Onko mammat koskaan huoltaneet auton etujarruja. Alkoi kuumeta. Taitaa olla jarrusylinteri jumissa minun Hyundaissa, mitä suosittelette?
Miten se mäntä tulee ulos sieltä kolosta. Jarrua painamallako vaan.
Aloin vaihtamaan jarrupaloja ja huomasin että kun sitä sylinteriä pakottaa jenkatapilla ja mutterilla koloonsa niin ei meinaa mitenkään mennä.
Testasin sitten toista puolta ja sylinteri meni sisään helpo`mmalla.
Onko mitään vinkkejä antaa?
Kommentit (43)
Liukutappi jumissa? Googla. Herkistele, laita kuparitahnaa.
Ei etujarruja tartte jenkatapilla pakottaa. Osta uus satula niin sillä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Liukutappiin ei laiteta kuparitahnaa, vaan siihen on omansa liukaste.
Todennäköisemmin liukutapit on jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko turvallisinta viedä korjaamolle, et voi varmistaa helposti palstalla annetun ohjeen turvallisuutta tai oikeellisuutta.
Maksaa paljon, jos vie korjaamolle.
Elikkä kuinka saa etujarrusatulan sylinterin pois kolostaan? Onko se niin että painaa jarrua niin tulee kolostaan?
ap.
Sitä mäntää voisi varovasti yrittää työntää ulospäin jarrupoljinta painamalla. Mutta vaan yksi tai kaksi painallusta, että se ei pullahda kokonaan ulos. Jos sitä suojakumia saa hieman raotettua, niin sinne voisi männän ja sylinterin väliin ruiskuttaa hieman vd40 tms.
Sitten mäntää painetaan taas sisäänpäin.
Sitä voi tuon ulos- ja sisäänliikkeen toistaa muutaman kertaa.
Tämä auttaa usein, mutta jos ei, niin Motonetista löytyy moniin autoihin kunnostettuja jarrusatuloita vaihtolaitteina.
Vierailija kirjoitti:
Etujarrusatulan sylinteri ei meinaa mennä koloonsa. Tuntuu olevan jumissa. Sehän on pakko saada sinne kun on vaihtanut jarrupalat?
Jarrulevy kuumeni ajaessa ja oletan että johtuikin tästä nihkeästä sylinteristä, eikä jarrupaloista jotka on kuitenkin nyt hankittu.
Ehkä on pakko huoltaa tuo jarrusatulan sylinteri ja vaihtaa tiiviste sinne sisälle?
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä mäntää voisi varovasti yrittää työntää ulospäin jarrupoljinta painamalla. Mutta vaan yksi tai kaksi painallusta, että se ei pullahda kokonaan ulos. Jos sitä suojakumia saa hieman raotettua, niin sinne voisi männän ja sylinterin väliin ruiskuttaa hieman vd40 tms.
Tämä auttaa usein, mutta jos ei, niin Motonetista löytyy moniin autoihin kunnostettuja jarrusatuloita vaihtolaitteina.
Jos se tulee liian ulos, niin tapahtuuko muuta kuin että jarrunesteet katoaa ja joutuu ilmamaan jarrut? Sitten kun olisi kokonaan ulkona niin voisi pestä sen sisuksen ja vaihtaa sisätiivisteen.
Voiko se sisätiiviste olla kovettunut ja syy siinä eikä jaksa palauttaa sylinteriä jarrutuksen jälkeen?. Jos on 10 vuotta ollut ilman huoltoa? Toisaalta jos tiiviste on vanha niin ei luulisi noin jumittavan.
Onhan se mahdollista huoltaa tuo sylinterin itsekin, jos siihen saa korjaussarja.
Sen sylinterin voi vaikka kevyesti hoonatakkin sitten.
Harvinaisia tee itse hommia nykyään. Taitaa olla kaksikymmentä vuotta, kun on itse viimeksi pitänyt tuollaista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisemmin liukutapit on jumissa.
Oletan että se sylinteri on jumissa, koska kokeilin toisen puolen sylinterin liikkumista, ja liikkui huomattavasti helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mahdollista huoltaa tuo sylinterin itsekin, jos siihen saa korjaussarja.
Harvinaisia tee itse hommia nykyään. Taitaa olla kaksikymmentä vuotta, kun on itse viimeksi pitänyt tuollaista tehdä.
Biltemassa on näemmä myynnissä uusi jarrusatula alle satasen.
ap (myös 10)
Suojakumi on varmaan päästänyt kosteutta ja tiesuolaa, mikä jumittaa... Melko normaaliahan tuo, jos on 10 vuotta vanha auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko turvallisinta viedä korjaamolle, et voi varmistaa helposti palstalla annetun ohjeen turvallisuutta tai oikeellisuutta.
Maksaa paljon, jos vie korjaamolle.
Elikkä kuinka saa etujarrusatulan sylinterin pois kolostaan? Onko se niin että painaa jarrua niin tulee kolostaan?
ap.
On tärkeää että koko jarrusatula painaa tapit yhtä aikaa jarrulevyyn kiinni. Jos jää tulematta jarrutintappi niin yleesä on joko liian vähän jarrunestettä tai sitten liian kuluneet jarruletkut, niissä on siis sellaiset metalliset jäykistimet että se voima välittyy häviöttä jarrusatulaan.
Jos olet vähänkin epävarma niin kannnattaa kysyä varmennuksia, se on aivan helppoa tasata kyllä jos nuo painetta välittävät letkut toimii, autoissa yleensä paineet riittää, kevyissä motskareissa onn aina vaarana että paineet menee jarrujen ulkopuolelle ja jarruhökötys lentää kokonaisena irti.
N54, konemerstari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisia tee itse hommia nykyään. Taitaa olla kaksikymmentä vuotta, kun on itse viimeksi pitänyt tuollaista tehdä.Biltemassa on näemmä myynnissä uusi jarrusatula alle satasen.
ap (myös 10)
Vaihtolaitteeksi luulisin...
Sen havainnon tein että, jarrupala sillä puolen missä jarrusylinteri (mäntä?) jumittaa, oli kulunut muutaman millin epätasaisesti silmämääräisestikin asian huomasi. (Viittaisiko tämä nyt sitten niihin liukutappeihin, vaikka eipä ne mitenkään tuntuneet jumittavan) Sisempi jarrupala oli tämmöinen. Ulkopuolinen jarrupala oli tasaisesti kulunut.
Olen tässä miettinyt että jos saan ne männät ulos ja putsaisin ne ja ostaisin sinne uudet tiivisteet. On vaan niin huonoja arvosteluja näillä netissä olevilla autovaraosaliikkeillä ,etenkin saksalaisilla, että ei oikein vielä tiedä mistä tilaa nämä osat.
Tämän tapauksen fakta on että jarrusatulassa oleva mäntä jumittaa. Tämä on testattu sillä että on verrattu toisen puolen männän liikkuvuuteen. Tästä on lähdettävä. Jos veisi korjaamolle niin he vaihtaisi jarrusatulan ja kenties myös toisellekin puolelle. Hintaahan tälle tulisi varmaan n.500 e. (?)
Auto on 15 vuotta vanha ja luulen että alkuperäisosat. Ostin käytettynä viitisen vuotta sitten. Epäilen juuri tuota maantiesuolaa joka tuon jumituksen teki.
ap
Uudet satulat ja palat molemmille puolille on helpoin ja turvallisin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo öljykikka turvottaa kumitiivisteet ja sen jälkeen jarru(t) jumittavat entistä enemmän.