Miten työssä oleva aineenopettaja voi kouluttautua uusien aineiden opettajaksi?
Olen pätevä maantieteen ja biologian opettaja. Opetan lukiossa ja yläkoulussa. Lukiomme on pieni ja kuuluu erittäin suurella todennäköisyydellä niihin 200 lukioon, jotka valtiovalta lakkauttaa parin vuoden päästä. Pelkästään yläkoulun varaan en voi työtäni laskea, koska kaksisarjaisesta yläkoulusta ei tule tunteja kuin puolet tarvittavasta.
Nyt minun pitäisikin pikavauhtia opiskella vähintään yksi opetettava aine lisää. Kemiasta minulla on jo opintoja kasassa, joten se voisi olla helpoin tie. Lisäksi toinen kemian, fysiikan ja matematiikan opettajistamme on jäämässä eläkkeelle juuri sopivasti 2015. Jos saisin silloin häneltä jäävät yläkoulun tunnit, niin pysyisin vähintään päätoimisena tuntiopettajana.
Nyt on vaan yksi ongelma: Miten opetustyössä oleva pystyy opiskelemaan uuden opetettavan aineen käytännössä? En missään tapauksessa irtisanoudu, vaan opintojen pitäisi hoitua työn ohessa. Miten te muut pienten koulujen aineenopettajat olette suunnitelleet hoitavanne asian? Samassa tilanteessa tulee olemaan sadoittain opettajia, joten luulisi yliopistojen kehittävän jokin systeemin?
PS: pahoittelen virheitä, joita sylissä puskeva kissa aiheuttaa.
Kommentit (22)
Mikäs sun pääaine olikaan? Noi kemian opinnot on pääsineena ainakin sellaset että sisältää labroja tosi paljon että kolme vuotta menee aineopintoihin.
Kaikki mahdolliset kurssit etänä verkossa, työkurssit ym. jotka vaativat läsnäoloa, opintovapaalla ellei sattuisi olemaan tarjolla esim. kesäyliopistossa, jolloin työaikaa ei tärväytyisi.