Jos asuu yksityisellä tuleeko huolto asentamaan pesukoneen?
Vai kuuluuko se asennus vyokra isännän hommata? On taloyhtiö
Kommentit (30)
Mikset asenna itse? Olen nainen ja tuo onnistuu helposti. Usein osaset (tiivisteet ja kiristimet) tulee vielä pesukoneen mukana. Katsot vaan että poistoletku ei tee liian tiukkaa mutkaa.
Ja taas kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Ei kannata ostaa pesukonetta, jos ei osaa itse asentaa tai ei ole varaa asentajalle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset asenna itse? Olen nainen ja tuo onnistuu helposti. Usein osaset (tiivisteet ja kiristimet) tulee vielä pesukoneen mukana. Katsot vaan että poistoletku ei tee liian tiukkaa mutkaa.
Jos tulee vesivahinko, niin vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista. Siihen nähden pieni hinta maksaa ammattilaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen saa asentaa itsekin. Ja jos ei osaa, niin sinä itse tilaat ja maksat asennuksen.
Mikään laki ei kiellä itse asentamasta, mutta vesivahingon sattuessa voi vakuutusyhtiö pestä kätensä asiassa, kun ei ole ammattilainen asentanut.
Totta, mutta vakuutusyhtiön on pystyttävä todistamaan, että asennus on tehty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen saa asentaa itsekin. Ja jos ei osaa, niin sinä itse tilaat ja maksat asennuksen.
Mikään laki ei kiellä itse asentamasta, mutta vesivahingon sattuessa voi vakuutusyhtiö pestä kätensä asiassa, kun ei ole ammattilainen asentanut.
Tuo koskee astianpesukonetta.
Eikä koske niitäkään. Asennus pitää olla oikein tehty ja hyvän asennustavan mukainen. Sillä ei ole merkitystä kuka sen tekee.
Juuri tästä syystä vuokrasopimuksessa voi lukea, että mikäli asukas itse asentaa astianpesukoneen, on asunnon omistajalla oikeus kerran kuukaudessa tulla varmistamaan, että asennus ei ole aiheuttanut vaurioita rakenteissa tai keittiökaapeissa. Vakuutus kun ei korvaa amatöörin asennusta ja loppupelissä maksajaksi usein joutuu omistaja, ei asukas.
Totta kai korvaa, kunhan se on asennettu oikein ja hyvän asennustavan mukaisesti. Aivan kuten juuri kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee vesivahinko, niin vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista.
Ei voi, kunhan laite on asennettu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta vakuutusyhtiön on pystyttävä todistamaan, että asennus on tehty väärin.
Ja ihan yhtälailla se vakuutusyhtiö pesee kätensä väärin asennetun koneen kohdalla vaikka sen olisi asentanut Yliputkimies Jeesus Kristus itse. Silloin voi toki koittaa hakea korvauksia liikkeestä, jos se ei ole jo tehnyt kolmea konkurssia siinä välissä...
Kannattaa kysyä vuoranantajalta. Saattaa tulla asentamaankin, jos on palveluhenkinen.
Lähtökohtaisesti ei, mutta on se mahdollista, jos on sovittu että vuokranantaja vastaa pesukoneesta ts. asuntoon kuuluu kone vuokranantajan puolesta ja hän on valmis sinne rikkoutuneen tilalle uudenkin asennuttamaan. Todennäköisesti tosin siis huoltoyhtiö ei sitä tee, vaan vuokranantaja asentelee itse tai tilaa asennuksen.
Juuri tästä syystä vuokrasopimuksessa voi lukea, että mikäli asukas itse asentaa astianpesukoneen, on asunnon omistajalla oikeus kerran kuukaudessa tulla varmistamaan, että asennus ei ole aiheuttanut vaurioita rakenteissa tai keittiökaapeissa. Vakuutus kun ei korvaa amatöörin asennusta ja loppupelissä maksajaksi usein joutuu omistaja, ei asukas.