Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajan työ ja kesäloma

Vierailija
02.07.2021 |

Olen luokanopettaja alkuopetuksessa, ensimmäistä kesää virassa. Työni on vaativaa ja kuormittavaa, eikä palkkaus vastaa työn tasoa tai koulutukseen käytettyä aikaa. Peruspalkkani on n. 2900/kk. Lukuvuoden aikana teen keskimäärin 40-45h töitä viikossa, tämä sisältää myös ilta- ja viikonlopputyötä, josta ei korvata mitenkään erikseen.

Mutta työhöni kuuluu myös poikkeuksellisen pitkä jakso, jolloin minun ei tarvitse olla työpaikalla tai tehdä opetustyötä. Käytännössä lomaa on tänä vuonna 6.6.-1.8. Tiesin työn urakkaluonteisuuden alalle tullessani enkä häpeile myöntää, että pitkä kesä on myös yksi keskeisin tekijä, jonka vuoksi jaksan työssäni. Välillä harkitsen muitakin töitä, sillä harrastusteni puolesta voisin työllistyä muuallekin. Palaan kuitenkin aina siihen ajatukseen, että en ole valmis luopumaan kesistä.

Olen kuitenkin onnekas, sillä viran ansiosta saan kesältä palkkaa. Iso osa määräaikaisista opettajista ei saa, vaan he kituuttavat kesän työttöminä. Näin silti, vaikka hekin ovat tehneet urakkatyötä lukuvuoden ajan. Tämän epäkohdan haluaisin alallani korjata.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toinen palkallinen kesä menossa. Olen 47 vuotias. On ihmeellinen tunne, kun voi olla tekemättä yhtään mitään ja palkka juoksee koko kesän! Olemme siis onnekkaita :-)

Vierailija
2/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toinen palkallinen kesä menossa. Olen 47 vuotias. On ihmeellinen tunne, kun voi olla tekemättä yhtään mitään ja palkka juoksee koko kesän! Olemme siis onnekkaita :-)

Minäkin olen jo 42. Välissä on jokunen palkallinen kesäloma, kun määräaikaisuus on kirjoitettu koko vuodeksi. Nyt siis kuitenkin ensimmäinen kesä virassa ja ensimmäinen kevät takana, jolloin ei tarvinnut enää hakea töitä tulevalle vuodelle.

Vaikeuksien kautta voittoon on jotenkin pyörinyt mielessä, kun nyt viimein nautin kesästä ihan täysin rinnoin. Sattui vielä näin huikeat säät, joten lomafiilis on kyllä ollut katossa. Ei tämä kesä sentään parasta opettajan työssä ole, mutta ihan merkittävä etu joka tapauksessa.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää: kesäloma on lähes ainoa syy, että jaksan minäkin työssäni. Sinänsä rakastan opettamista ja omaa alaani, mutta lukukaudet on niin kuormittavia, että menen automaattiohjauksella ja toivon parasta. Joskus aivan zombina.

Jos lomia lyhennettäisiin, löytäisin kyllä osaamistani vastaavaa työtä muualtakin. Sitä kuormitusta, mitä opetuksellinen aika on, ei yksinkertaisesti pystyisi yhtätoista kuukautta.

Vierailija
4/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lisätyöt tuleekin tehdä sillä silta jää puuttumaan reilun kuukauden duunit eli noin 180 h kesän vuoksi

Vierailija
5/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sillä tavalla onnekas, että olen koko urani ajan (10 vuotta) saanut palkkaa myös kesäkuukausilta, mutta ainakaan lukiossa ei kyllä ole mahdollista lomailla koko kesää. Lukuvuoden viimeinen viikko on yleensä koeviikko, jolloin arvioitavaa jää väistämättä kesälomalle. Tänä vuonna minulla meni kaksi täyttä työviikkoa kevätjuhlan jälkeen ennen kuin pystyin oikeasti aloittamaan loman. Yleensä ei ole mennyt ihan näin pitkään, mutta koronan vuoksi kulunut lukuvuosi on ollut poikkeuksellisen raskas ja töitä jäi rästiin.

Samoin elokuussa työt on aloitettava viikkoa tai kahta ennen koulun aloitusta. Lukioissa otetaan ensi lukuvuonna käyttöön uusi opetussuunnitelma, joten on tehtävä uudet tuntisuunnitelmat. Olisin tehnyt osan tästä työstä jo keväällä, mutta kustantaja, jonka oppimateriaalit kunnassamme valittiin, julkaisee uudet materiaalit opettajien käyttöön vasta elokuun alussa.

Myös syys-, joulu- ja talviloma ajoittuvat suhteessa koeviikkoihin niin, että arvioitavaa jää oikeastaan aina lomille. Osa kollegoistani pitää lomat lomina, mutta tämä tarkoittaa suurta määrää ilta- ja viikonlopputyötä. Samoin kaikki ylioppilaskokeisiin liittyvä työ (valvonta ja arviointi) tulee aina muun työn päälle. Laskin, että minulla meni viime lukuvuonna ylioppilaskokeisiin noin 70 työtuntia. En usko, että vuosittainen työtuntimäärä lopulta juuri poikkeaa muista aloista.

