Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen kuuluu olla vapaa -hyvänen aika, millaisia teinejä kasvatatte!

Vierailija
02.07.2014 |

Luettuani 14v hoitaa pikkusiskoa -ketjua, olin taas ällistyksestä pyörtyä hoksattuani, että vapaus olla ja leikkiä tuntuu tällä palstalla koskevan teinejä yhtä lailla kuin pikkulapsia.

Oletteko te 60-80-l syntyneet vanhemmat itse joutuneet raatamaan (kasvimailla, kotitöissä, kesätöissä...) niin, että olette päättäneet mahdollistaa omalle jälkikasvulle huolettoman lapsuuden, joka jatkuu -niin, ties mihin asti?

Koska teidän lapsenne ovat valmiit ottamaan vastuuta kodin yhteisistä askareista, auttamaan vanhempia tai sisaruksia, kenties tekemään pieniä askareita sukulaisille tai naapureille tai menemään töihin?

Millä tavoin arvioitte ahkeruuden ja aikaansaamisen, yritteliäisyyden ja perheen yhteishengen karttuvan, jos teinit makaavat sohvalla ja saavat tulla tai mennä omien aikataulujensa mukaan, ja palvelu pelaa (harrastuskuljetukset, taskurahat, puhtaat vaatteet...)?

Miten täysi-ikäisenä pystyy ottamaan vastuuta itsestään, jos kotona ei harjoitella?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minut on kasvatettu laiskaksi ja työtä vieroksuvaksi. Arki on tästä syystä tosi vaikeaa. En tee omille lapsilleni samaa karhunpalvelusta.

Vierailija
2/6 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä.

Mun tuttavapiirissä koululaisilla on säännöllisiä kotityövastuita ja kesätyöhön menevät heti kun sellaiset saavat. Lisäksi koulun eteen pitää nähdä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurperheissä lastenkaitsentavastuu kyllä kuuluu kaikille 7v alkaen

Vierailija
4/6 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just siks. Lapsena mut pakotettiin pienestä asti kotitöihin, marjametsään, puskia kuokkimaan, mattoja pesemään, perunoita kuorimaan, tiskaamaan järkkyjä tiskivuoria, pesemään kodin seiniä... Joulunaika oli kamalaa, kun pakotettiin siivoamaan lattiasta kattoon ja laatikoista tavarat pois ja ne piti sit pyyhkiä ja tavarat takas jne jne.

No, eipä oo mua tää pakottaminen kasvattanut. En siivoa koskaan kotona, kuin pakolliset. Ja nekin rimaa hipoen. En jaksa laittaa ruokaa. Pihallani ei ole tarkoituksella kukkia, ettei tarvis kuokkia.

Lapsiani en ala tohon mun kauheeseen kotityöpakottamiseen. Teen itse. Joskus huoneensa siivoavat.

Vierailija
5/6 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty on. Tuttavaperheessä 14v teini (adoptiolapsi), jolla oma hevonen, sähköpyörä ja skootteri(yksityistielle). Ei halua harrastaa mitään, mihin liittyy vähänkin liikuntaa omin jaloin. Edes roskapussia ei tämä löllykkä vie. Sotkee minkä ehtii, likaisia astioita ympäri kämppää. Oikea vetämätön laiskamato. Ja mielettömän itsekäs. Edes opinnoissa ei pärjää. Opettajan kauhu, palautteesta päätellen. Mutta kaikki viimeisimmät kotkotukset hiustenpidennyksistä korkkareihin pitää kyllä saada. Motto: Minulle, ja vain minulle.

Todellista karhunpalvelusta tekevät vanhemmat, sokeina palvovat.

Ja tiedän muitakin, tämä näistä räikein.

Vierailija
6/6 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallioppiminen hyvät ihmiset mallioppiminen. Luulen että sillä on todella suuri vaikutus seurata sitä vanhemman esimerkkiä. Minä sain olla lapsena lapsi eikä minulta odotettu mitään siivouksia tms. Toki omasta halustani välillä autoin äitiä siivouksissa ja muissa hommissa. Äiti oli oikea touhutäti, ripeä töissään ja siivosi ja leipoi, laittoi ruokaa ja tavallaan passasi meidät kaikki isää myöden. Tämnönen täti moonika minustakin sitten tuli vaikka nuorena minusta laiskamadosta ei varmaan kukaan sitä olisi uskonut! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä