Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19974)

Vierailija
19961/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin nämä nykyiset lapsukaiset tajuaisivat mitään suurten ikäluokkien elämästä. 

Vierailija
19962/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin nämä nykyiset lapsukaiset tajuaisivat mitään suurten ikäluokkien elämästä. 

Jos ei ollut töissä, niin nälkä tahtoi tulla, ja nälkä olis usein vaikka töissä olikin. Ei ollut lihavuusongelmia, eikä karkkia ja limsaa syötyä kuin pari kertaa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19963/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.

ap

No eipä aika moni nuori näytä tajuavan, että meistä 60-luvulla syntyneistä todella iso osa on kokenut 90-luvun alun alun laman, myös moni meitä vanhempi. Työttömäksi saattoi jäädä päivässä ilman mitään etukäteis yt-neuvotteluja kun konkursseja tuli enemmän kuin sieniä sateella. Itsekin olin vanhassa isossa yrityksessä, yhtäkkiä vain ilmoitettiin, että tämä loppuu nyt tähän, kaikki saavat lähteä, myös johtajat. 

Ruotsiin on muutettu mutta vain vieläkin paremman elintason perässä. Kannattaisi yhä kokeilla, ennenkuin venäjä ottaa omansa ja kiina loput.

Vierailija
19964/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden perus suurikäluokkalaisen lapsi, viiskymppinen nykyään. Kyllä heillä oli huolehtivat sodan nähneet vanhemmat, karut mutta kunnolliset. Heidän elämä on ollut yritystä ja sekoilua, mutta töitä ja rahaa on he ja kaltaisensa ihan varmasti saanut jos vain on persiinsä penkistä aamuisin kyennyt nostamaan ja töihin menemään. Jossain vaiheessa onnistuivat traumatisoimaan lapsensa, jotka sitten kärsivät lamasta ja sen jatkumosta.. ja  jos en olisi aikanani lähtenyt sieltä ihanasta suomesta, olisin katuojassa tai kuollut.

Vierailija
19965/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuan ainakin sen, että maailma on mennyt huonompaan suuntaan. Olen yli 6-kymppinen 'taivaanrannan maalari' eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä. Opiskelin kuitenkin korkeakoulututkinnon.

Miksi muuten veljesi asuu Helsingissä? Muualtakin saattaisi saada töitä ja elinkustannukset olisi halvempia.

Haista sinä tyksimys paska.

Vierailija
19966/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuppivikaisia täällä oikein kirjoittelee?

Vierailija
19967/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on loputon jankutijankuti ketju. Miten kukaan mahtaa mitään sille, minkälaisiin olosuhteisiin ja minkälaiseen aikaan on syntynyt. Ajat ja asiat muuttuvat. Jospa lopetettaisi jäynääminen ja keskitytään tekemään elämästämme paras mahdollinen tähän hetkeen. Valoisaa jouluaikaa kaikille!

Vierailija
19968/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin AP itsekään on yli 75v enää selvillä sen ajan joka metkusta.

Voi olla, ettei ymmärrä enää mistään mitään.

Vierailija
19969/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, ja näiden eläkkeet voi puolittaa nyt heti samoin tein 

Vierailija
19970/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan tekee hyvää pistää pää pseeseen ja kieltäytyä keskustelemasta epäkohdista, vielä tärkeämpää kieltää MUITA keskustelemasta.. mutta joulut sinnekin tosiaan. Toivottavasti koko yhteiskunnan alennus ei juuri sinuun vaikuta. :)

Vierailija
19971/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä miettinyt tuota sukupolvien välistä kuilua. Synnyin 55, josta en tosin muista mitään, kun olin vielä niin pieni. Mutta aikanaan työn saaminen oli todella helppoa - 70-luvun alussa oli pelkkää korkeasuhdannetta. Nykyään tilanne on päin vastainen. Toisaalta ei meillä ollut sitä mopoa eikä edes suksia tai polkupyörää, puhumattakaan puhelimesta. Telkkari kyllä ostettiin jo -66. Eli nuorten elämä on nykyään paaaaljon helpompaa, mutta kun pitäisi työhön päästä, työn saanti muuttuukin paaaaljon vaikeammaksi kuin ennen.

Toivottavasti kuitenkin nykynuoret ymmärtävät, että jotain hyvääkin suuret ikäluokat ovat saaneet aikaan: nykyään saa koulua käydä opintotuella (ei ollut ennen) ja käytännössä jokainen saapi riittävästi ruokaa ja mukavan asunnon (jollei tuhlaa rahoja juopotteluun tms), vaikka ei olisi sitä työpaikkaa. Olen todella ihmetellyt, miten äitini aikoinaan jaksoi puuhata, kun asunto lämmitettiin haloilla, vesi kannettiin kaivosta ja lämmitettiin uunin päällä vaippojen pesua varten. Kaupassa piti käydä lähes joka päivä (ei jääkaappeja), pyykit pestiin käsin sillä hellavedellä... on ollut tosiaan kovaa elämä silloin. Vapaata aikaa ei varmasti lähes yhtään, ja kaikki raha meni pelkkään vuokraan ja ruokaan. Tuota on hyvä kaikkien välillä ajatella. Kiitos teille suuret ikäluokat!

Vierailija
19972/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä tajutaan, viina ja juhlinta maittoi kunnes eläkeputki koitti, useille tosin ei kun oli juotu itsensä hengiltä. ai mikä perhe ja vaimo joka sen elätti?

Vierailija
19973/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ollut töissä, niin nälkä tahtoi tulla, ja nälkä olis usein vaikka töissä olikin. Ei ollut lihavuusongelmia, eikä karkkia ja limsaa syötyä kuin pari kertaa vuodessa.

Kyllä se oli suuren ikäluokan vanhemmat joiden mielestä hyvää ruokaa oli lenkkimakkara, uunilohi ja grillikyljet, sekä mahdollisimman paljon kermaa ja voita. 90-luvulla alkoivat katumaan ja aeropikkaamaan sitten mutta oli jo myöhäistä ja lapsetkin kasvatettu mäkkäri-idiooteiksi. Kyllä, heillä oli ja on varaa.

Vierailija
19974/19974 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi! Suuret ikäluokat ei ihan oikeasti tajua, miehet on sikoja, naiset muuten vaan ääliöitä, muslimit raiskaajia, työttömät kelarottia ja luusereita, lista on loputon!

Vierailija
19975/19974 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi