Missä murteessa sanotaan "siiTTä"?
Meinasi menna hermot kun kuuntelin luennoitsijaa, joka muuten puhui yleiskieltä mutta siitä-sanasta tuli aina siittä. Oletan että on joku murrejuttu?
Kommentit (29)
Mulla on työkaveri Kempeleestä ja sanoo aina "siittä". Aluksi särähti aina tosi pahasti korvaan (sehän on melkein kuin siittää), mutta nyt oon tottunu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:37"]
Vielä typerämpi on 'siintä'.
[/quote]Mihin murteeseen tämä kuuluu? Entä kun käyttää sekä muotoa siittä että siintä?
Mulla oli joskus kaveri, joka käytti molempia. Ihmettelin aina mistä oli nuo puheeseensa imenyt, kun oli kyllä Hgissä asunut ainakin 6-vuotiaasta.
Näistä vastauksista voi peukutuksista päätellä, että siittä on ok melkein kaikkialla muualla paitsi pohjoisessa. Jostain syystä ne vastaukset on alapeukutettu. Pohjoisen murteessa kuitenkin sanotaan siittä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:56"]Tanpereella. Siellä ihmiset myös "imuroittee".
[/quote]
Lähinnä Etelä- Pohjanmaalla sanotaan että "imuroittee".
[/quote]
Eipä ku "imuroottoo".
"Siintä" kuuluu ainakin kaakkoismurteisiin, mutta olen kuullut sitä käytettävän aika paljon myös Helsingissä.
Ite sanon aina noin ja Torniosta oon.
Mua ei varsinaisesti häiritse se muuten kun siitä tulee mieleen siittäminen.
Pitäisi kieltää ainakin julkisissa medioissa kyseisen ruman murresanon käyttö kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:40"]
Minä ainaki Tampereella asuessani sanoin siittä. "Emmää siittä mitään tiä"
[/quote]
Ja Tampereelta vähän alempana: Emmää siittä mittään tiärä"