Miksi hankkia lapsi, kun voi hankkia koiran ja ystäviä?
Mitä sellaista vauva antaa, jota ei saa eläinkumppanilta, puolisolta tai ystäviltä?
Kommentit (26)
Lapselle voi opettaa kaikenlaista, kuten isoäidin salaiset reseptit. Lapsi kehittyy koko ajan, toisin kuin aviomies, joka saattaa pikemminkin taantua. Lapsen kehitystä lienee hauska seurata, se on vähän sama juttu kuin sinulle koiran kouluttaminen. Lapsi vain saavuttaa korkeamman älyllisen tason ja yleensä lopulta kykenee itsenäiseen elämään. Toisista hiekkalaatikon äipistä voi jopa saada kavereita, vähän samalla tavalla kuin koiraa ulkoiluttaessakin.
T: Lapseton, jolle on aika itsestään selvää tehdä vielä joskus se oma käärö
On vaikea ilmaista verbaalisesti, mitä vanhemmuus antaa, koska tärkein osa sitä on niin kokemuksellista, elämyksellistä ja sanatonta. Mutta varmaan olet kuullutkin esim. seuraavat syyt:
-on (monien mielestä) mielenkiintoista ja suuri elämys seurata ihmisen kehitystä lähietäisyydeltä alusta saakka aikuiseksi asti
-monien mielestä oman lapsen hoivaaminen on palkitsevaa ja tuottaa suuren mielekkyyden ja merkityksellisyyden tunteen, jota on vaikea saavuttaa muulla tavoin (itse esim. olen luovalla alalla töissä, ja koen työssäni suuria merkityksellisyyden kokemuksia, mutta ne ovat erilaisia kuin äitiyden tuomat)
-vanhempi-lapsi vuorovaikutussuhde on laadultaan erilainen kuin mikään muu ihmissuhde. Sen kuvaaminen miksi näin on, on vaikeaa, mutta ihminen, jolle kokemukset ja elämykset elämässä ovat tärkeitä, voi haluta kokea tämän sen ainutlaatuisuuden vuoksi.
Kuitenkin lapsettomuus on täysin hyvä elämänvalinta myös.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:02"]En olisi ikinä hankkinut lasta, jos olisin joutunut luopumaan koiristani. Koirat ovat niin lojaaleja kumppaneita, ettei sellaista omistautumista voi saada keneltäkään ihmiseltä. Jos lapsi olisi osoittautunut allergiseksi, olisin muuttanut koirien kanssa sivurakennukseen.
[/quote]
Oletko tosissasi? Hurttasi on siis sinulle tärkeämpi kuin lapsesi? Joku lapsettomuudesta kärsivä sai tuosta taas puukon iskun sydämeensä.
kertakaikkisen älytöntä edes verrata lapsia koiraan! lapsi on ihminen ja koira on eläin. kamalaa! tähänkö maailma on mennyt? älä tee lapsia kun menee kroppa ja rahat, ota koira niin pääset paljon vähemmällä.
Olen samaa mieltä! Tosin koiran tilalle otan mieluummin hevosen :) hevosharrastukseni vie niin paljon aikaa ettei lapselle olisi aikaa vaikka joku mielenhäiriö joskus tulisi ja sellaisen haluaisinkin.
Miten voi edes verrata koiraa lapseen? Äitiys ei tule koiranmyötä.
Ehkä joku joka äitiydestä haaveilee tosiaan tyytyy vaan koiraan...
Onko koiralla geenejäsi ja kehittyykö hänestä yhtä älykäs tai älykkäämpikin kuin sinusta?
Koira ei voi jatkaa sukuasi eikä tee sinulle lapsen lapsia, joka on koko homman pointti eli geenit jatkuvat.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 14:51"]
Miksi olet VAUVA -palstalla? :-D Taidat olla siellä vauvakuumeessa ja biologinen kello kilkattaa täysillä, mutta kas, miestä ei löydy, eikä edes ystävää, on vain av.
[/quote]
Etkö ole huomannut, että täällä ovat "kaikki". Tämän nimi voisi yhtä hyvin olla vauvasta vaariin -palsta, niin suosittu tämä on. Itse löysin tämän vasta tänä keväänä, kun eräs ystäväni kertoi, että vauva.fissä on aiheita laidasta laitaan. Minullakaan ei ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:02"]En olisi ikinä hankkinut lasta, jos olisin joutunut luopumaan koiristani. Koirat ovat niin lojaaleja kumppaneita, ettei sellaista omistautumista voi saada keneltäkään ihmiseltä. Jos lapsi olisi osoittautunut allergiseksi, olisin muuttanut koirien kanssa sivurakennukseen.
[/quote]
Oletko tosissasi? Hurttasi on siis sinulle tärkeämpi kuin lapsesi? Joku lapsettomuudesta kärsivä sai tuosta taas puukon iskun sydämeensä.
[/quote]
Kummatkin ovat tärkeitä. Koirat ovat kuitenkin olleet minulla kauemmin, ja minulla on niistä vastuu. En voisi hylätä niitä sen enempää kuin voisin hylätä lastani. En ymmärrä, miten jonkun lapsettoman itkuntuherrukset liittyvät millään tavalla minun tilanteeseeni. Ehkä lapsettomankin kannattaisi hankkia koira kumppaniksi? =11=
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 17:23"]
Koira ei voi jatkaa sukuasi eikä tee sinulle lapsen lapsia, joka on koko homman pointti eli geenit jatkuvat.
[/quote]
Aika surullinen ajatus, että joku on tätä mieltä.
Kaiken. Elämän tarkoituksen. Eipä sitä tajua, ennen kuin lapsi on, joten täysin turha kysymys.
Miksi tehdä aloitus kun ei ole mitään järkevää sanottavaa?
Miksi olet VAUVA -palstalla? :-D Taidat olla siellä vauvakuumeessa ja biologinen kello kilkattaa täysillä, mutta kas, miestä ei löydy, eikä edes ystävää, on vain av.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 14:55"]
Koira ei ikinä voita lasta.
[/quote]
Juoksukilpailussa vai sakissa?
* huoh* Miksi hankkia koira kun voi hankkia hamsterin? Miksi sinua kiinnostaa niin kauheasti muiden syyt hankkia lapsi? Minulla on lapsia, koiria, ystäviä ja puoliso. En käsitä ollenkaan miten koirat, ystävät ja puoliso voisivat tarjota minulle äitiyden, kokemuksen äidinrakkaudesta, mahdollisuuden seurata omien lasten kasvua ja kehitystä, mahdollisuuden nähdä omien geenieni jatkuvan jne...
Sinä voit ihan vapaasti olla hankkimatta lapsia, mutta hei, nämä äitiyden rinnastukset koiran omistamiseen voisi jo lopettaa, aiheuttaa vain myötähäpeän tunteita...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 15:17"]
Mutta se "lisäarvo", sehän siinä just onkin. Lapsi tuo tullessaan niin paljon, ettei sitä voi kuitata millään yhdellä sanalla.
[/quote]
Ei tarvitse kuitata yhdellä sanalla. Voi kirjoittaa vaikka kappaleen verran tekstiä. -ap