Menee hermo debit-korttiin!
Edelliset tilillä näkyvät tapahtumat on 17.6. eli viikko sitten! Miksi kestää näin kauan, että rahat lähtee tililtä? Taidan vaihtaa takaisin electroniin...
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:06"]
Edelliset tilillä näkyvät tapahtumat on 17.6. eli viikko sitten! Miksi kestää näin kauan, että rahat lähtee tililtä? Taidan vaihtaa takaisin electroniin...
[/quote]
Mulla vähän samat tuntemukset, paitsi että vihaan vielä enemmän sitä electronia. Tosi kiva kuulla vasta kaupan kassalla maksua suorittaessa, että "sori mut meillä ei oo tänään toiminu ollenkaan noi electronit". Käteistä ei tietenkään ole tarpeeksi ja automaatti kävelymatkan päässä kaupasta.
Esim. S-pankilla on debit-kortti, joka varmentaa heti niin kuin electron -> ostot näkyvät heti tilillä. Toimii kuitenkin esim.junissa normaalin debit-kortin tapaan.
Mulla on myös tuo s-pankin debit ja yleensä aina varmentaa tapahtuman heti, mutta pari kertaa on käynyt niin että onkin mennyt useampi päivä, ennen kuin raha on tililtä lähtenyt.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:06"]
[/quote]
Mulla vähän samat tuntemukset, paitsi että vihaan vielä enemmän sitä electronia. Tosi kiva kuulla vasta kaupan kassalla maksua suorittaessa, että "sori mut meillä ei oo tänään toiminu ollenkaan noi electronit". Käteistä ei tietenkään ole tarpeeksi ja automaatti kävelymatkan päässä kaupasta.
[/quote]
Tämä on yksi syy, miksi vaihdoin debitiin, plus se, että electron ei toimi esim. junassa yms. Mutta nyt alkaa ärsyttää jo niin paljon, että electron tuntuu jo melkein paremmalta vaihtoehdolta.
ap
Mitä väliä sillä on koska rahat lähtee? Mulla depit ja vaikka rahat lähtisi viikon päästä niin tiedän täsmälleen kuinka paljon rahaa mulla aina käytettävissä on.
No eihän se kortin vika ole, jos firma laskuttaa vasta viikon päästä. Mulla on lähtenyt kerran vasta puolen vuoden päästä tililtä eräs hankinta. Debit-kortti ei ole tarkoitettu persaukisille, jolla on tili nollilla. Mulle on aivan sama koska rahat lähtee tilillä, koskaan ei ole niin vähän rahaa, että pitää pelätä miinukselle menoa.
Vuosien mittaan tässä on oppinut laskemaan ne kuukauden viimeiset rahat tarkemmin. Ihan hyvää harjoitusta on käydä kaupassa ja laskea päässään se ostosten loppusumma samalla kuin pitää mielessä ostoslistan ja koittaa muistaa kaiken sen, mitä siitä ostoslistasta on unohtunut. Aivojen käyttäminen kuulemma ehkäisee dementiaa sitten joskus myöhemmin :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 09:31"]
Just tuon takia pidän käyttötilillä vain electronia, toinen ns. "varatili" löytyy myös jossa debit ja sitä käytän vain hätätapauksessa..ei ole vielä kertaakaan tullut vastaan sitä hätätilannetta, eli electron ei olisi toiminut.
[/quote]
Electronin ja debitin saa halutessaan samaankin tiliin jos ei halua pitää kahta käyttötiliä.
No mikä siinä ärsyttää? Sinähän saat rahoista korot niiltä päiviltä kun raha viipyilee tililläsi?
Itsellä ei ole tili niin kuiva, että pelottaisi käyttää korttia maanantaisin. Säästöpankissa ostot on kyllä miinustettu saldosta, vaikka tapahtumat ei näy tilillä.
Minuakin toisinaan ärsyttää debit-kortti ihan suunnattomasti, kun aina pitää olla kuittien kanssa tarkistamassa, että mitkä ostokset ovat jo menneet ja mitä on vielä menossa. Muuten ei tiedä paljonko tilillä on oikeasti rahaa. Electronin kanssa oli helpompaa, kun tilin käyttövara oli aina se todellinen määrä, joka tilillä on rahaa. Toisaalta debit taas toimii huomattavasti varmemmin ja useissa sellaisissakin paikoissa, joissa electronilla ei voi lainkaan maksaa.
Maksan käteisellä koska en viitsi nähdä niin paljoa vaivaa että säilyttäisin kaikki kuitit, laskisin joka kauppareissun jälkeen saldon ja vahtisin että tililtä on mennyt se mitä pitää mutta ei liikaa. Pankkiautomaatista saa aina kuitin josta näkee heti paljonko tilille jäi rahaa. Toisaalta tuo velkaa jääminen kaupalle/korttiyhtiölle on myös periaatteellinen kysymys, haluan suorittaa velvoitteeni heti enkä joskus päivien tai viikkojen päästä koska muuten tulee jotenkin niin varaton ja avuton tunne jos on velkaa päivittäistavaraostoksista.
S-pankin debit-kortti ei kyllä varmenna tililtä heti. Pari viikkoa sitten kyselin S-pankista, onko heillä Electronin kaltaista korttia ja sanoivat että ei ole.
Ei kannata höylätä niin paljon, että tili on vaarassa mennä nollille tai miinukselle. Jos on niin vähän rahaa, kannattaa nostaa vaikka käteistä.
Itse teen niin, että jos joskus on tosi hankala taloudellinen tilanne, nostan vaikka satasen tililtä loppukuuta varten, enkä käytä korttia sillä välin ollenkaan käymättä tilillä.
Tai sitten teen niin, että pistän mieleen tilin saldon ja yksinkertaisesti teen niin harvakseltaan ostoksia, että pystyn vähentämään summat mielessäni. Muutenkin jos on vähän rahaa, niin periaate "älä käytä tiliä" on ihan hyvä. Harvalla oikeasti on rahaa niin paljon, että sitä voi jaella oikealle ja vasemmalle, vaikka summat olisi vain vitosia ja kymppejä.
terveisin nelikymppinen haaska, jolla on vakkariduuni
Just tuon takia pidän käyttötilillä vain electronia, toinen ns. "varatili" löytyy myös jossa debit ja sitä käytän vain hätätapauksessa..ei ole vielä kertaakaan tullut vastaan sitä hätätilannetta, eli electron ei olisi toiminut.