Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako Suomessa työnteko?

Vierailija
26.06.2021 |

Työssäkäyvät maksavat lähes kaiken itse, tuilla keplottelijat eivät mitään. Palkansaaja ei useinkaan voi kerryttää omaisuutta, sillä kaikki raha menee juokseviin kuluihin. Etenkin perheellisellä.
Onko tässä mitään järkeä? Työllä ei rikastu mutta tuilla mahdollisesti, mikäli näkee vaivaa piilottaakseen omaisuutensa.
En kuitenkaan ole valmis luopumaan kokonaan sosiaalijärjestelmästä, heikossa asemassa olevia täytyy tietenkin auttaa, ja taata ihmisarvoinen elämä kaikille, mutta ei ole oikein että toiset käyvät töissä ja tienaavat elantonsa kun toiset saavat käytännössä saman elannon ilmaiseksi, tekemättä mitään.
Jos töitä ei riitä kaikille, tulisi työtä järjestellä uusiksi niin, että kaikki voisivat tienata ainakin osan omista rahoistaan.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Kelapummit tienaavat enemmän kuin pienituloinen / vähän tunteja tekevä. Esim kokonainen perhe voi elää kelan tuilla loppuelämänsä. Perhe saa 3000e kk joka riittää hyvin jos tottunut vähään varaisuuteen.

Vierailija
22/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikealla palkalla kannattaa. Joku alle 2500€/kk voi kyllä laittaa miettimään, että onko touhussa järkeä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan matalapalkka-alalla työskentely ei kannata.

Jep, ainakaan jos on perheellinen. Minulla lapsettomana matalapalkkainen duuni vielä menettelee, mutta joskus olen miettinyt että jos minulla olisi lapsia niin eipä tämä kannattaisi. Saamastani palkasta kun maksaisi päivähoitomaksut ja muut lapsiin menevät kulut niin eipä palkasta jäisi mitään käteen jos edes elämiseen riittäisi rahat. Pakko saada parempi palkkainen työ ennen kun edes miettii perheen perustamista...

Vierailija
24/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Omalla naisvaltaisen alan pienellä palkalla olen asuntoani maksanut ja yrittänyt elää. Kun tilistä jää pakollisten menojen jälkeen toimeentulotuen verran, saa motivaatiota työhön hakemalla hakea (pakolliset menot: asuntolaina ja yhtiövastike, vesi, sähkö, vakuutus, puhelin ja netti. Ei autoa, ei lehtitilauksia ym.)

Tulen äänestämään sitä puoluetta, joka vihdoinkin huomioisi tämän yksin elävien taloustilanteen, joka tutkimuksissakin on todettu heikommaksi kuin muilla.

T: 20 vuotta töitä tehden, veroja maksaen ja kituuttaen

Vierailija
25/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan asuntoon säästäminen kasvukeskuksissa mahdotonta jos sinkku ja matalapalkkainen työ. Elämän merkitys typistyy asunnon maksamiseen vuokralordille, voittojen takomiseen työnantajalle ja verojenmaksu heille jotka saavat käteen enemmän rahaa tekemättä mitään. Joku perustelee tämän itselleen moraalisella voltilla. Minä en näe moisessa järjestelyssä minkäänlaista järkeä. Sama joku varmaan sanoo että jos kaikki ajattelisivat noin, suomi romahtaisi. No eikä romahtaisi vaan aina keksisimme paremman järjestelyn. Älkää olko lampaita. Rottakin on viisaampi tässä asiassa.

Olen puhunut.

Vierailija
26/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se joissain tuloluokissa kannattaa. Ylimmässä desiilissä ainakin tulot ovat jo paljon suuremmat kuin mitä on mahdollista tuilla hankkia. 

Mutta jos omaa asemaa mietin, tuloluokassa 4-5 keur/kk, niin on siinä ja siinä kannattaako.

- Itse asun talossa, jossa asuu myös työttömiä ja opiskelijoita, eli samanlaisen asunnon saa ilman töitäkin

- Minulla on 11 vuotta vanha auto, jonka osamaksut sain juuri keväällä vihdoin suoritettua, monella tuensaajallakin on auto eikä ne vanhimmat paljoa tätä 11 vuotta vanhempia varmaan ole

- Vaatteita ostan isomman mällin noin kerran vuodessa, ei mitään spesiaalia vaan ihan Prismasta tms. tarttuu mukaan. Näin varmasti useimmilla tuensaajillakin

Elintasoni ei siis juuri eroa ihmisestä, joka ei tee töitä syystä tai toisesta. Tietenkin työ tuo elämääni jonkinlaista sisältöä ja olisi varmaan epämukavaa olla ilman töitä, eli jokin arvo pitää laskea sillekin. Toisaalta, jos on toimintakykyinen niin voihan sitä tavoitteellista akiviteettia keksiä työttömänäkin - esim. jokin liikuntaharrastus, johon voisi panostaa liki ammattimaisesti kun ei ole palkkatyössä. Ehkä se toisi vastaavalla tavalla merkityksellisyyden tunnetta mitä ihminen kaipaa. 

Vierailija
27/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oikealla palkalla kannattaa. Joku alle 2500€/kk voi kyllä laittaa miettimään, että onko touhussa järkeä?

Eli yliopiston ja ammattikorkean käyneet varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit voivat miettiä hiljaa mielessään kannattiko opiskella lukion jälkeen 3-4 vuotta. Tienaavat alle 2500€.

Vierailija
28/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tapasin yhden työläisen. Kiroili. Selitti että sillä on joku sterssi. En halua enää tavata moisia otuksia

Vierailija
29/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoommaa mullle tykki niiin teen samantein itsariin.

Vierailija
30/39 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yliopiston ja ammattikorkean käyneet varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit voivat miettiä hiljaa mielessään kannattiko opiskella lukion jälkeen 3-4 vuotta. Tienaavat alle 2500€.

Minä olen kahden alaikäisen lapsen yh, varhaiskasvatuksen opettaja ja tienaan alle 2700€/kk ja olen urani huipulla. Moni onkin sanonut että olen tyhmä kun työskentelen, saisin helposti tuon rahan tuilla.

Toisaalta olen kiitollinen kyllä hyvästä työterveydestä.

Vierailija
31/39 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
32/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina työnteko kannattaa.

Vierailija
33/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvällä on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa taloudelliseen asemaansa kuin tukien varassa eläjällä. Työssäkäyvä voi säästämällä ja sijoittamalla hankkia itselleen lisätuloja, jotka eivät katkea, vaikka työpaikka menisi tai hallitus vaihtuisi.

Säästämällä ja sijoittamalla vaurastuminen on pitkäjänteistä puuhaa ja ensimmäinen 100000€ on kovan työn takana. Mutta tuohon välietappiin pyrkiessä ehtii jo oppia yhtä sun toista ja viisastua, tuosta eteenpäin se omaisuuden kartuttaminen helpottuu.

Vierailija
34/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astu ulos kuplastasi ja katso miten tuilla elävät oikeasti voivat, ei siellä huolettomasti elellä vaan jatkuvaa stressiä ja ahdistusta tulevaisuudesta ja seuraavasta päivästä.

Tuo jatkuva stressi ja ahdistus toimeentulosta vaikuttaa toimintakykyynkin. Kaikki voimavarat menee noihin taloushuoliin. Ei siinä tilanteessa ihminen pysty ajattelemaan pitkäjänteisesti eikä ponnistelemaan sen eteen, että saisi parannettua omaa tilannettaan. 

Tämä näyttäytyy sitten niin, että kun on 'rahapäivä', niin ostetaan kaupasta vähän parempaa ruokaa ja herkkuja, kun edes hetkeksi helpottaa se hätä ja huoli. Halutaan edes hetken elää sitä normaalia elämää, missä ei jatkuvasti tarvitse laskea kaupassa, mihin rahat riittää, ja tuijotella hintalappuja.

Meille muille, joiden toimeentulo on paremmin turvattu, tuo näyttäytyy todella typeränä käyttäytymisenä. Ja järkevästi ajateltuna se onkin. Mutta osittain ymmärrän sen myös olevan seurausta siitä jatkuvasta stressitilasta. 

Vierailija
35/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Man arbetar helt gärna, men inte i Finland.

Vierailija
36/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jos sillä ei voi kotiaan omistaa ja lapsiaan ruokkia

Vierailija
37/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hädin tuskin. Vähän enemmän saa rahaa, kuin kotona makoilemalla, mutta koko ajanhan hallitus pyrkii sitäkin vähentämään.

Vierailija
38/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko kannattaa! Eläkettä kertyy ja itselläni työmarkkinatuki on käteen noin 650 euroa kun taas palkkaa sain 2700 euroa kuukaudessa. Haluaisin töihin, mutta työnantajahan sen päättää etteivät huoli minua töihin. Ikää 55 vuotta.

Vierailija
39/39 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi valmis uhraamaan arkipäivistäni 9:ää tuntia töihin ja työmatkoihin. Osa-aikatyössä voin kuitenkin tehdä hommia sen verran kuin huvittaa. Yhdessä tk-eläkkeen kanssa rahaa tulee oikein riittävästi.