Aineenvaihdunta kysymys
Eli siis oon aika nuori ja mulla on ollu syömisongelmia. Ennen ku aloin pudottaa painoa oon aina ollu aika laiha ja hoikka eli mulla on geenisesti nopee aineenvaihdunta ja tiedän sen. Oon pudottanu noin 8kg ja oon syöny aika huonosti nyt noin 4kk. Mun kysymys on että voinko enää saada takaisin tota mun entistä aineenvaihduntaa ?? Eli oon aatellu nyt tehä se revense diet et lisää joka viikko 100 kaloria siihen mitä syön. Oon 170cm ja painan tällä hetkellä noin 49.7 kg ja olin ennen kai 56kg. Jos pikkuhiljaa lisään sitä mitä syön ni voinko saada tota nopeeta aineenvaihduntaa takasin ku se on kuitenki geeneissä?? Jos joku osais sanoo omanmielipiteen ni oisin niin kiitollinen !!! Huom oon aina syönyt herkkuja (jokapäivä) silti ollu laiha mut harrastin rytmistä voimistelua 3x viikossa yhteensä 6h. En enään mutta teen silti niit juttuja. Veikkaan et oon ennen syöny joku 1900-2500 kalorii päivässä ku oon aina syöny herkkui nii paljon
Kommentit (6)
Siis mun äidilläni on todella nopea aineenvaihdunta ja hän ei lihoa melkeenpä koskaan paitsi jos ei liikkuisi ollenkaan niin sitte ehkä jossainvaiheessa alkaisi näkymään. Mutta siis nii no toi 56kg ei oo varmaankaan niin paljon mut siitä just huomaa et on mulla ollu aika nopia aineenvaihdunta jos ajattelee että mä oikeasti olen joka päivä syönyt karkkia tai sipsejä (yhessä vaiheessa söin kokonaisen karkkipussin kerrallaan 325g) ja rakastin kaikea rasvasta ruokaa ja oon ollu hoikka ja mua ärsyttää että miks mun piti alkaa laihuttaa ku olin niin hoikka silloinkin ja mua pelottaa että en saa mun aineenvaihduntaa takasin enään :( okei oon siis 13 ja kohta 14 nii
Olet nuori, joten aineenvaihduntasi toimii todennäköisesti aivan hyvin eikä ole mennyt "pilalle", vaikka oletkin laihduttanut.
Nuorella iällä laihduttaminen johtaa helposti syömishäiriöihin, epäterveeseen kehosuhteeseen, jojolaihduttamiseen ja muuhun ikävään, joten kannattaa olla varovainen. Jos pidät kalorit tosi alhaisina, se aiheuttaa ongelmia pidemmällä aikavälillä. Usko pois. Moni oikeasti lihonut ylipainoiseksi, kun on hoikkana aloittanut laihduttamisen ja ruoan kanssa pelleilyn.
Pyri syömään noin 2000 kcal päivässä, syö monipuolisesti ja liiku, niin pysyt hyvässä painossa ja terveenä. Liikunnan ei tarvitse olla kilpaurheilua, vaan rento kävely- tai pyörälenkki, uintireissu ym. ovat ihan hyviä vaihtoehtoja myös.
Kiitos ! Mä niin haluan takaisin mun ”entiseen” elämään että voin syödä mitä haluan :) Mä kuitenkin eka nostan varovasti ne kalorit etten tavallaan lihoo kunnolla. Mut just tuo mua pelottaa että lihoon jos nostan kalorit liian ylös:( mutta kiitos silti, toivottavasti mun aineenvaihdunta ei oo hidastunu ja jos on niin että se palautuu ennalleen :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ! Mä niin haluan takaisin mun ”entiseen” elämään että voin syödä mitä haluan :) Mä kuitenkin eka nostan varovasti ne kalorit etten tavallaan lihoo kunnolla. Mut just tuo mua pelottaa että lihoon jos nostan kalorit liian ylös:( mutta kiitos silti, toivottavasti mun aineenvaihdunta ei oo hidastunu ja jos on niin että se palautuu ennalleen :)
Voi olla, että paino nousee aluksi vähän, mutta se tasoittuu kyllä ajan myötä, varsinkin jos liikut arjessa. Jos rupeat syömään enemmän, jo pelkästään se, että kehoon kertyy nestettä, nostaa painoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisit lihonut rasvaa.
Laihduttaminen johtaa lihomiseen yleensä siksi, että laihduttaessa ihminen kieltäytyy monista herkuista ja ruoasta ylipäätään, mutta lopulta mieliteot kasvavat niin suuriksi, että laihduttaja sortuu ahmimaan ja syö kilot takaisin.
Sanotaan myös, että laihduttaessa syntyy nälkävelkaa, jota keho pyrkii paikkaamaan jopa vuosia laihduttamisen jälkeen, koska se luulee, että ihmisellä on hätä ja pitää kerätä vararavintoa talteen (eli rasvakudosta kroppaan). Keho pyrkii palaamaan sinnikkäästi takaisin vanhaan painoon.
Kun syöt tarpeeksi ravitsevaa ruokaa, esim. kasviksia, marjoja, kalaa, kanamunia, oliiviöljyä, pähkinöitä ym., niin tulee vähemmän makeanhimoa ja mässäilykohtauksia ja painoa on helppo ylläpitää.
Kiitos todella paljon !!!! Tuo auttaa paljon ! Olen arkisesti aktiivinen, kävelen paljon, pyöräilen (jopa välillä 60-70km ) teen voimistelu juttuja joka päivä (venyttelen ja harjoittelen temppuja) ja sitten kun olen saanut vähän painoa lisää koska näytän joltain luurangolta niin alan myös tekemään koti treenejä ja yritän kasvattaa lihasta:) mutta kiitos kun kerroit nuo jutut koska ne auttoivat minua !!
Missä geeneissä ja miten sen olet todennut? kun ikää tulee, aineenvaihdunta hidastuu lähes kaikilla (ellei nyt ole jotain imeytymishäiriötä tai todellakin hyvät geenit), samoin raju laihduttaminen voi hidastaa aineenvaihduntaa. Toki jos alkaa syömään enemmän ja säännöllisesti, voi aineenvaihduntakin palautua tai muuttua, mutta ei se ole noin yksinkertaista. Suosittelen hommaamaan jonkun pätevän ravintoneuvojan, esim. ravintoterapeutti tai osaava PT tms. joka voisi auttaa sua. 170cm ja 49kg on aika vähäinen paino pituuteen nähden, samoin tuo 56kg:kin.