveän väärin, kun lapsella on tyttönimeni sijaan sama nimi kuin minulla, aviomiehelläni ja kahdella pikkusisaruksellaan.

Mitä siihen tulee, ettei nimeä tulisi antaa "sukuun kuulumattomalle" niin kyllä se sukunimi on ihan sen ihmisen oma, joka sen on itselleen vaihtanut. Eihän eronneidenkaan tarvitse ottaa vanhaa nimeään sen myötä takaisin. Eronnut voi myös antaa ex-puolisonsa nimen tuleville lapsilleen, vaikka tekisikin ne jonkun aivan muun kanssa.

[/quote]

"Eronnut voi myös antaa ex-puolisonsa nimen tuleville lapsilleen, vaikka tekisikin ne jonkun aivan muun kanssa."

Ei todellakaan voi!

Omille lapsilleen voi antaa vain jommankumman vanhemman oman suvun sukunimen. Ei ex-puolisoiden sukujen nimiä!

[/quote]

No tasan voi.

Jos olen Jokinen ja menen Kinnusen kanssa naimisiin, otan sen omaksi nimekseni ja erotaan, jään Kinnuseksi. Kun saan myöhemmin jonkun muun kanssa lapsia, lapsista tulee automaattisesti Kinnusia, koska se on minun, äidin, nimi. Lapsilleni ei todellakaan tulisi tyttönimeni. Sittenkö meillä olisi äiti Kinnunen, isä Hämäläinen ja lapset Jokinen? Mieti vähän.

[/quote]

Luepa sukunimilaki läpi ennen jankkaamista.

Ex-puolisosi sukunimeä et millään saa siirrettyä toisen henkilön kanssa tekemillesi lapsillesi.

Vierailija
87/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 06:40"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 06:36"]

[/quote]

Ei todellakaan voi!

[/quote]

No tasan voi.

[/quote]

Luepa sukunimilaki läpi ennen jankkaamista.

Ex-puolisosi sukunimeä et millään saa siirrettyä toisen henkilön kanssa tekemillesi lapsillesi.

[/quote]

"Jos lapsen sukunimeä ei ole ilmoitettu väestörekisteriin niin kuin 2 ja 3 momentissa on säädetty, lapsi saa sen sukunimen, joka äidillä on silloin kun lapsi ilmoitetaan väestörekisteriin"

Ja äiti on Kinnunen. Eihän kukaan edes tiedä ovatko ne sen mies-Kinnusen lapsia vai ei! Kyllä ne menee äidin nykyisellä nimellä, ei tyttönimellä.

Vierailija
88/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimilaissa ei missään kohtaa mainita ex-puolison nimestä, että lapset menisivät äidin tyttönimellä. Pelkästään äidin nykyisestä nimestä puhutaan.

Vierailija
89/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut että lapset haluaisi ottaa isän vaimon nimen. Joten en usko. Provo täytyy olla.

Vierailija
90/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 05:03"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 04:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:21"]

ei sillä mielipiteellä ole loppujen lopuksi mitään väliä. lapset kun täyttävät 18vee niin he saavat vaihtaa nimensa ilman sua jos haluavat.

[/quote]

Kukaan täysi-ikäinen ei voi vaihtaa nimeää miksi nimeksi tahansa!

Vain sellaiseen sukunimeen voi vaihtaa, joka on suvussa eli omilla esivanhemmilla. Muiden sukujen sukunimiä ei ulkopuoliset voi ottaa. Kaikki sukunimet ovat nykyisin suojattuja vain suvun omaan käyttöön!

Tässä tapauksessa isällä on puolisonsa nimi avioliiton kautta, joten se ei ole hänen oma nimensä, jonka hän voi siirtää lapsilleen.

Lasten sukunimen muuttamiseksi isän puolison suvun sukunimeksi tarvittaisiin isän puolison suostumus ja anomus perusteluineen maistraattiin. Ei ole mitenkään sanottua, että moinen sukunimen vaihtaminen menisi edes läpi maistraatissa. Ei ainakaan alaikäisten lasten kohdalla (vaikka äiti antaisi suostumuksensa), eikä ainakaan jos joku suvun jäsen vastustaa nimen antamista suvun ulkopuolisille.

[/quote]

Itse asiassa tässä tapauksessa äiti pystyy estämään lastensa sukunimen vaihdon isän uuden puolison nimelle ihan kokonaan.

Alaikäisen sukunimen vaihtoon tarvitaan kummankin huoltajan lupa. Jos sitä ei ole, ei sukunimen vaihtaminen onnistu millään.

Täysi-ikäinen taas voi vaihtaa sukunimensä VAIN oman sukunsa nimiin. Ei muiden sukujen. Ap:n lapset eivät voi siis täysi-ikäisiksi tultuaan millään ilveellä saada isänsä puolison sukunimeä.

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---sukunimen-muuttaminen/

"Miten menettelen - sukunimen muuttaminen

Pääsääntöisesti (poikkeuksena mm. alaikäinen lapsi ja tietyissä tapauksissa puoliso), sukunimen voi muuttaa ainoastaan hakemusmenettelyitse.

Hakemuslomakkeita saa maistraatista, mutta hakemus voi olla myös vapaamuotoinen. Hakemusmaksu on 110 euroa tai 185 euroa, mikäli sukunimenmuutoksesta on tiedotettava virallisessa lehdessä.

Hakemukseen on liitettävä asian ratkaisemista varten tarpeellinen selvitys. Esim. esivanhemman sukunimeä haettaessa tulee hakemukseen liittää virallinen sukuselvitys, joka osoittaa esitetyn nimen kuuluneen VAKIINTUNEESTI HAKIJAN ESIVANHEMMILLE."

[/quote]

Juuri näin.

