Miten ottaa yhteyttä julkiselle puolelle?
Haluaisin ottaa selvää mahdollisuudestamme julkisen puolen hoitoihin. Mikä on ensimmäinen askel? Onko mahdollista soittaa ja keskustella aluksi muiden kuin lapsettomuushoitajan kanssa? (Hänen puhelimensa on kovin varattu.)
Jos/kun tarvitaan lähete, voiko se olla yksityiseltä gyneltä? Terveyskeskuslääkärin sotkeminen tähän asiaan ei innosta.
Tietäisikö joku julkisen puolen ikärajaa, ja ryhtyvätkö mihinkään, jos asianomaisilla on jo yksi lapsi?
Kiitos vastauksistanne! Olen törmännyt vain varattua tuuttavaan puhelimeen tunnin puhelinajan puitteissa, eikä siitä pääse puusta pitkään.
Kommentit (4)
...tietää, miten ja kehen yhteys otetaan?
a
jostain syystä omalta terveyskeskuslääkäriltä pyytää lähetettä, niin voi mennä yksityiselle esim. gynelle tms., ja pyytää sieltä. Lähetteen saa ilman sen kummempia diagnooseja tai vaivoja, riittää kun kertoo yrityksen jatkuneen vuoden ilman tulosta (tämä käsitys mulla ainakin on). Ilman lähetettä ei julkiselle pääse.
... neuvolaan, sillä sehän vastaa myös perhesuunnittelusta ja oletan että myös siinä ilmenevistä ongelmista. Meillä on yritetty toista lasta jo pitkälti toista vuotta. Minun piti varata esikoiselle 8/02 lääkärineuvolan aikaa silmäkontrolliin, niin samalla kerroin oman asiani ja varasin ajan myös itselleni. Kerroin vuoden takaisesta gynekäynnistä yksityisellä ja kilpirauhasarvojen mahdollisuudesta olla liian alhaiset. Terveydenhoitaja kertoi, että samalla voidaan ottaa papa, että tuleepahan monta kärpästä samalla iskulla.
mutta yksityiseltä saatu lähete käy aivan hyvin. Ja lähete kyllä tarvitaan.