Miten erottaa vatsan turvotuksen ja vatsaläskin toisistaan? Miltä tuntuu ilmasta turvonnut
vatsa tai voimakkaasta keskivartaloläskistä koostuva vatsa? Pystyykö eron huomaamaan "käsikopelolla"? Tiedän, että kysymys kuulostaa tyhmältä.
Olen jonkun verran ylipainoinen ja kärsin huomatavan suuresta vyötärön ympäryksestä. Laihdun muualta, mutta vatsa on ja pysyy. Viskeraalirasvan mittauksessa luvut eivät ole suuria, vaikka vyötärönympärys on 105 cm. Vatsa näyttää puolikkaalta jumppapallolta ja vuosia olen miettinyt, että se on vain rasvaa, mutta onko kuitenkin kyse suolistoturvotuksesta? Verikokeella ja käytännön kokemuksella mulla on todettu laktoosi-intoleranssi eli ruokavalio on pääasiassa sekaruokavalio miinus laktoosi. Vatsa tuntuu melko pinkeältä ja toimii vähän miten sattuu. Pitäisiköhän kokeilla kokonaan maitotuotteiden lopettamista? Viljattomalla olen aina välillä ja sen en ole huomannut vaikuttavan mitenkään ympärysmittaan tai vatsan toimintaan....
Kommentit (15)
Onko se aamulla ihan samanlainen? Minulla on välillä pahoja turvotuksia (IBS) mutta aamuisin maha on aina litteä (vy 65).
No kannattaa tutkituttaa se vatsa, jos se oireilee. Voi olla vaikka keliakiaa, jolla hoitamattomana voi olla huonot seuraukset. Keliakian saa poissuljettua verikokeella, joten ei ole hankala homma.
On se aamuisin kyllä vähän "litteämpi", tosin tynnyri silloinkin...
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko se aamulla ihan samanlainen? Minulla on välillä pahoja turvotuksia (IBS) mutta aamuisin maha on aina litteä (vy 65).
Keliakia on poissuljettu verikokeella samaan aikaan, kun laktoosi-intoleranssi todettiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa tutkituttaa se vatsa, jos se oireilee. Voi olla vaikka keliakiaa, jolla hoitamattomana voi olla huonot seuraukset. Keliakian saa poissuljettua verikokeella, joten ei ole hankala homma.
Missä kunnossa vatsalihaksesi ovat?
Turvotus voi olla myös nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on poissuljettu verikokeella samaan aikaan, kun laktoosi-intoleranssi todettiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tähystykseen sulkemaan pois kasvaimet yms. Jos kyseessä olisi vain läski, maha ei oireilisi, vaan olisi vaan. Tiedän kokemuksesta, koska läskiä on ihan liikaa minun vatsassani.
Kai se rasvamaha hyllyy eri tavoin kuin ilmapallomaha?
Voi hyvin olla nestettä. Minulla on jonkin asteista ibs:ää ja mahaan sattuu kun se on paljon turvoksissa ja täynnä ilmaa. On koko aika vaikea olla. Nyt kesällä mulla taas kerääntyy nestettä vatsan alueelle eikä sekään kyllä niin kivalta tunnu, mutta ei ainakaan satu. Liikunta auttaa turvotukseen. Herään aamulla litteämmällä mahalla ja se turpoaa päivän mittään. Joinakin päivinä ei turvota ollenkaan.
Minulla ainakin ilma vatsassa sattuu. Vatsa on kosketusarka. Tyypillistä on myös se, että vatsan koko vaihtelee. Esimerkiksi aamulla farkut sopii mutta iltapäivällä nappia ei enää saa kiinni.
Jos tarraat vatsasta kiinni, käteen jää rasvamakkara. Eikö se turvotus ole siellä vatsan sisällä enemminkin?
Saako tunkea samaan ketjuun kysymään, voiko olla silti jotain, vaikka vatsan ultrassa ei näkynyt mitään?
Usein tulee ylävatsaan olo kuin olisi viimeisillään raskaana ja vauva tai joku painaisi sisuskaluja. Tunnustellessa myös tuntuu ylävatsa kovalta kuin supistuksissa. Mut raskaanakaan en tiettävästi ole.
Paino noussut reilusti viimeisen kahden vuoden ajan (melkein 20kg) ja tuntuu, että koko ajan tulee hitaasti lisää. Aiemmin olin aina normaalipainoinen. Usein myös kovia vatsakipuja, jotka säteilee selän puolelle. Tai kylki-selkäkipuja.
Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on. Lääkitys on oikeasti kunnossa (tsh alle 1 ja t4v & t3v ylhäällä, mut rajoissa). Tosin tuo painonnousu alkoi, kun mulla oli kokeeksi vuosia ollut lääkitys tauolla muutaman kuukauden toissa kesänä. Tuntui, että se sekoitti kaiken eikä ollut järkevää. Munuaisarvo GFRe myös hieman alle viiterajan ja tuntuu, että aina ei tule pissaa kunnolla. Ihan kuin sitä jäisi kroppaan jotenkin? Jalat myös tosi turvonneet.
Helposti. Ainakin minulla turvotus tekee vatsan kovaksi, ilmapallomaiseksi muodoltaan ja se alkaa palleasta. Läski on löysempää ja alkaa alempaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako tunkea samaan ketjuun kysymään, voiko olla silti jotain, vaikka vatsan ultrassa ei näkynyt mitään?
Usein tulee ylävatsaan olo kuin olisi viimeisillään raskaana ja vauva tai joku painaisi sisuskaluja. Tunnustellessa myös tuntuu ylävatsa kovalta kuin supistuksissa. Mut raskaanakaan en tiettävästi ole.
Paino noussut reilusti viimeisen kahden vuoden ajan (melkein 20kg) ja tuntuu, että koko ajan tulee hitaasti lisää. Aiemmin olin aina normaalipainoinen. Usein myös kovia vatsakipuja, jotka säteilee selän puolelle. Tai kylki-selkäkipuja.
Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on. Lääkitys on oikeasti kunnossa (tsh alle 1 ja t4v & t3v ylhäällä, mut rajoissa). Tosin tuo painonnousu alkoi, kun mulla oli kokeeksi vuosia ollut lääkitys tauolla muutaman kuukauden toissa kesänä. Tuntui, että se sekoitti kaiken eikä ollut järkevää. Munuaisarvo GFRe myös hieman alle viiterajan ja tuntuu, että aina ei tule pissaa kunnolla. Ihan kuin sitä jäisi kroppaan jotenkin? Jalat myös tosi turvonneet.
Jos menee syömättä vatsan ultraan, voiko olla, ettei se turvotus näy?
Kannattaa keksiä muuta tekemistä elämäänsä kuin muiden kyttääminen.
Ihminen on aika harvoin allerginen kaikille viljoille. Yhdelle ehkä.