Pysy, AP, vastuullisena aikuisena, äläkä suostu lasten vinkumisiin. Lapset kuuluvat sinun ja isänsä sukuihin. Eivät muihin sukuihin.

Jos lapset ovat tyytymättömiä sukunimeensä vielä täysi-ikäisinä, niin he voivat valita sinun tai miehesi suvuista itselleen haluamansa nimen.

Sinun ja miehesi isovanhemmilla on 8 sukunimeä, heidän vanhemmillaan 16 sukunimeä ja heidän vanhemmillaan jo 32 sukunimeä ja niin edelleen. Joten jos sukunimen haluaa vaihtaa, niin jokaisen omasta suvusta löytyy valinnanvaraa hyvin runsaasti!

Vierailija
91/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 06:54"]

Sukunimilaissa ei missään kohtaa mainita ex-puolison nimestä, että lapset menisivät äidin tyttönimellä. Pelkästään äidin nykyisestä nimestä puhutaan.

[/quote]

Kyllä ne menee äidin nykyisellä nimellä, ei tyttönimellä. 

Minulla on kaksi lasta. Ensimmäinen on avioliitosta, jossa otin miehen sukunimen, jotta koko perheellä olisi sama nimi. Toinen lapsi on syntynyt avioeron jälkeen lyhyestä tapailusuhteesta. En vaihtanut avioeron jälkeen nimeäni takaisin tyttönimeksi, vaan pidin avioliiton kautta ottamani nimen. Toinen lapseni sai sen saman nimen myös, vaikka nimi onkin ex-miehen kautta tullut. Se on kuitenkin ihan yhtä paljon minun nimeni nykyisin ja halusin, että sisaruksilla olisi sama sukunimi.

Vierailija
92/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen lassukka sun ex mies on kun ottaa vaimon nimen? Ei hyvää päivää ja kirvesvartta.

Vierailija
93/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on 100 varmaa että äiti on äiti lapsilleen mutta en menisi joka tapauksessa sanomaan että isä on se kenen sukunimi lapsilla on.

Vierailija
94/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostumus täytyy olla ja en todellakaan antaisi suostumusta. Eriasia mitä lapset tekee 18 vee. Lapsetkin tajuaa jo aiemmin että aika korniahan se on. 

Vierailija
95/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kunnioittaisin lasten toivetta. Jos nimi on kaunis ja vanha nimi on ruma vaikka mönkkönen mähönen möntinen ...

Vierailija
96/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittaisin nyxälle ja sanoisin että tuo vouhotus pitää loppua

Vierailija
97/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan näistä ap:n kritisoijista antaisi oman lapsensa vaihtaa nimekseen exän uuden vaimon nimen, jos itse olisi siinä tilanteessa...? Ei lasten jokaiseen hulluun päähänpistoon ole mitään syytä suostua. Ja mitenkähän olisi onnistunut toisinpäin, jos ap olisi mennyt uusiin naimisiin ja ruvennut ehdottelemaan exälle, että vaihtaa lasten sukunimen uuden miehen nimeksi. Luulisi jokaisen tällä palstalla osaavan eläytyä siihen, miten pahalta tuo tuntuu!

Vierailija
98/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 05:07"]

Eli ap riistää lapsilta tilaisuuden sukuun johon he haluavat kuulua. Hieno homma ap, tosi esimerkillistä toimintaa. Jos isällä ei ole sukulaisia tai heidän kanssa ei ola tekemisissä, jostain syystä ei haluta kuulua kummankaan vanheman sukuun niin hyvä idea on myös riistää tilaisuus kuulua siihen sukuun johon haluaa kuulua!!! :)

T. Isäpuolensa sukunimen ottanut, ja isäpuolen sukuun kuuluva nainen

[/quote]

Heh. Mihin kohtaan sinut siinä äitisi miehen sukupuussa sijoitetaan? Vastaus: Ei mihinkään kohtaan. Et kuulu sukuun, etkä sukupuuhun.

Vierailija
99/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:36"]

Ei onnistu. Jotta lapset voisivat ottaa avioliiton kautta muuttuneen isän uuden sukunimen, tulisi isän olla lasten yksinhuoltaja tai isän uuden vaimon olla myös lasten huoltaja. Käsittääkseni tässä on yhteishuoltajuus kyseessä, joten ei onnistu sukunimilain puitteissa.

Lainaus:

"Jos alaikäisen lapsen vanhempi menee avioliittoon muun henkilön kuin lapsen toisen vanhemman kanssa ja he ottavat yhteisen sukunimen, puolisot voivat avioliiton aikana sopia lapsen nimen muuttamisesta siten, että lapsi saa puolisoiden sukunimen, jos vanhempi on yksin tai yhdessä puolisonsa kanssa lapsen huoltaja."

[/quote]

Eihän tuossa niin lue! Isä on huoltaja, joten nimenvaihto onnistuu.  

[/quote]

Ei isä ole yksin lasten huoltaja. Eikä yhdessä uuden puolisonsa kanssa lasten huoltaja. Niinhän siinä lukee.

Vierailija
100/104 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä minusta on omituista, että lapsilla on sukunimi, joka ei ole äidin eikä isän sukunimi. Joten jotain muutosta tuohon asiaan tekisin minäkin. Joko lapset sinun nimellesi, tai sitten isän nimelle. Isommat lapset ovat jo sen ikäisiä, että mielestäni heitäkin pitäisi kuunnella.

Sinä otat asian nyt tahallaan vähän nyxä -vastaisesti, kun puhut "exän vaimon sukunimestä". Kysehän on nyt kuitenkin miehesi sukunimestä, ja lapset haluaisivat olla isän nimellä, kuten teillä aiemminkin asia oli ratkaistu.