Korona rappeuttaa aivoja kuten alzheimer tai Parkinsonintauti
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/uusi-todella-halyttava-tutkimustulos-k…
Uusi todella hälyttävä tutkimustulos: Korona voi rappeuttaa aivot kuten Alzheimer – ”Perusteellisia tulehduksen merkkejä”
25.6.2021
Uudessa tutkimuksessa löydettiin yhtäläisyyksiä koronaviruspotilaiden ja Alzheimer-potilaiden aivoista.
Covid-19 ei vaurioita ainoastaan keuhkoja. Suuri osa koronaviruspotilaista kertoo kärsineensä taudin alettua neurologisista ongelmista kuten muistinmenetyksestä, keskittymisvaikeuksista sekä haju- ja makuaistin menetyksestä.
Nyt oireille on saattanut löytyä selitys.
Uuden Stanfordin yliopiston tutkimuksen mukaan pitkälle edennyt koronaviruksen aiheuttama infektio voi vaikuttaa aivoihin pelottavan samalla tavalla kuin Alzheimerin tai Parkinsonin tauti. Tutkimus julkaistiin Nature-lehdessä ja siitä kerrotaan Science Alert -lehden artikkelissa.
Uudet tutkimukset: Koronavirus voi aiheuttaa jopa tyypin 1 diabetesta
Tutkimuksessa vertailtiin kahdeksan koronavirukseen kuolleen ihmisen aivokudosta neljäntoista muihin tauteihin, kuten influenssaan, kuolleen aivoihin. Otos ei ole suuri, mutta tulokset puhuvat puolestaan.
Tutkijat analysoivat yli 65 000 aivosolua eri puolilta aivoja ja huomasivat, että vain koronavirukseen kuolleiden aivoissa tietyt hermokudoksen tulehdustilaan liittyvät geenit olivat aktivoituneet. Koronavirus oli jättänyt jälkensä uhrinsa aivoihin.
”Koronaan kuolleiden potilaiden aivot näyttivät perusteellisia tulehduksen merkkejä”, kertoo Stanfordin yliopiston neurologi Tony Wyss-Coray.
Tutkimuksen koronapotilailla ei tiettävästi ollut aiempia neurologisia ongelmia.
Yhteys Alzheimeriin löytyi otsalohkosta: sen uloimman kuoren hermosolut olivat korona-aivoissa vahingoittuneita. Alzheimerin taudissa otsalohkolle käy samalla tavalla, ja tästä voi johtua myös koronaviruksen aiheuttamat neurologiset ongelmat.
Geenimuutoksia tutkiessa löydettiin samankaltaisuuksia Alzheimerin lisäksi MS-taudin, Parkinsonin taudin, Huntingtonin taudin, autismin, masennuksen ja skitsofrenian kanssa. Muut tutkimukset ovat löytäneet koronapotilaiden aivoista myös laajempia vaurioita, jotka muistuttavat aivoinfarktin aiheuttamia vammoja.
Veri-aivoesteen ansiosta virukset eivät yleensä pääse tunkeutumaan aivoihin, minkä takia aivovaurioiden määrä hämmentää tutkijoita. Yksi mahdollinen selitys liittyy taudinaiheuttajia vastaan taisteleviin T-imusoluihin.
Koronavirus kasvattaa T-solujen määrää verenkierrossa, ja toisin kuin virus itse, T-solut pääsevät esteen läpi aivoihin. Hiirillä tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että T-solujen liiallinen määrä lisää hermokudoksen tulehtuneisuutta.
Kaikissa paitsi yksissä koronan runtelemissa ihmisaivoissa oli ilmeisiä merkkejä T-solujen ylimäärästä. Vastaavaa ei löydetty muista aivoista.
Vaikka tutkimus antoi uutta tietoa koronan vaikutuksista aivoihin, on moni yksityiskohta vielä hämärän peitossa. Tutkimusten jatkaminen on ratkaisevan tärkeää.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tätä uutisoida Suomessa? Tällaisen uuden tiedon pitäisi vaikuttaa koronatoimiin. Esim tuo tarkoittaa, että lapset ja nuoret pitäisi rokottaa ensimmäisinä, eikä viimeisinä (tai ei ollenkaan) kuten Suomessa nyt tehdään.
Tämä Turun yliopiston artikkeli kertoo myös koronan vaikutuksista aivoihin. Aika karua luettavaa.
https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/covid-19-on-myos-merkittava…Kiitos linkistä. Nyt oli asiallista, tutkittua tietoa ja ainakin itselleni paljon uutta, vaikka olen seurannut aihetta.
Tuossa Turun yliopiston artikkelissa kirjoitetaan mm näin:
”Niin sanotun neurocovidin eli covid-19-tautiin liittyvän hermostollisen oireilun yleisyys on vaihdellut sairaala-aineistossa 20–60 prosentin välillä. Kaikkein suurimmassa, vastikään julkaistussa 236 000 potilaan aineistossa eloonjääneistä varmistetuista covid-19-potilaista kolmasosa sai puolen vuoden kuluessa uuden neurologisen tai psykiatrisen diagnoosin. Yhteys ei liittynyt pelkästään vakavaan taudinmuotoon.
– Aineistosta oli poissuljettu menehtyneet, mutta tulosten yleistettävyys on silti hyvä. Vertailuryhmiä oli kaksi: muun viruksen aiheuttamaan hengitystieinfektioon tai influenssaan sairastuneet. Covid-19:n sairastaneilla lähes kaikki neurologiset ja psykiatriset diagnoosit olivat huomattavasti tavallisempia – myös dementia. Joka neljäs covidin sairastanut sai depressio- tai ahdistuneisuusdiagnoosin, Roine summaa tutkimuksen tuloksia.
Näin suuri hermostollisten oireiden yleisyys on virusinfektiolle poikkeuksellista. Neurocovidin tyypilliset muutokset on onnistuttu dokumentoimaan aivokuvissa, ja neurologisten oireiden kohdalla diagnostiikan herkkyys korostuu. ”
Mielestäni enemmän pitäisi käsitellä koronan neurologisia vaikutuksia. Ihmiset eivät yleisesti ottaen ole riittävän tietoisia niistä. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota aivovaikutusta nimenomaan ei tule mistään muusta, esim flunssasta, vain koronasta.
Eli virheellinen väite yhdellä tässä ketjussa.
Tämä asia kiinnostaa, koska olen saanut koronan jälkioireena muistiongelmia. Koen myös tyhmentyneeni jotenkin epämääräisesti. En uskalla kertoa siitä kenellekään, koska olen töissä niin kilpailulla alalla, että sen esiintulo olisi todella haitallista.
Toivon kovasti, että oireet menisivät ohi, mutta sitähän ei vielä voi tietää, kun korona on vasta uusi sairaus.Flunssankin aiheuttaa usein koronaviruksiin kuuluva virus. Korona ei ole sairaus, vaan virusluokka, johon kuuluu useita eri virustyyppejä. Osa aiheuttaa lievempiä tauteja, hyvin pieni osa vakavampaa muotoa. Eli sinä olet se yksi, jolla oli virheellistä tietoa tässä ketjussa.
Itse olet väärässä. Korona ei ole flunssa, eikä influenssa, vaan läheistä sukua SARS:lle ja MERS:lle. Tämän "koronan" virallinen nimi on SARS2.
SARS2 on vain yksi lukuisista erilaisista koronavirustyypeistä. Suurin osa koronaviruksista ei aiheuta vakavia oireita. Tämän voisit itsekin selvittää noin 5s googletuksella. Koronavirus ei edelleenkään ole sairaus, vaan virusluokka, johon kuuluu lukuisia eri virustyyppejä. Siksi kukaan ei sairastu koronaan, vaan koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen. Suurimmalla osalla se sairaus on lievä hengitystieinfektio, muutamilla vakava muoto. Vakavalle muodolle altistavat tietyt riskitekijät. Perusterveelle tupakoimattomalle se muoto on äärimmäisen harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Alle 40- vuotias ystäväni sai koronasta lievän aivovamman. Lähimuisti pätkii, sanat unohtuu, käsistä häviää yhtä äkkiä voimat, alaraajakivut kovat öisin jne. Ei uskalla edes autoa ajaa nyt. Täysin terve, hoikka, tupakoimaton ja urheilullinen äiti kyseessä, joka sai koronan työpaikaltaan.
Pitäiskös sun kaverin käydä verikokeessa ja tarkistuttaa vitamiinitasot. B12 vitamiinin puute aiheutta mitä kummallisimpia oireita.
Nykyään tiedetään että tuhkarokkoa sairastavalle pitää antaa a-vitamiinia. Kas kun se a-vitamiinin puute on se joka saa ne silmät kipeäksi.
Tuon mukaan tuntuisi, että suurimmalla osalla tänne kirjoittavista on korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota aivovaikutusta nimenomaan ei tule mistään muusta, esim flunssasta, vain koronasta.
Tämä asia kiinnostaa, koska olen saanut koronan jälkioireena muistiongelmia. Koen myös tyhmentyneeni jotenkin epämääräisesti. En uskalla kertoa siitä kenellekään, koska olen töissä niin kilpailulla alalla, että sen esiintulo olisi todella haitallista.
Toivon kovasti, että oireet menisivät ohi, mutta sitähän ei vielä voi tietää, kun korona on vasta uusi sairaus.Flunssankin aiheuttaa usein koronaviruksiin kuuluva virus. Korona ei ole sairaus, vaan virusluokka, johon kuuluu useita eri virustyyppejä. Osa aiheuttaa lievempiä tauteja, hyvin pieni osa vakavampaa muotoa. Eli sinä olet se yksi, jolla oli virheellistä tietoa tässä ketjussa.
Itse olet väärässä. Korona ei ole flunssa, eikä influenssa, vaan läheistä sukua SARS:lle ja MERS:lle. Tämän "koronan" virallinen nimi on SARS2.
SARS2 on vain yksi lukuisista erilaisista koronavirustyypeistä. Suurin osa koronaviruksista ei aiheuta vakavia oireita. Tämän voisit itsekin selvittää noin 5s googletuksella. Koronavirus ei edelleenkään ole sairaus, vaan virusluokka, johon kuuluu lukuisia eri virustyyppejä. Siksi kukaan ei sairastu koronaan, vaan koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen. Suurimmalla osalla se sairaus on lievä hengitystieinfektio, muutamilla vakava muoto. Vakavalle muodolle altistavat tietyt riskitekijät. Perusterveelle tupakoimattomalle se muoto on äärimmäisen harvinainen.
Kolme ihmistä uskoo siis ennemmin vouhottajia kuin faktaa. No tämä nyt ei yllättänyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon kovasti, että oireet menisivät ohi, mutta sitähän ei vielä voi tietää, kun korona on vasta uusi sairaus.Mulla sama. Miettinyt kuinka pitkät vaikutukset ovat… työvuosia on vielä jäljellä, mutta kykeneekö eläkeikään asti? Välillä tuntuu, että on todellisia haasteita arjessa jo nyt. Kaikki pitäisi laittaa muistiin paperille, enkä oikeasti pysty palauttamaan mieleen asioita, jotka ennen muistin helposti.
Sitä se hysteria teettää. Aivot menee sumuun kun päähän ei mahdu mitään muuta kuin korona. Eikä tietenkään käy edes mielessä mennä tutkituttamaan voisiko oireet johtua esim. raudanpuuttesta, kilpirauhasongelmista, aivoverenvuodosta jne. Itse vaan tulkitaan mutulla, että korona, koska maailmassa ei muita sairauksia enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 40- vuotias ystäväni sai koronasta lievän aivovamman. Lähimuisti pätkii, sanat unohtuu, käsistä häviää yhtä äkkiä voimat, alaraajakivut kovat öisin jne. Ei uskalla edes autoa ajaa nyt. Täysin terve, hoikka, tupakoimaton ja urheilullinen äiti kyseessä, joka sai koronan työpaikaltaan.
Pitäiskös sun kaverin käydä verikokeessa ja tarkistuttaa vitamiinitasot. B12 vitamiinin puute aiheutta mitä kummallisimpia oireita.
Nykyään tiedetään että tuhkarokkoa sairastavalle pitää antaa a-vitamiinia. Kas kun se a-vitamiinin puute on se joka saa ne silmät kipeäksi.
Ei kannata. Mitä sitä oikeaa syytä etsimään. Kivempi laittaa kaikki koronan syyksi ja levitellä sitten omia johtopäätöksiä faktatietona palstalla.
t. nämä vouhkaajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon kovasti, että oireet menisivät ohi, mutta sitähän ei vielä voi tietää, kun korona on vasta uusi sairaus.Mulla sama. Miettinyt kuinka pitkät vaikutukset ovat… työvuosia on vielä jäljellä, mutta kykeneekö eläkeikään asti? Välillä tuntuu, että on todellisia haasteita arjessa jo nyt. Kaikki pitäisi laittaa muistiin paperille, enkä oikeasti pysty palauttamaan mieleen asioita, jotka ennen muistin helposti.
Sitä se hysteria teettää. Aivot menee sumuun kun päähän ei mahdu mitään muuta kuin korona. Eikä tietenkään käy edes mielessä mennä tutkituttamaan voisiko oireet johtua esim. raudanpuuttesta, kilpirauhasongelmista, aivoverenvuodosta jne. Itse vaan tulkitaan mutulla, että korona, koska maailmassa ei muita sairauksia enää ole.
Itse olet kyllä hysteerinen kun puhut aivoverenvuodosta. 😂
Tuo selittää hesalaisten tyhmyyden, ja sen miksi ne vaeltaa pitkin suomea levittämässä virusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aivoverenvuodossa ei ole kyllä mitään hauskaa. Kovin sairasta, jos tuollainen asia naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette molemmat väärässä, koska aivonne ovat jo rappeutuneet koronan vuoksi.
Tuon mukaan tuntuisi, että suurimmalla osalla tänne kirjoittavista on korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista sekin. Oma pappani kuoli aivoverenvuoroon. En koe sitä millään muotoa hauskaksi asiaksi saati hysteriaksi. Maailmassa on muitakin oireita aiheuttavia asioita kuin korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava kun tiedät mua paremmin mun tilanteen.
En todellakaan kuulu koronahysteerisiin. Ja kaikki mainitsemasi ja enemmänkin on tutkittu sairastumisen ja oireiden jälkeen. Kaikki on ”kunnossa” vaikka ei olekaan.
Ja jos jotain vielä mietityttää niin olen perusterve 40v, hoikka, syön terveellisesti, en tupakoi tai juurikaan käytä alkoholia. Sairastuin töissä (kaikilla etätyö ei ole mahdollista) kaikista varotoimista huolimatta huonolla tuurilla, ja kaikki tapahtui ennen kuin rokotus oli mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tauti jonka hallitus halusi sinullekin
No tämä on tauti jonka hallitus halusi sinullekin. Turha alapeukuttaa. Pitkäaikaisvaikutuksia vasta selvitetään.
Juu ihan varmasti. Kuulemma kasvattaa myös pinkkejä taikasieniä peräaukkoon josta syntyy vihreä tonttuarmeija.
Mulla sama. Miettinyt kuinka pitkät vaikutukset ovat… työvuosia on vielä jäljellä, mutta kykeneekö eläkeikään asti? Välillä tuntuu, että on todellisia haasteita arjessa jo nyt. Kaikki pitäisi laittaa muistiin paperille, enkä oikeasti pysty palauttamaan mieleen asioita, jotka ennen muistin helposti.