Arveleen että monen oppilaan oppimishäiriöt perustuvat siihen etteivät jäsennä maailmaa systeemien toimivuuuksina vaan ajattelevat asiat liian kirjaimelllisesti.
Kommentit (10)
Arveleen että se voi johtua esiim ettei ole lapsena/nuorena tehnyyt esiim kesätöiitä jossa aivoille on tarjolla ärsykkeitä ja haaasteita jotka ohjaavat lapsesta saakka tarkastelemaan maaailmaa ja sen ilmiöitä haasteiden kauttta mahdollisimman vähän energiaa ja aikaa säästäen taii on liian sääntöihin ja auktoriteeetteihin orjentoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Arveleen että se voi johtua esiim ettei ole lapsena/nuorena tehnyyt esiim kesätöiitä jossa aivoille on tarjolla ärsykkeitä ja haaasteita jotka ohjaavat lapsesta saakka tarkastelemaan maaailmaa ja sen ilmiöitä haasteiden kauttta mahdollisimman vähän energiaa ja aikaa säästäen taii on liian sääntöihin ja auktoriteeetteihin orjentoitunut.
Taii ylipäätään että niiitä ei lapsena/nuorena ole vain ollut tarjolla niitä mikä virittää aivot looogiseen päättelykykyyn ja havainnointiiin.
Öh noniin. Oppimishäiriöissä on usein kyse aivojen toiminnan vajavaisuudesta. Sikiökaudella/myöhemmin kehityksessä on tapahtunut jotakin, jonka takia aivojen kaikki osat eivät kehity toivotulla tavalla tai on joku rakennepoikkeama. Esimerkiksi dysfasiassa on näin. ADHD taas johtuu siitä, että dopamiini ei toimi "oikein" aivoissa. Tämmöiset ongelmat ilmenevät eri tavoin. Oppimisongelmat eivät johdu siitä, että hahmottaa maailman eri tavalla vaan taustalla yleensä neurologisia tai muita fysiologisia ongelmia. Nämä ongelmat voivat toki aiheuttaa sen, että kokee/näkee/ajattelee asioita eri tavalla kuin "muut".
Alakoulun loppupäässä lapset siirtyy pääosin konkreettisesta ajattelusta abstraktimpaan. Periaatteessa pieni lapsi voi käsittää kunnolla vain asioita, jotka näkee ja kokee.
Noin yleisesti en tiedä, mitä ap tarkoittaa. Sehän on kehitysviive, jos ei osaa ajatella asioita abstraktisti yläkouluiässä.
Vierailija kirjoitti:
Öh noniin. Oppimishäiriöissä on usein kyse aivojen toiminnan vajavaisuudesta. Sikiökaudella/myöhemmin kehityksessä on tapahtunut jotakin, jonka takia aivojen kaikki osat eivät kehity toivotulla tavalla tai on joku rakennepoikkeama. Esimerkiksi dysfasiassa on näin. ADHD taas johtuu siitä, että dopamiini ei toimi "oikein" aivoissa. Tämmöiset ongelmat ilmenevät eri tavoin. Oppimisongelmat eivät johdu siitä, että hahmottaa maailman eri tavalla vaan taustalla yleensä neurologisia tai muita fysiologisia ongelmia. Nämä ongelmat voivat toki aiheuttaa sen, että kokee/näkee/ajattelee asioita eri tavalla kuin "muut".
Muiistan dysfasian se oliii uutisissa. EIkös se ollut jokin lukihäiriö. EInstinilla oli lukijäiriö- Hyvä muistikin varmaan johtuu osaltaan siiitä että miten aivotoiminnan "energiaa"/kapasiteeettia keskittäää ja mitä loogisempaa niin sen huonompi pitkäkestoiinen muisti?
Vierailija kirjoitti:
Alakoulun loppupäässä lapset siirtyy pääosin konkreettisesta ajattelusta abstraktimpaan. Periaatteessa pieni lapsi voi käsittää kunnolla vain asioita, jotka näkee ja kokee.
Noin yleisesti en tiedä, mitä ap tarkoittaa. Sehän on kehitysviive, jos ei osaa ajatella asioita abstraktisti yläkouluiässä.
Abstarktisuuus? EIkös sen voiisi liittää vaikka koulukiusaamiseen mielen kautta mikä aiheuttaaaa paineita ajatellla sitä kautta?
