Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli tuosta yhdestä ketjusta mieleen. Miksiköhän ennenvanhaan oli kuukautiset niin häpeällinen asia

Vierailija
02.07.2021 |

Itselläni alkoi kuukautiset perheen autoreissulla. Yöllä olin vuotanut verta ja makuupussiin tuli läntti, yritin sitä piilotella mutta äitini tietysti huomasi ja oli vihainen asiasta. Olin 11-vuotias. Ihan käsittämätön asenne. Koko asia käsiteltiin jotenkin kummallisesti, niin kuin olisin ollut isona vaivana kun tällainen asia tapahtui. Nolostelin kuukautisia ja vartaloani sen jälkeen ihan siihen saakka kun muutin pois kotoa, 19-vuotiaaksi asti.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaat vanhemmat.

Vierailija
2/3 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi vähän samalla tavalla. Ja myös mun äiti teki ihan hirveän numeron asiasta. Huusi kun olin sotkenut sen ja tuon ja vielä julkisesti. Olin myös 11.

Siitä pitäen olen hävennyt kuukautisia ja kaikkea niihin liittyvää. Töissäkin on kamalaa ja ohivuodot ovat pahin painajaiseni. Kotona pystyn jo olemaan, kun mun mies ei tee asiasta mitään numeroa. Jos vaikka yöllä tulee lakanoihin tippa tai kaksi, niin leikkii ettei huomaa ja antaa mun vaan vaihtaa lakanat rauhassa. Onneksi,koska äiti huusi tuostakin kuin hyeena joka ikinen kerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se on kiinni siitä millaisen kasvatuksen ja mallin ne vanhemmat ovat itse saaneet aikoinaan. 

Itsekin kasvoin kodissa jossa kuukautiset olivat joku hyssyteltävä juttu josta ei saanut oikein puhua. Äiti vain antoi minulle suunnilleen jossain kulman takana sidepaketin ja sanoi että käytä noita.

Minulle oli melkoinen shokki kun sitten parisuhteessa mieheni suhtautui kuukautisiini yhtä arkisesti kuin kaupassa käyntiin. Hän saattoi vain huikata että lähtee kauppaan ja tarvitsenki jotain, vaikka terveyssiteitä. Ja osti niitä sen kummemmin häpeilemättä. Vähitellen tajusi että heillä kotona kuukautiset eivät olleet mikään tabu vaan siellä oli ollut äidin ja siskon sidepaketit ja tampponit pöydillä pyörimässä eikä sitä pidetty minään. Sieltä sitten oppinut sen ajatusmallin.

No olen minä jo oppinut suhtautumaan asiaan luontevasti mutta kyllä tuntui hetken todella oudolta että itse naisena asia oli minulle hankala ja mies ei ymmärtänyt lainkaan miksi kukaan häpeäisi kuukautisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi