Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimisit jos epäilet, että jotain lasta kohdellaan huonosti?

Vierailija
23.06.2021 |

Mulla on epäilys, mutta ei varsinaisia todisteita siitä, että erästä lasta (noin 10 v tyttö) kuritetaan kotonaan fyysisesti vyöllä tai vastaavalla. Epäilys on tullut monesta pienestä jutusta, mitä olen kuullut ja nähnyt, mutta ei ole mitään varmaa faktaa kuitenkaan. Ja ulospäin kaikki näyttää ihan normaalilta. Mutta vaivaahan se mieltä, jos on pienikin mahdollisuus, että asia on näin. Miten toimisit?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua.... Onko omia lapsia..

Vierailija
2/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä merkit viittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä merkit viittaa.

No monet merkit, en nyt viitsi liian yksityiskohtaisesti kertoa täällä. Mutta miten tekisit jos ei ole varma, mutta ei ole myöskään varma, että asia ei ole näin.

Vierailija
4/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö keksimään jotain tekemistä, jossa voisit olla kyseisen lapsen seurassa ja tarkkailla asiaa?

Vierailija
5/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan jotain siitä, miksi arvelet näin, niin me voidaan arvioida, onko asiassa mitään tolkkua.

Vierailija
6/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan jotain siitä, miksi arvelet näin, niin me voidaan arvioida, onko asiassa mitään tolkkua.

Esimerkiksi olen kuullut puhuttavan, monen mutkan kautta tosin, miten isäpuoli pitää siellä kovaa kuria lapselle. Ja olen nähnyt, kun aristelee istua kovalle keittiötuolille. Ja muutakin.

Vierailija
7/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi olen kuullut puhuttavan, monen mutkan kautta tosin, miten isäpuoli pitää siellä kovaa kuria lapselle. Ja olen nähnyt, kun aristelee istua kovalle keittiötuolille. Ja muutakin.

Niin no toi on just niin että voi olla tai voi olla olematta.

Kova kuri voi toiselle tarkoittaa sitä, että pitää olla kotona klo 21. Ja takapuoli voi olla hellänä vaikka pyörällä ajamisesta. 

Vierailija
8/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no toi on just niin että voi olla tai voi olla olematta.

Kova kuri voi toiselle tarkoittaa sitä, että pitää olla kotona klo 21. Ja takapuoli voi olla hellänä vaikka pyörällä ajamisesta. 

Mutta jos ei olekaan?

Vierailija
9/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi hienovaraisesti kysyä tytöltä?

Vierailija
10/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa auttaa ap mutta kiitos kun välität ja pohdit miten toimia.

Vierailija
11/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala juttu. Pitäisi varmaan olla vahvemmat todisteet ensin.

Vierailija
12/16 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin puheeksi miten ennen vanhaan jotkut vanhemmat antoivat vyöllä piiskaa, mutta nykyään se on onneksi laitonta jo vuodesta 84. Eikä tarvitse tytön sellaista pelätä, eikös?

Vierailija
13/16 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu

Vierailija
14/16 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin puheeksi miten ennen vanhaan jotkut vanhemmat antoivat vyöllä piiskaa, mutta nykyään se on onneksi laitonta jo vuodesta 84. Eikä tarvitse tytön sellaista pelätä, eikös?

Jos asettelee sanansa noin, niin tyttö ei varmasti uskalla kertoa (liian helppoa vastata ”ei”).

Minä juttelisin tytön kanssa suoraan, mutta mahdollisimman hienotunteisesti toki. Tyyliin ”Kuule, mulla nyt on herännyt tällainen pieni huoli ja siksi kysyn sulta ihan suoraan, että onko sun isäpuoli joskus satuttanut sua? Mulla on herännyt tämä huoli koska olet kertonut, että kuri on kovaa ja joskus vaikutat vähän siltä, että suhun sattuu.”

Vaikka tyttö vastaisikin kieltävästi, niin hänen reaktiostaan saatat nähdä, onko epäilyksissäsi perää vai ei. Ja lisäksi tyttö uskaltaa ehkä myöhemmin puhua sulle oma-aloitteisesti, jos tarvetta on.

Vierailija
15/16 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollisuus viettää aikaa lapsen seurassa, voi kertoa mukamas tositarinoita omista lapsuudenkavereistaan ja saada sillä tavalla viestin läpi.

Esimerkiksi voisit jonkin aasinsillan kautta kertoa, että sun kaverilla oli lapsena kotona sellaista, että sitä lyötiin usein ihan ilman mitään syytä. Sitten kerran se kaveri puhui siitä asiasta jollekin aikuiselle ja se lyöminen loppui sitten siihen. Että ne lyövät aikuiset kyllä lopettaa, kun _toiset aikuiset_ sanoo niille ettei niin saa tehdä, ja siksi oli ihan älyttömän hyvä että se asia tuli ilmi.

Vierailija
16/16 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkera ex-mies laittanut ilkeitä huhuja liikkeelle?