Äitini ei usko että minulla voisi olla ystäviä
Oli täällä kylässä ja sanoin että "no, jos tulee joku mulle kylään" niin äiti tähän sanoi "no kuka nyt sulle tulisi tänne?" oliko toi mielestänne töykeä? Itselle tuli paha mieli.. Mulla ei oo ollut paljon ystäviä koskaan...
Kommentit (4)
Ilman tarkempaa kontekstia tuo kysymys voi olla myös uteleva kysymys. Eli kysymys ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö sinulla olisi ystäviä. Vaan että keitä ystäviä sinulla on ja keitä sinne kyllään kutsuisit. Äitini heittää välillä samanlaista, tekee kysymyksestä dramaattisen, jotta reagoisin siihen varmemmin. Eli äitini aina testailee minua ja haluaa, että suutun ja lipsauttaisin jotain suutuspäissäni. Olen rauhallinen kuin viilipytty ja oppinut äitini kuviot, en niihin enää lankea.
Vanhemmat tuppaavat oikeuttamaan kaikenlaiset töksäytykset sillä, että "kyllä äiti/isä saa sanoa!". Toisinaan varsinkin äidit ottavat herkästi itseensä, jos omalla lapsella ei ole tolkutonta kaverihaaremia ja piikittelevät tai moitiskelevat lastaan siitä hyvästä. Sama sen kanssa, jos lapsi on tietyn iän jälkeen vielä sinkku.
Olen samaa mieltä kakkosen kanssa, että älä päästä äitiäsi enää kyläilemään luoksesi. Sinun ei tarvitse kuunnella törppöjä kommentteja kotonasi, olkoonkin niillä kuinka paljon totuuspohjaa hyvänsä. Vyön alle lyöminen ei ole asiallista käytöstä ja äitisi tietänee sen vallan hyvin. Kunhan piti vain päästä sivaltamaan, koska "kyllä äiti saa sanoa!".
Minun äitini on varsin samankaltainen ja samoista asioista minua paheksunut. Olen valinnut sen linjan, että en kerro hänelle itsestäni mitään sellaisia asioita, jotka eivät natsaa hänen minusta luomansa mielikuvan kanssa. Hän nimittäin olettaa, että olen edelleen se sama kaksitoistavuotias, jolla oli ongelmia saada kavereita ja joka pahoitti mielensä herkästi. Hän ei ole koskaan halunnut oikeasti oppia tuntemaan minua eikä toisaalta omien ongelmiensa takia ole jaksanut/osannut tukea minua kasvuvuosinani. Sitä asiaa en voi korjata mutta en aio enää tuhlata paukkuja hänen "uudelleenkouluttamiseensa". Kuvitelkoot minusta mitä lystää, koska siihen hänellä on oikeus. Se riittää, että tiedän itse olevani ihan ok ihminen, jolla on oikeus olla täällä ja joka on niin paljon kaikkea muuta kuin häneen projisoidut pettymykset ja epävarmuudet.
Jos äitisi oli itse erakko?