Mä vasta tajusin, että meitä on varmaan pidetty white trashinä
Sain esikoiseni 24-vuotiaana. Olin opiskelija ja meillä oli aika vähän rahaa. Paikkasin ja korjasin lapsen vaatteet aina, varaa uusiin ei vaan ollut. Itselläkin oli kirpparilta löytyneet vaatteet. Miehellä amisammatti ja 15 vuotta vanha auto. Tatuoinnit meiltä tosin puuttuvat, mutta varmaan sen korvasivat miehen kotona koneella ajettu siilitukka ja mun keittiösaksillamuotoilematon perusponnari.
Kun se esikoinen vielä oli erityislapsi, kaikkiin koulu- ja vastaaviin kokouksiin tuli aina mukaan sosiaalityöntekijäsi esittäynyt ihminen, joka ei sitten kuitenkaan loppukokouksen aikana sanonut itään - luulin, että sellainen on paikalla kaikkia varten ja että olisin saanut halutessani pyytää jotain sossupuolen tukea, mutta ilmeisesti se olikin siellä vain siksi, että alkuoletus oli aina että joku tarve sellaiselle on, mutta ilmeisesti se täti turhautuikin siellä ihan vain yhteiskuntaluokkaoletuksen takia.
Toki sen erityislapsen kanssa sai muutenkin törmätä aika omituisiin olettamuksiin. Yksikin sosiaalialan ammattilainen aloitti keskustelun lapsen vanhempien kanssa hämmästelemällä sitä, että olimme vielä naimisissa. Silti hämmästyttää tämä huomio, että olemme tosiaan varmaan tyyppiesimerkki siitä, mitä esim palstalla roskaväkenä tai alempana sosiaaliluokkana pidetään.
Kommentit (8)
Miksi sua kiinnostaa minä tuntemattomat ihmiset teitä pitää? Minä en ainakaan välitä yhtään.
Mulla on samankaltaisia kokemuksia. Meillä oli jo pari lasta kun kävi niin että ensin jäin itse työttömäksi ja mies puolisisen vuotta sen jälkeen. Neuvolassa käydessä kyseltiin kovasti miten meillä menee, alkoholin käytöstä yms. Tuntui että tuotin pettymyksen kun emme olleetkaan alkoholisoituneet eikä meillä ollut perheväkivaltaa:D
Wt:ksi tarvitaan kyllä aika paljon muutakin kuin mainitsemasi asiat.
Meillä vaihtui päiväkodin työntekijöiden suhtautuminen ja kielenkäyttö kun heille selvisi, että emme olekaan molemmat vanhemmat työttöminä kotona vaan opiskelemme yliopistossa ja minä tein myös friikkuna asiantuntijatöitä.
Olisko tää WT-asia nyt loppuunkäsitelty? Kaikki tietävät mitä itse ovat.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:04"]
Olisko tää WT-asia nyt loppuunkäsitelty? Kaikki tietävät mitä itse ovat.
[/quote]
eikös aapeen pointti ollut juuri siinä, että ei itse tiennyt/tajunnut?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:56"]
Meillä vaihtui päiväkodin työntekijöiden suhtautuminen ja kielenkäyttö kun heille selvisi, että emme olekaan molemmat vanhemmat työttöminä kotona vaan opiskelemme yliopistossa ja minä tein myös friikkuna asiantuntijatöitä.
[/quote]pidätkö tuota osoituksena että vasta sitten ymmärsivät teidän oikean luokkanne, vai surullisena merkkinä siitä miten niitä joitain ihmisiä kohdellaan kun ajatellaan olevan alempaa luokkaa koska ovat vaikkapa työttömiä?
Oletko nyt nolo vai oletatko, että muiden pitäisi olla?