Vierailija kirjoitti:
Öh noniin. Oppimishäiriöissä on usein kyse aivojen toiminnan vajavaisuudesta. Sikiökaudella/myöhemmin kehityksessä on tapahtunut jotakin, jonka takia aivojen kaikki osat eivät kehity toivotulla tavalla tai on joku rakennepoikkeama. Esimerkiksi dysfasiassa on näin. ADHD taas johtuu siitä, että dopamiini ei toimi "oikein" aivoissa. Tämmöiset ongelmat ilmenevät eri tavoin. Oppimisongelmat eivät johdu siitä, että hahmottaa maailman eri tavalla vaan taustalla yleensä neurologisia tai muita fysiologisia ongelmia. Nämä ongelmat voivat toki aiheuttaa sen, että kokee/näkee/ajattelee asioita eri tavalla kuin "muut".
"Toivottu" on sinullla muuten ihan hyvin ilmaiistu koska sehän on kulttuurilllista. Mun äidillä oli kylllä ihan terveet elämäntavat. Tokii isäni vejellä oli autismia vissiiin mutta kuitenkin laivastossa kävi reserviupseerikoulun, diplomi insinööööri, vtt llä ja ydinvoimalassa työskennelllyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh noniin. Oppimishäiriöissä on usein kyse aivojen toiminnan vajavaisuudesta. Sikiökaudella/myöhemmin kehityksessä on tapahtunut jotakin, jonka takia aivojen kaikki osat eivät kehity toivotulla tavalla tai on joku rakennepoikkeama. Esimerkiksi dysfasiassa on näin. ADHD taas johtuu siitä, että dopamiini ei toimi "oikein" aivoissa. Tämmöiset ongelmat ilmenevät eri tavoin. Oppimisongelmat eivät johdu siitä, että hahmottaa maailman eri tavalla vaan taustalla yleensä neurologisia tai muita fysiologisia ongelmia. Nämä ongelmat voivat toki aiheuttaa sen, että kokee/näkee/ajattelee asioita eri tavalla kuin "muut".
Muiistan dysfasian se oliii uutisissa. EIkös se ollut jokin lukihäiriö. EInstinilla oli lukijäiriö- Hyvä muistikin varmaan johtuu osaltaan siiitä että miten aivotoiminnan "energiaa"/kapasiteeettia keskittäää ja mitä loogisempaa niin sen huonompi pitkäkestoiinen muisti?
Dysfasia eli kielenkehityksen erityisvaikeus ei ole lukihäiriö vaan ihan erillinen oma häiriö, joka ilmenee eri tavalla kuin lukihäiriö. Henkilöllä voi toki olla molemmat. Einsteinilla ilmeisesti oli dysleksia ja hänellä oli todennäköisesti asperger. Kaikissa näissä häiriöissä on neurologinen tausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh noniin. Oppimishäiriöissä on usein kyse aivojen toiminnan vajavaisuudesta. Sikiökaudella/myöhemmin kehityksessä on tapahtunut jotakin, jonka takia aivojen kaikki osat eivät kehity toivotulla tavalla tai on joku rakennepoikkeama. Esimerkiksi dysfasiassa on näin. ADHD taas johtuu siitä, että dopamiini ei toimi "oikein" aivoissa. Tämmöiset ongelmat ilmenevät eri tavoin. Oppimisongelmat eivät johdu siitä, että hahmottaa maailman eri tavalla vaan taustalla yleensä neurologisia tai muita fysiologisia ongelmia. Nämä ongelmat voivat toki aiheuttaa sen, että kokee/näkee/ajattelee asioita eri tavalla kuin "muut".
Muiistan dysfasian se oliii uutisissa. EIkös se ollut jokin lukihäiriö. EInstinilla oli lukijäiriö- Hyvä muistikin varmaan johtuu osaltaan siiitä että miten aivotoiminnan "energiaa"/kapasiteeettia keskittäää ja mitä loogisempaa niin sen huonompi pitkäkestoiinen muisti?
Dysfasia eli kielenkehityksen erityisvaikeus ei ole lukihäiriö vaan ihan erillinen oma häiriö, joka ilmenee eri tavalla kuin lukihäiriö. Henkilöllä voi toki olla molemmat. Einsteinilla ilmeisesti oli dysleksia ja hänellä oli todennäköisesti asperger. Kaikissa näissä häiriöissä on neurologinen tausta.
Mieleenkiintoista miten tuo olisi minun esiim isäni veljeen tullut koska esiim ukkini joka arkkiteht ja ukin veljenpoiika tietojenkäsittelytieteen lehtori yliopistossa ja fysiikan maisteri ei ole autiistisia. EIkä mummonikaan ollut joka filosofian maisteri.
Aha.