Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoaminen on lopulta ihan turhaa.

Vierailija
28.06.2021 |

Vuosien mittaan olen asian oivaltanut. Kaupungissa asuessa siivosin viikottain. Koko talo läpi: imurointi, moppaus, pölyt, vessat jne. Ihan joka viikko vaikka näkyvää likaa ei aina ollutkaan. Joskus siivosin, kun ei ollut muutakaan tekemistä.

Nyt olen asunut maalla useamman vuoden. On lapsia, koiria ja kaikkea rojua ja ryönää tulee sisälle joka päivä. Kaikki kulkee sisältä ulos kymmeniä kertoja päivässä, eli ei mitään järkeä alkaa vahtaamaan jalkojen pesua. Lauantaina saunassa puhdistutaan kaikki.

Olen luopunut viikkosiivouksesta. Siivoan vasta, kun alkaa oikeasti häiritsemään, eli imurointi ehkä kerran kuussa. Nykyisin teen vain pieniä pikasiivouksia, esim moppaan likaisimman huoneen, jossa on jaloista/tassuista tullutta likaa. Tiskit vasta sitten kun molemmat altaat on täynnä, kyllä meillä puhtaita riittää. Olen oivaltanut, että mieluiten teen ja luon uutta kun ylläpidän siisteyttä joka kestää vain hetken. Esimerkiksi istutan puutarhaan puita, pensaita, kukkia. Hoidan eläimiä ja pihapiiriä. Näistä esimerkiksi saan nautuntoa/hyötyä vuosiksi eteenpäin.

Silti on vähän rikollinen olo. Samalla jotenkin ihanaa, että näinkin voi elää hyvää elämää. Onko se sitten sitä, kun kotoa on opittu viikkosiivouksen ehdottomuus. Oletteko te vähentäneet turhaa siivousta?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei ollut kova siivoamaan ja oli rasittavaa alkaa tekemään mitään kotona, kun jos halusi vaikka leipoa niin ensin täytyi puhdistaa uuni, tiskata ja etsiä astioita joille ei varsinaisesti ole omaa paikkaa vaan ainakin pari kolme mahdollista paikkaa tiskikoneen ja kuivauskoneen lisäksi.

kuivauskaapin, siis

Vierailija
22/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen alkanut siivota useammin. Jos lattiat on likaiset, sukkiin tarttuu likaa koko ajan ja on epäkäytännöllistä tulla suihkusta, kun jalkoja joutuu putsaamaan lattiaan kosketuksen jälkeen. Tai vaikka kun laittaa kenkiä jalkaan, pitää putsata sukkia muruista/hiekasta ensin. On mukavaa, ettei sotku riistäydy ihan liikaa. Jos on koiria, niin on tosiaan varmaan työlästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos toimii tuo systeemi. Mutta miten kauan menee, kun sitten alkaa siivota? Joudutko käyttämään vahvoja aineita, jotta tulee puhdasta? Esimerksi wc-ja kylpytilat kyllä pinttyvät, jolloin tarvitaan vahvoja ympäristöä kuormittavia aineita. Samoin keittiön pinnat, esimerkiksi hanojen käyttöikä kyllä lyhenee jos kalkki ja muut saostumat pääsevät pinttymään. Keittiön viemärit ja allas jos ovat jatkuvasti liassa ja rasvassa alkavat tukkeutua ja haista. Kylpytiloissa esimerksi pinnat kärsivät, jos esimerkiksi laattasaumat pinttyvät ja joutuu pesemään erittäin vahvoilla aineilla. Jos ruoka kuivahtaa astioihin, sekin vaatii enemmän työtä, vettä ja pesuainetta saada puhtaaksi. Lakanoihin, pyyhkeisiin pinttyy hiki ja ihon rasva, silloin nekin pitää pestä erittäin kuumassa.

Vierailija
24/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen huomannut, että siivoaminen on paljon nopeampaa ja helpompaa, kun ei anna paikkojen pinttyä. Ja keittiö, kylppäri jne pysyvät paljon paremmassa kunnossa. Meillä on tehty remontti kohta 10 vuotta sitten ja edelleen joku aina välillä kysyy, onko me juuri remontoitu, kun keittiö ja kylpyhuone on kuin uudet. Koti on mun arvokkain omaisuus joten haluan myös pitää sen kunnossa.

Nykyisin dementia yleistynyt yhä nuoremmilla. Kysyvät samaa asiaa jatkuvasti.

Vierailija
25/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos toimii tuo systeemi. Mutta miten kauan menee, kun sitten alkaa siivota? Joudutko käyttämään vahvoja aineita, jotta tulee puhdasta? Esimerksi wc-ja kylpytilat kyllä pinttyvät, jolloin tarvitaan vahvoja ympäristöä kuormittavia aineita. Samoin keittiön pinnat, esimerkiksi hanojen käyttöikä kyllä lyhenee jos kalkki ja muut saostumat pääsevät pinttymään. Keittiön viemärit ja allas jos ovat jatkuvasti liassa ja rasvassa alkavat tukkeutua ja haista. Kylpytiloissa esimerksi pinnat kärsivät, jos esimerkiksi laattasaumat pinttyvät ja joutuu pesemään erittäin vahvoilla aineilla. Jos ruoka kuivahtaa astioihin, sekin vaatii enemmän työtä, vettä ja pesuainetta saada puhtaaksi. Lakanoihin, pyyhkeisiin pinttyy hiki ja ihon rasva, silloin nekin pitää pestä erittäin kuumassa.

Ihan sama työ, siivota kerran viikossa tai kerran kuukaudessa.

Vierailija
26/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa.

En käytä muuta kun ympäristölle ystävällisiä tuotteita. Purnukoita vain muutama, astianpesuaine, yleispuhdustusaine ja tavallinen Käsisaippua. Talo on sotien jälkeen rakennettu, joten eipä huolta pinttyneistä saumoista.

Vierailija
27/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan siivota likaista. Paljon mukavampaa, kun siivous ei ole pakkoa. Voin päättää siivoanko vai en. Siistä on silti. Siivous on rutiini, joka kuuluu avain tehdä ja nautin lopputuloksesta. Koskaan en siivoa paljoa. Päivittäin n. 15 min ja sisältää keittiön siistimisen päivällisen jälkeen, pyykki huollon, imuroinri kaksi kertaa viikossa. Isot siivoukset kerran vuodessa eli ikkunat, seinät...

Vierailija
28/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en voisi elää likaisesta kodissa, miltä näyttää jos imuroi kerran kuukaudessa ja pölyt pyyhkii kerran vuodessa?

Sikolätiltä

Vessa pestään varmaankin parin vuoden välein.

Hyi.

👏👏👏👏👏

Vierailija
29/30 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi pienten lasten kanssa. Pakko siivota joka päivä, muuten tulee niin sotkuista, ettei sitä kestä kukaan. Esim. aamupuuro on helpompi siivota tuoreeltaan kuin liotella kuivaneena. Kakka kannattaa siivota lattialta heti, muuten se on sukan pohjassa. Vaatekaapista tyhjennetyt vaatteet kannattaa viikata heti kaappiin, eikä vasta sen jälkeen kun niitten päälle on kaadettu lasillinen maitoa.

Vierailija
30/30 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ahdistaa siivous ja saan paniikki kohatuksia myös vetää hyvin hiljaiseksi  enkä halua yhtään  siivoo tarvittaessa mutta ei koko-aika oikeasti ihan hemmtisti ahdistaa naisen kosketus minun omassa kodissa kun tuntematon nainen alkaa siivoo niin  siivoo koko kämpän  tai heiti kaikki minun hankkimat kuullokeiden ja  peli ohjaiten laattikoita,minua ei oikeasti  kiinnosta siivominen saan hemmetisti  paniikki kohatuksia ja eikä ole oikein   hauskaa enään hän tuli yllätävästi oven taakse heitti peli kuullokeiden ja ohjaiten  laattikoita-pakkausia. en yleensä siivoo enkä sotke  minun kodissani se sanoin että katotaan joku toinen kerta  nuo loputki laatikot.just oli hauskaa niin ei ole enään hauskaa:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi