Onko lasien kokoaikainen käyttö turhaa jos näkö ei ole kovin huono?
Jos voimakkuudet ovat vaikka +-1 luokkaa tai vähemmän?
Kommentit (24)
Ei ole. Laseja käyttämällä taittovirhe korjataan ja silmät ovat luonnollisessa tilassa, eivätkä rasitu tarpeettomasti.
Käytän laseja siksi että näkisin paremmin niin miksen pitäisi niitä koko ajan? Nyt vanhemmiten joudun nostamaan kyllä otsalle kun katson kännykkää tai luen kirjaa mutta muuten.
Ei siitä mitään haittaa ole, mutta tietysti ei ole pakko käyttää jos ei koe tarvitsevansa. Mulle ainakin optikko sanoi, että näön kannalta ei ole merkitystä käytänkö laseja vai enkö. Yleensä en käytä, vaikka miinusta on 1.75 ja 2.
Minulle sanottiin aikanaan kun sain ensimmäiset lasit -1 vahvuuksilla, että näitä kannattaisi pitää koko hereilläoloaika, vaikka samalla sanoivat että se ei vaikuta näköön paljonko niitä käyttää. Tiedä sitten miksi niin sanoivat, mutta ei kai se turhaa sitten ole.
Vaikka vahvuudet olisi pienet niin ilman laseja oleminen voi aiheuttaa esim. päänsärkyä jonka pystyy estämään laseja pitämällä.
Eikö lasit sitä varten ole että niitä käytetään kun koetaan niistä olevan hyötyä? Jos kokee niiden auttavan ja helpottavan näkemistä sekä elämistä niin miksi niitä ei käyttäisi koko aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Laseja käyttämällä taittovirhe korjataan ja silmät ovat luonnollisessa tilassa, eivätkä rasitu tarpeettomasti.
Miksi alapeukut? Noinhan se on, korjaamaton taittovirhe aiheuttaa kuormitusta silmille jota silmälasit vähentävät.
Optikko sai hepulin, kun sanoin, etten käytä kaukolaseja kotona.
Hän tosin ei tainnut ymmärtää minua täysin oikein, istun etätöiden ja muun takia valtaosan hereilläoloajasta tietokoneella ja silloin tietokonelasit ovat naamalla kyllä. En vain jaksa vaihtaa kaukolaseihin vain siksi, että käyn rouskuttamassa jonkun salaatin 5 m päässä keittiössä. Ulkona ja kodin ulkopuolella on lasit aina.
Vierailija kirjoitti:
Hän tosin ei tainnut ymmärtää minua täysin oikein, istun etätöiden ja muun takia valtaosan hereilläoloajasta tietokoneella ja silloin tietokonelasit ovat naamalla kyllä. En vain jaksa vaihtaa kaukolaseihin vain siksi, että käyn rouskuttamassa jonkun salaatin 5 m päässä keittiössä. Ulkona ja kodin ulkopuolella on lasit aina.
Mitkä on vahvuutesi? Aika outoa optikolta. Lasien käyttämättömyys ei vaurioita silmiä millään tavalla, se on asiakkaan oma valinta kuinka paljon käyttää.
Mulla on ollu -1 lasit reilu 30 vuotta. En ole juurikaan käyttänyt. Eli vain silloin harvoin, kun autoa joutuu ajamaan.
Viimeisimmän näöntarkastuksen mukaan parantunut sen verran, että saisin ajokortista lasien käyttöpakon pois. Ei vaan viitsi alkaa uusimis hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on vahvuutesi? Aika outoa optikolta. Lasien käyttämättömyys ei vaurioita silmiä millään tavalla, se on asiakkaan oma valinta kuinka paljon käyttää.
+1 kauas. Näen siis arjessa ihan tarpeeksi hyvin. Jos pitää tarkasti jotain katsoa pitkään (esim. telkkari) on lasit käytössä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla on käytössä + ja - lasit samaan aikaan. Erikoista etten sanoisi.
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä kuullu kaksiteholaseista?
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kenelle vastasit, mutta totean vain että kaukolasit voivat olla myös plussaa yhtä hyvin kuin miinusta.
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen kaukonäköinen, eli minulla on pluslasit kauaksikin. Lähelle on sitten vähän reilummin plussaa.
Likinäköisillä on miinuslasit kauaksi ja kaukovahvuuksista riippuen heillä on lukulasit joko miinusta tai plussaa. Esim. jos kauas on -1, voi lähelle olla pluslasit, mutta jos kauas on -7, lähelle on noin -5.
Missään mainitussa tilanteessa ei ole mitään erikoista. Kaukonäkö on likinäköä harvinaisempaa, mutta ei mikään erikoinen juttu silti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasit sitä varten ole että niitä käytetään kun koetaan niistä olevan hyötyä? Jos kokee niiden auttavan ja helpottavan näkemistä sekä elämistä niin miksi niitä ei käyttäisi koko aikaa?
Ne voivat olla myös sitä varten kun ajetaan autoa tai ollaan elokuvateatterissa takarivillä. Itse käytän vain tällaisissa tilanteissa, muulloin en tunne tarvitsevani. -1.25/-1.75 ei hajataittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne voivat olla myös sitä varten kun ajetaan autoa tai ollaan elokuvateatterissa takarivillä. Itse käytän vain tällaisissa tilanteissa, muulloin en tunne tarvitsevani. -1.25/-1.75 ei hajataittoa
Eli koet niistä olevan hyötyä juuri elokuvateatterissa. Sitä juuri tarkoitinkin. Ei ole pakko käyttää jos niistä ei koe hyötyvän vrt. laseja ei päässä.
Lieväkin likinäkö tai kaukotaittoisuus voi aiheuttaa päänsärkyä, jos ei käytä laseja. Juuri päänsäryt voivat olla se syy miksi optikolle ollaan hakeuduttu. Kannattaa käyttää laseja koko ajan, jos huomaa että oireet helpottavat sillä.
Mulla silmät väsyy aika helposti kun ei pidä laseja, vaikka onkin aika pieni taittovirhe. Aivan kuin väsyttäisi kovasti, sitten kun laittaa lasit niin ihme piristyminen tapahtuu.
No mä sain ekat lasit -0,75 ja siitä asti oon pitänyt jatkuvasti laseja, sillä tarpeeseen tulivat. Nyt on miinusta jo noin 4.