Muista tukea päätä!
Mikä on pointti siinä, että joillekin kun pieni lapsi on sylissä, jatkuvasti sanotaan että muita tukea päätä mutta toisten luotetaan se ilman muuta muistavan/tajuavan?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:02"]
Toiset käyvät vähän vajaalla.
[/quote]
Siis nekö joille joutuu sanomaan siitä pään tukemisesta joka kerta erikseen? miten se näkyy niistä et ne käy vajaalla?
Eiköhän se ole niin, että jokainen äiti vaistomaisesti sanoo KAIKILLE aika lailla tasapuolisesti tuosta asiasta kun antaa lapsen syliin jollekin, riippumatta siitä tietääkö joku tuota asiaa vai eikö. Poikkeuksena tietysti on esim joku lähisukulainen tai läheinen ystävä tai terv.huollon ammattilainen mut muut saa taatusti kuulla tuon neuvon ja jos ei halua sitä kuulla niin älä ota syliin niin pientä vauvaa vaan ota vasta sitten kun se osaa tukea päätään!
Tuohon jos juuttuu niin ei ihme jos ei anneta hoitaa vauvoja kun jo tuossakaan ei muka saisi neuvoa! unohda ne vauvat ja keskity muihin asioihin!!! jokainen äiti neuvoo JOKAISTA tuossa asiassa ihan siihen katsomatta kuka sitä pitelee.
Pitää muistaa sekin että ylipäätään jos vauvasta on kyse, niin se riippuu myös vauvan sukupuolestakin kuinka toimitaan. Poikia äidit suojelee enemmän ja antaa vain luotettujen syliin mutta tyttövauvoja annetaan mielellään vähän vieraammankin seuraan ja neuvotaan vähemmän jos kyseessä tyttö. Tytöt on sitkeämpiä ja näin ollen ei niin paljon ehkä suojella kuin poikia.
Kerrotaanko sairaalassa ton pään pitäminen? Muistelisin et ei mulle kukaan sanonut. Ei neuvolassa eikä muuallakaan. Tiesin sen vain jostain.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:20"]
Kerrotaanko sairaalassa ton pään pitäminen? Muistelisin et ei mulle kukaan sanonut. Ei neuvolassa eikä muuallakaan. Tiesin sen vain jostain.
[/quote]
yks miespuolinen henkilö sanoi, et hän kun sai tyttärensä syliin 1.kerran niin hänelle heti aluksi sanottiin se. samoin myös monelle naispuolisellekin vaikka tietää et pitää niin tehdä niin silti sanotaan siitä. jos minä puhun vauvoista jollekin vieraammallekin ihmiselle niin vaikkei vauvoja oliskaan paikalla, mulle silti sanotaan että jos saat vauvan joskus syliin niin muista tukea sen päätä.
mikä se jippo ja pointti tuossa on et toisille sanotaan ja toisille ei?
[/quote]
onko sulla hyvät sosiaaliset taidot ja onko ihmisten kanssa oleminen ollu sulle helppoa? onko käytöksesi sulavaa ja koetko olevasi kuin kotonasi ja omassa elementissäsi nimenomaan ihmisten kanssa?
tää vois olla tuohon syy.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:30"]
[/quote]
onko sulla hyvät sosiaaliset taidot ja onko ihmisten kanssa oleminen ollu sulle helppoa? onko käytöksesi sulavaa ja koetko olevasi kuin kotonasi ja omassa elementissäsi nimenomaan ihmisten kanssa?
tää vois olla tuohon syy.
[/quote]
mulla taas pelkoja, arkuutta ja epävarmuutta nimenomaan ihmisten seurassa. en osaa enkä tiedä miten aikuisenkaan ihmisen kanssa pitäs toimia. tuntuu et ihmisten kanssa oleminen ei oo se minun omin juttu vaan se mikä mun juttu on, on ollu aina eläimet. eläin mulle onkin mieluusti annettu ilman mitään neuvomisia ja minuun on luotettu aina siinä mitä eläimiin tulee eikä ikinä ole liian paljon eläimen kanssa neuvottu, ainoastaan sillon on neuvottu kun oon kysyny neuvoa. mut nuo lapset taasen on sellanen asia et minuun ei niitten kanssa luoteta.
Ite oon meinannu jopa neuvolatätiä tuossa asiassa... Että kyllä niin haluaa huolta pitää ja oman vauvansa tietää joten sanon. AINA. Ei tarvii ottaa syliin jos äiti ei luota.
Okei. No tän kyselyn on tehny se down-asperger-jankkaaja ja muun muassa tuon kun noin on sanottu, oon tulkinnu tarkottavan että "sinusta ei ole vauvanhoitajaksi" ja sen takia oon uhannu täällä ampumisella ja pommilla täysin sivullisia ihmisiä kun muistelin sitä kun 15 vuotta sitten pitelin vauvaa ja joku sivullinen ohikulkija ulkona huomas ja sanoi että muista tukea päätä ja oon ajatellu sen tarkoittavan että "sinä et saa hoitaa vauvoja"
Mutta mikä on sen pointti, että joku muu muistuttaa pään tukemisesta, jopa ihan talon ohi kulkeva satunnainen lenkkeilijä tai muu vastaava tuntematon ihminen, vaikka vauvan oma äiti luottaa eikä muistuttele siitä asiasta?
onko silloin kyse siitä et vauvan äidillä viiraa päästä ja vieras ohikulkija näkee et nyt on annettu vauva täysin väärän ihmisen syliin? miksi hitossa joku menee tiellä huutelemaan talojen pihaan monen metrin päähän että muista tukea päätä? tuota en ymmärrä. vai näkyyköä se jo ohikulkijallekin että vauva annettu vääriin käsiin ja äiti ei oo tilanteen tasalla vaikka oliskin vieressä ja vahtis?
Jos lenkkeilijä on niin herkkä että on nähnyt että vauvan äiti itsekin epäilee ko.henkilön kykyä vauvanhoitoon mutta vauvan äiti antaa vauvan syliin siksi kun on kohtelias niin lenkkeilijä haluaa tukea ja auttaa sitä äitiä joka haluaa olla tahdikas ja hienotunteinen eikä kehtaa sanoa niitä asioita pitelijälle ääneen vaikka on toki piilo-argumentein nonverbaalisesti nuo asiat sille tavallaan "sanonut" eli tavallaan joo, jos on niin voimakkaasti sopimaton vauvan seuraan ettei periaatteessa voi lähellekään päästää niin silloin ohikulkijakin siihen puuttuu.
Turhaa hössötystä koko pään kannattelu, ihan myytti. Oletteko koskaan kuulleet vauvasta jonka niska olisi vaurioitunut kun päätä ei tuettu?
Siihen että jotain sattuu vaaditaan voimakas liike, pään notkahtaminen ei riitä aiheuttamaan vammaa.
Jos riittäisi niin niitähän tapahtuisi koko ajan! Miettikää kehitysmaita joissa pikkulapset kantelevat vauvoja, tai päihdeäitejä jotka eivät varmasti kykene aina kannattelemaan päätä!
Jos ihminen olisi oikeasti niin hauras niin olisimmeko pärjänneet lajina? Tuskin.
Ja lopuksi tietenkin totean että se ravistelu on hiton vaarallista, sitä ei missään nimessä saa tehdä, maahan paiskaaminenkin on turvallisempaa!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 14:33"]
Ite oon meinannu jopa neuvolatätiä tuossa asiassa... Että kyllä niin haluaa huolta pitää ja oman vauvansa tietää joten sanon. AINA. Ei tarvii ottaa syliin jos äiti ei luota.
[/quote] älä sit "tarjoa" syliin jos et luota ilman sanomista
Minä olen tukenut vauvan päätä jopa ilman käskemistäkin mutta silti on minulle vaan huudettu että muista tukea päätä, vaikka just sillä hetkellä oon sitä tukenut!!!! on luultu että minä kuitenkin irrotan otteeni siitä muksusta yms eikä tätä ole minulle edes vauvan oma äiti muistutellut vaan ohikulkijat huutelee kadulla ja sillä hetkellä just kun pitelen juuri niin mikä on heidän mielestä oikein. mutta jos minä pidän miin muistuttaa halutaan vaikka nähdään selvästi minun pitelevän oikein.
erikoista tässä on se että asiasta täysin sivulliset ihmiset joiden oma lapsi kyseinen vauva EI OLE muistuttelevat TUOSTA asiasta ja jopa silloinkin kun pitelen oikein ja silloin kun näyttää että vauvan äitikin minuun luottaa.
joku muu ei sitten luota eikä usko edes sitä vaikka näkee minun pitelevän oikein.
Tästä syystä johtuen en enää koskaan osallistu mihinkään ristiäisiin yms vauvajuhliin koskaan enkä mene ikinä vauvaa katsomaan jos paikalla on muitakin kuin vauvan oma äiti enkä ota vauvaa syliin ainakaan julkisella paikalla ja parempi tehdä niin että jos meen vauvaa katsomaan niin vauvaa ei annettas syliin mut siihen lähelle kyllä esim sohvalle tai siten et vauva on oman äitinsä sylissä ja saan katella sitä siinä mutta vasta sitten kun se osaa itse tukea päätään niin sitten vasta otan sen jatkossa syliin niin säästyn tältäkin hössötykseltä.
Nykyään odotan kauhulla sukuun syntyviä vauvoja enkä halua nähdä niitä ainakaan kun ne pieniä on. ja kauhulla ajattelen että toivottavasti ei tule kenellekään vauvaa lähisukuun koska tuollaisia tilanteita että hermostun ympärillä olevaan hössötykseen ja neuvoihin, pelkään ihan kuollakseni ja pelkään lyöväni jotakin siinä tilanteessa. en ole toipunut tuostakaan järkyttävästä kokemuksesta vieläkään vaikka siitä on 15 vuotta jo aikaa.
Toiset käyvät vähän vajaalla.