Vierailija
6/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muka on viimeinen viikko koeviikko? Ei missään lukiossa, jossa itse olen opettanut. Jos noin olisi pitäisin viimeisen kokeen kokonaan sähköisenä, jolloin tuloksetkin olisi välittömästi tiedossa.

Vierailija
7/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muka on viimeinen viikko koeviikko? Ei missään lukiossa, jossa itse olen opettanut. Jos noin olisi pitäisin viimeisen kokeen kokonaan sähköisenä, jolloin tuloksetkin olisi välittömästi tiedossa.

Olen työskennellyt koko urani ajan samalla paikkakunnalla, ja meillä on aina lukuvuosi päättynyt koeviikkoon. Viestistäsi saa kuvan, että epäilet sanojani. Mitä syytä minulla olisi valehdella tällaisesta? Toki itsekin pidän kokeet nykyään sähköisenä, olen pitänyt jo useita vuosia, mutta eihän se mitenkään helpota arviointityötä. Omassa oppiaineessa ei ole käytössä monivalintatenttejä.

Vierailija
8/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Miten sähköisyys nopeuttaa esseiden arviointia?

Kokeet nyt yleensäkin on sähköisiä lukioissa nykyään. Ei siinä ole mitään uutta.

Viisijaksojärjestelmän lukioissa on yleensä jakson viimeinen viikko aina arviointiviikko. Se nyt sattuu aina osumaan tuonne toukokuun loppuun, kesäkuun alkuun.

Melko harvinainen on sellainen järjestely, että jaksossa ei olisi arviointiviikkoa lainkaan.

Vierailija
9/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä niissä opettamissasi lukioissa tehdään vika viikko? Kyllä silloin on koeviikko ihan perjantaihin asti, lauantaina sitten yo-juhla / kevätjuhla.

Vierailija
10/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä täällä Joensuussa ainakin oli. Mutta tarkkailinkin sitä lukion keittiöhenkilökuntaan kuuluvan työntekijän näkökulmasta. Se kun vaikuttaa meihinkin, ruokailijoita vähemmän.

Lisäksi mainittakoon, nyt lyhyesti, että mielestäni opettajat ovat lomansa ansainneet. Minä kun saan paikat puhtaaksi noin kello kaksi, mietin työasioita seuraavan kerran seuraavana aamuna.

Joskus yläasteella heräsin vihodin ihmettelemään sitä, että jos meillä oli viimeisellä tunnilla vaikkapa matikankoe, se oli usein seuraavana aamuna arvioitu ja paperit palautettu. Että millä ajalla? No omalla ajalla.

Vierailija
11/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne legendaariset kaksi ja puoli syytä hakeutua tälle alalle... Hienoa, että se rehdisti myös myönnetään. On niitäkin, jotka eivät myönnä.

Vierailija
12/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä täällä Joensuussa ainakin oli. Mutta tarkkailinkin sitä lukion keittiöhenkilökuntaan kuuluvan työntekijän näkökulmasta. Se kun vaikuttaa meihinkin, ruokailijoita vähemmän.

Lisäksi mainittakoon, nyt lyhyesti, että mielestäni opettajat ovat lomansa ansainneet. Minä kun saan paikat puhtaaksi noin kello kaksi, mietin työasioita seuraavan kerran seuraavana aamuna.

Joskus yläasteella heräsin vihodin ihmettelemään sitä, että jos meillä oli viimeisellä tunnilla vaikkapa matikankoe, se oli usein seuraavana aamuna arvioitu ja paperit palautettu. Että millä ajalla? No omalla ajalla.

Miten niin omalla ajalla? Opettajan työ on muutakin kuin opetustunteja. Ei niitä opetustunteja ole 40 viikossa vaan alle 30.

Vierailija
13/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin omalla ajalla? Opettajan työ on muutakin kuin opetustunteja. Ei niitä opetustunteja ole 40 viikossa vaan alle 30.

Puuh, tietenkin. Mutta se taitaa olla 38+.

Yhtään nyt mitään tai ketään väheksymättä, joku liikunnanopettaja ei välttämättä tee töitä ihan niin paljon kun vaikka ala-asteen luokanvalvoja.

Tietenkään et ole väärässä: kyllähän ne työt pitäisi pystyä tehdä viikkotyötuntien mukaisesti ja nk. määrämittaisesti. Mutta ei se taida aina kuitenkaan toteutua.

Vierailija
14/14 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielessäni aina hymähdän, kun opettajat kertovat heillä olevan rankka työ. Pitäköön tämän mantransa minun puolestani. Totuutta siinä ei ole nimeksikään.