Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu ”yläpömppö”?

Vierailija
24.06.2021 |

Kamppailen pre-menopaussin kanssa, kuukautiset aivan sekaisin (tulevat 2 kertaa kuussa), aknen kansaa, ja käsittämättömästi jostain ”itsekseen” tulevan ylipainon kanssa. Olen ennen ollut aina hoikla.
Syön terveellisesti niinkuin aina. Urheilen monta kertaa viikossa niinkuin aina. Juoksua tulee 30-40km viikossa.
Silti painoa on 1,5v ajanjaksolla hiipinyt 14kg. Teen siis ns kaiken oikein, joten en tajua mikä vaivaa. Kilppariarvot ok, ferritiini surkea (11), verenkuvat normaali, hb 128 eli ok.

Erityisesti tulee YLÄpömppöä ja niskaläskiä. Aivan uusia paikkoja. Selkään tullut selkäläskistä pyöristynyt keskiharjanne ja emännänkyhmy. Sivuprofiili mahasta on todella outo, vähän kuin alkuraskaana mutta maha aivan väärässä paikassa, heti rintojen alla.

Mitähän tää on? Normaalia? Mille lääkärille pitäisi mennä? Gyne? Sisätauti?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait normaalia. Varsinkin vuotohäiriöt tulee just tuossa.

Vierailija
2/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei puhuta missään että pre-menopaussisa usein kuukautiset kiihtyy ja nopeutuu. Aina vaan kerrotaan sitä tarinaa että väli pitenee, sitten hidastuu, viimein hiipuu kokonaan. Ei mene noin monellakaan, vaan ensin tulee se vaihe kun keho yrittää vimmalla ”laukaista” kaikki viimeisetkin munasolut ja kiihdyttää kiertoa niin paljon kun vaan voi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsalihasten erkaumaa.

Vierailija
4/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko minä? Mulla täysin sama ja olen vasta 35v :(

Vierailija
5/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsalihasten erkaumaa.

Ei selitä koko ongelmaa. Erkauma on mutta sen verran pieni (1,5cm) ettei sille tehdä mitään lääkäreiden taholta. Lähtötilanne oli aikanaan 8,5cm mistä raivokkaalla jumpalla sain sen nykymittaan.

Mutta tämä ei selitä selkäläskiä, vuotohäiriötä ja yleistä painnonnousua. Mun urheilulla pitäisi lähinnä laihtua! Ap

Vierailija
6/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun rauta-arvot on ihan p*rsiillään, ei ehkä ihme jos vuodat 2x kuussa. Lääkäriin mars ja rautapurkille!

Vierailija
7/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun rauta-arvot on ihan p*rsiillään, ei ehkä ihme jos vuodat 2x kuussa. Lääkäriin mars ja rautapurkille!

Lääkärissä käyty, kuulemma ihan hyvä arvo ja on viiterajan sisällä (alaraja 10). Ap

Vierailija
8/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sokerirasitus tehty?

Vierailija
9/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sokerirasitus tehty?

Kyllä, normaali oli. Ap

Vierailija
10/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko matala ferritiini tehdä kaikkea tuota? Sama vaiva Rahikaisella

Vierailija
11/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus suolistossa tekee tuon yläpömpän.

Minun pömppö hävisi vehnättömällä ja ohrattomalla ruokavaliolla.

Vierailija
12/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, heti! Tuo ferritiini on ihan surkea, voi vaatia rautatankkauksen, pillereillä tuskin korjaantuu. Hiilihydraatit pois ja seuraat auttaako mahan turvotukseen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa voi olla vaikka arvot olis lääkärin mielestä normaalit. Vuoto voi johtua siitäkin. Turvotus ainakin ja lihominen johtuu vajiksesta. Tarkemmat testit ja lääkekokeilu. Äläkä usko mitään vv-selitystä.

Vierailija
13/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, onko juoksu hyvästä painolle. Tuolla yt:ssä pyörii se yksi jenkki-pt joka hokee ettei kannattaisi juosta (ainakaan tolkuttomasti), se nostaa stressihormoneja joka taas kerää läskiä. Ihan uskottavalta kuulostaa vaikkei taatusti päde kaikkiin.

Syömisiin eniten ajatusta, sitten tekisin lihaskuntoa ihan reiluilla painoilla (kahvakuula, pumppi). Nuo meinaan kiinteyttää ja rakentaa lihasta, mikä on hyvä painonhallinnan kannalta. Sitten nukkumiseen myös huomio.

