Kasvihuone vai ei
Ostaako vai eikö? Jääkö alkuinnostuksen jälkeen vaan joksikin romunkeräysvarastoksi?
Kommentit (20)
Riippuu ihan puutarhaharrastuksesi asteesta. Jos osaat ja haluat kasvattaa tomaatteja ym. kylmänherkkiä kasveja ja tilaa on, niin ilman muuta kannattaa. Itse en ole hankkinut, kun ei oikein ole sopivaa paikkaa.
Niiin kait sitä rahalle parempaakin käyttöä olis.
Tulee tomaateille kyllä hintaa. Saa monen vuoden tomaatit kasvihuoneen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Niiin kait sitä rahalle parempaakin käyttöä olis.
Harrastus saa maksaa, myös puutarhanhoito.
Tee itse pieni ja jos innostus jatkuu tee iso tai osta kaupasta. Jotkut on kuin jonkinlaisia teehuoneita puutarhassa. Ainakin Englannissa.
Kasvihuone on hauska, mutta kyllä ne tomaatit ja chilit siellä jää kalliiksi. Tosin maksavathan ihmiset muistakin harrastuksistaan.
Itselläni kasvihuone on myös istuskelupaikka, jossa käyn syksyllä ja keväällä juomassa aamukahvin.
Tarkista, saatko sellaista edes pystyttää. Osa kunnista edellyttää ilmoitusta ja lupaa yli 12 neliön rakennelmilta.
Minulla on sellainen vähän yli 1000 e maksanut 18 neliön kasvihuone, jonka kokoamiseen meni 2 kk ja hermot. Nyt se tuottaa valtakunnan kalleimmat tomaatit.
Ensi vuonna siellä kasvaa sitten jos vaikka mitä!
Vierailija kirjoitti:
Tulee tomaateille kyllä hintaa. Saa monen vuoden tomaatit kasvihuoneen hinnalla.
Eihän puutarhaviljelyssä rahallisesti ole järkeä, vaan se on hauska harrastus. Jo multa maksaa aika paljon.
En ole selvännäkijä, joten en tiedä jatkuuko innostuksesi vai ei. Mutta saattaa olla, jos joudut moista täältä kyselemään, että innostus ei ole pysyvää. Monesti käy kyllä niinkin, että hankittu kasvihuone todetaan liian pieneksi ja on suurempi investointi edessä.
Mulla vasta toinen vuosi menossa kasvihuoneen kanssa, mutta niin paljon on iloa siitä jo ollut, että en usko kovin pian romuvarastoksi päätyvän.
Sellaisen voisin ottaa josta tekisin tunnelmallisen oleskelupaikan pöytineen ja tuoleineen. Kasvit olisivat lähinnä tunnelman luojina. Mitään tomaattiviljelmää en alkaisi pitämään.
Mä laitoin kolme lavakaulusta päällekkäin ja siihen päälle sellaisen lavakasvihuoneen. Toimii loistavasti, ja sen saa auki kun tulee liian lämmin.
Meillä ainakin vihannekset kuumalla seinustalla, ja meinaavat tukehtua jo ilman kasvihuonettakin. En aio ostaa. Huvimaja tai aitta seuraavaksi.
Haluaisin sinne pienen pöydän ja pari tuolia. Kivilattia. Kaikki kasvit tulisi ruukkuihin tai istutussäkkeihin.
Vähän niinkuin huvimaja samalla. Valoja syksyllä ym.
Kasvattaisin viinirypäleitä, mansikoita, kukkia, yrttejä mitä vielä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin sinne pienen pöydän ja pari tuolia. Kivilattia. Kaikki kasvit tulisi ruukkuihin tai istutussäkkeihin.
Vähän niinkuin huvimaja samalla. Valoja syksyllä ym.
Kasvattaisin viinirypäleitä, mansikoita, kukkia, yrttejä mitä vielä..
Ap
Kuulostaa ihanalta. Kyllä kannattaa!
Laita ensin pieni kasvihuone kokeeksi?
Kannabisset käymään ja torikaupoille. Yst terv 50000 egee vuodessa minimieffortilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannabisset käymään ja torikaupoille. Yst terv 50000 egee vuodessa minimieffortilla.
Mietitty on.. mutta mistä siemenet?
Äh. Tämä ei ollutkaan keskustelu ilmastonmuutoksesta.
En ostais.