Laiska ja työtön kaveri ärsyttää
Mulla on kaveri, joka kaikki päivät on vaan kotona tekemättä mitään järkevää. Kohta puoli vuotta ollut työttömänä, ja eilen kertoi, että ei ole hakenutkaan töitä kun ei ole saanut aikaiseksi!
Kaveri olis kyllä aivan työkuntoinen, mutta lorvii kotona ja nostaa sossusta ja kelalta saman verran kuussa, mitä mä maksan veroja.
Eikö työkkäri oikeasti seuraa, hakeeko työttömät töitä? Tää mun kaveriki varmasti sais töitä, jos vaan hakisi (rakennusala ja iso kaupunki).
Kommentit (14)
Puoli vuotta on aika lyhyt aika, se nyt menee hujauksessa ja harva kai tuossa ajassa vielä töitä saa. Sitten kun on ollut 5 vuotta työttömänä, niin palaa asiaan.
Puoli vuotta ollut työttömänä, ja nostaa sossusta ja kelalta? Ei siis kuulu kassaan?
Rakennusala on rypenyt laman kourissa jo useamman vuoden, eikä juuri uustuotantoa ole, jos olet huomannut kuntien ja kaupunkien ja yleensä rakennuttajan painiskelevan suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, eikä rakennuttajalle juuri halpakorkoisia lainoja valtiolta heru, samoin kaikki avustukset on poistettu jo vuosia sitten.
Kaverisi syyllistäminen kertoo pikemminkin, ettet lainkaan tunne rakennusalaa, yleensä kaikki työsuhteet perustuvat määräaik.sopimukseen eli työsuhde kestää työkohteen ajan.
Lainsäädännöstä (EU)johtuen juuri nuorten on vaikea työlistyä, sillä heiltä puuttuu usein vaadittava ammattitaito, sillä pelkkä alan koulutus ei riitä, vaan tarvitaan voimassa olevia sertifikaatteja ja tutkintoja esim. tulityöpassi, työturvallisuuspassi jne. jotka työttömille ovat usein aivan liian kalliita itsensä maksettavaksi, eikä työnantaja niitä maksa lyh.aik.työsuhteessa ja ilman niitä työmaalle ei ole mitään asiaa.
Nykyään vaaditaan rautaista ammattitaitoa ja vuosien kokemusta, kun ammattinimekkeenä ei edes tunneta rakennusmiestä/naista, joka ennen hoiti avustavat rak.työt. Myös ammattitaitoisia ja pitkän kokemuksen omaavia on pilvin pimein työttömänä.
Luulen, että jokaisessa kaupungissa on pilven pimein rakennusalan osaajia, ainakin työnantajan näkökulmasta katsottuna, jos haet kirvesmiestä, niin saat useamman kymmenen työnhakijan yhteystiedot ja myös kaverisi nimi.
Tulityö ja työturvallisuuskortin saavat kaikki sitä tarvitsevat nykyään ammattikoulutuksen yhteydessä halvalla, mutta ne menevät vanhaksi viidessä vuodessa. Itsellä tilanne, että mennyt vanhaksi, eikä työnantaja suostu maksamaan uusia, vaikka olenkin vakityössä, mua ei vain laiteta sellaisiin työmaihin, missä tarvitaan. Olen suunnittelija, mutta joskus olisi työmaakäyntejä, nyt en voi kaikille mennä
Kaikilla työttömillä on aina masennus? Minä sairastin anoreksiaa ja bulimiaa, minulla on vakava masennus ja ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö, silti teen töitä ja pääsin juuri kouluun. Masennus on vain hidaste
Ilmeisesti masennusta ja työttömyyttä ei esiinny virolaisten ja puolalaisten raksamiesten keskuudessa, kun heitä näkee ja kuulee Helsingin rakennustyömailla runsaasti...
No haloo, ne puolalaiset ym saa halvalla pimeesti..
No ihme kun ap:lla ei olekaan muita kavereita kuin tuo yksi, jos niin ottaa päähän. Eikö ap voi viettää aikaansa sellaisten kanssa, jotka ovat töissä? Keksitty juttu, että taas voi naukua jotain työttömistä.
Ihmeellisiä kommentteja. Kyllä minuakin tuollainen tuttu ottaisi pattiin. Ei, toisen kotona makaaminen ei ole minulta millään lailla pois enkä koe että "minun verorahojani" käytetään toisten loisimisen edesauttamiseksi. En vain ymmärrä tuollaista asennetta.
Omassa tuttavapiirissä on pari tällaista "en mä halua mennä töihin" -tyyppiä. Odotetaan että yhteiskunta maksaa kaiken ja maristaan, kun rahat ei riitä röökiin. Kun kerron että meidän firmaan haetaan työntekijöitä, niin vastaus on "emmää mihinkään paskaduuniin haluu" - niin mitä :D Totta on, ettei siivoojan työ ole erityisen hohdokasta, mutta jos minä saan tonnin enemmän kuussa käteen kuin nämä tuttuni niin luulisi sitä kiinnostavan. Kuinka paljon sitä röökiä saisikaan... En minäkään tuota hommaa ajatellut loppuikääni tehdä, mutta ei työttömyys liikaa nappaa.
Nuori, tyhmä ja mustavalkoinen
"Ilmeisesti masennusta ja työttömyyttä ei esiinny virolaisten ja puolalaisten raksamiesten keskuudessa, kun heitä näkee ja kuulee Helsingin rakennustyömailla runsaasti..."
Eiköhän tämä orjatyö ja harmaatalous ole jo ohi, koska tämän vuoden alusta rakennuttaja on velvoittetu tarkistamaan kaikilta työntekijöiltä veronumerot ja heistä on yhteinen rekisteri verohallituksen kanssa. Ongelma oli lähinnä aliurakioitsijan aliurakoitsijoiden kanssa ja siihen lankaan meni jopa hyvämaineiset rakennusliikkeet.
"Mulla on kaveri, joka kaikki päivät on vaan kotona tekemättä mitään järkevää. Kohta puoli vuotta ollut työttömänä, ja eilen kertoi, että ei ole hakenutkaan töitä kun ei ole saanut aikaiseksi!"
Kaveri olis kyllä aivan työkuntoinen, mutta lorvii kotona ja nostaa sossusta ja kelalta saman verran kuussa, mitä mä maksan veroja."
On hyvä, että on vielä sinun kaltaisia ihmisiä, jotka maksavat yhtä paljon veroa, mitä muut saavat tukea. Onnittelut siitä! Se tuntuu jo omassakin egossa!
Mutta, oman lähes 40-vuoden yhtäjaksoisella urallani olen huomannut, työttömyyden vain harvoin olevan oma valinta, vaan siitä päättävät muut tahot, eikä asianomainen itse voi paljoakaan vaikuttaa asiaan, sillä työnantaja palkkaa uusia vain jos on tuottavaa ja kannattavaa työtä tehtäväksi. Enkä koskaan ole kuullut riemun kiljahduksia, kun työntekijöitä on irtisanottu tai lomautettu, vaikka kuinka toisin väitetään. Jos vapaita paikkoja on auki, myös avustettavissa tehtävissä, hakijoita on jopa satoja, onko se työttömän oma syy, jos ei tule valituksi.
Ja luulen, ettei ainuttakaan työtäntä auta työllistämiseen läheisten tai kaverin syyllistäminen, vaan päinvastoin, sillä elinkeinoelämä tarvitsee vapaata työvoimaa ja sen ylläpitämiseksi valtio maksaa loppujen lopuksi pienen hinnan, kun työvoimaa on tarjolla.
Ja toisekseen, on aivan tuurista kiinni, millaisen työuran jokainen meistä rakentaa tai miten työllistyy ja siihen tarvitaan rutkasti onnea olla oikeassa paikassa. Ja jokainen meistä on saanut elämältään erilaiset eväät, joiden varassa rakennamme oman työhistorian, eikä se suinkaan ole kiinni omasta laiskuudesta tai saamattomuudesta, sillä oma työura voi mennä millä hetkellä hyvänsä, oli ammattiosaamista miten paljon tahansa, sen ovat osoittaneet suhdannevaihtelut ja joukkoirtisanomiset.
Toi "ei vaan ole jaksanut" kuulostaa masennukselta. Ei kaikkea kerrota niin suoraan, etenkään jos on noin tuomitseva kaveri.