Hormoneista ja painosta on tehty hyvä kirja, olikohan hormonidieetti? Siinä selvitetään, mikä hormoni vaikuttaa minkäkin kropanosan rasvoittumiseen. En ainakaan sitä juoksua lisäisi vaan ennemmin rauhoittumista, pitkiä kävelyjä vaikka reppu selässä. Sykettä alemmas.

Vierailija
14/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulle tuo!

Mulla nuo ikävyydet hävisi kertalaakilla kun

Otin gynekoloogiini yhteyttä ja alkoi estrogeeni

Annos iltaisin.

Siihen loppui vaivat ja sain yöuneni takaisin.

Vierailija
15/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin, heti! Tuo ferritiini on ihan surkea, voi vaatia rautatankkauksen, pillereillä tuskin korjaantuu. Hiilihydraatit pois ja seuraat auttaako mahan turvotukseen. Kilpirauhasen vajaatoimintaa voi olla vaikka arvot olis lääkärin mielestä normaalit. Vuoto voi johtua siitäkin. Turvotus ainakin ja lihominen johtuu vajiksesta. Tarkemmat testit ja lääkekokeilu. Äläkä usko mitään vv-selitystä.

Rautatankkaus ei käy, tai siis sitä ei anneta jos on saanut anafylaktisen reaktion jostain lääkkeestä kuten itse olen. Kuulemma iso riski saada tuostakin. Syön nyt rautanappeja mutta en pysty isoja annoksia ottamaan, muuten oksennan napit.

Tuo hormonidieetti-kirja mitä joku ehdotti täytyy kyllä tilata. Sillä ennen näillä samoilla elintavoilla olin laiha. Nyt tismalleen samoill elintavoilla läski (ja kiihtyen vaan). Jotain on tapahtunut, en ymmärrä että mitä. Ikä neljän- ja viidenkympin puolessa välissä.

Vierailija
16/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa? Kuin hanhella.

Vierailija
17/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä, onko juoksu hyvästä painolle. Tuolla yt:ssä pyörii se yksi jenkki-pt joka hokee ettei kannattaisi juosta (ainakaan tolkuttomasti), se nostaa stressihormoneja joka taas kerää läskiä. Ihan uskottavalta kuulostaa vaikkei taatusti päde kaikkiin.

Syömisiin eniten ajatusta, sitten tekisin lihaskuntoa ihan reiluilla painoilla (kahvakuula, pumppi). Nuo meinaan kiinteyttää ja rakentaa lihasta, mikä on hyvä painonhallinnan kannalta. Sitten nukkumiseen myös huomio.

Hormoneista ja painosta on tehty hyvä kirja, olikohan hormonidieetti? Siinä selvitetään, mikä hormoni vaikuttaa minkäkin kropanosan rasvoittumiseen. En ainakaan sitä juoksua lisäisi vaan ennemmin rauhoittumista, pitkiä kävelyjä vaikka reppu selässä. Sykettä alemmas.

Ohis mutta eikö KAIKKI liikunta lisää stressiä? Kyllähän saliharjoittelukin tekee sitä, siinähän lihaksiin tulee mikrorepeämiä jota elimistö sitten stressissä korjaa

Vierailija
18/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvamaksa? Kuin hanhella.

No tämä ei selitä kyllä kaikkea. Sitäpaitsi en käytä alkoa, en syö herkkuja juurikaan. Ap

Vierailija
19/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut tuollainen ylämaha. Kiva kun olin raskaana, ja ylämaha oli pitkään suurempi kun vauvamaha. Maha jakautui keskeltä kahtia ylä- ja alamahaan. Vasta joskus ihan viimeisillä viikoilla ero hävisi. En kehdannut käyttää edes tyköistuvia vaatteita, kun näky oli niin erikoinen. Itsellä tuo möykky on sisäelinrasvaa, ja siitä pääsee eroon laihtumalla. Itselläni katoaa, kun bmi 21-20, mutta keski-ikäisenä tuon pitäminen alkaa olla hyvin työlästä. Ei saa syödä käytännössä mitään.

Vierailija
20/24 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisen elämä on kurjaa. Paino vaan nousee, sitä ei saa millään alas. Olen ollut4kk 16:8 dieetillä ja laskenut kaloritkin. Urheillut myös samall. GRAMMAAKAN EI LÄHTENYT.

Ihan sama mitä teet tai et teet, paino ei hievahda. Ellei sitten elä siten että syö yhden salatinlehden ja kaksi papua päivässä. Siinä koko päivän eväät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan