Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikoe pelottaa

23.06.2021 |

Hei! Oon 13 vuotias tyttö ja mulla on tulossa verikoe. Mulla on piikkikammo. Sattuuko se verikoe? Miltä se tuntuu? En oo ennen ollu verikokeissa ja mua pelottaa se tosi paljon. Kiitos kaikille jotka vastaa😊

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se verikoe jonkun verran tuntuu, johtuen siitä, että ihmisillä on tuntoaisti. itse ainakin tunnen vain sen nopea hetken kun neula menee suoneen. Sen jälkeen se ei tunnu oikeastaan yhtään miltään. Toiset esim mun mies sanoo,että se "imu" jolla veri menee  niihin putkiin tuntuu inhottavalta. Minä en tunne sitä ollenkaan.

Joskus asiakkailla on esim kuulokeet ja kuuntelee sieltä lempimusaansa ja/tai katsoo kännystä jotain mielenkiintoista, jotta keskittyy johonkin muuhun kuin siihen pistämiseen.

Keskityt siihen, että muistat hengittää tasaisesti ja rauhallisesti. Usein kun jännittää tulee helposti pidätettyä hengitystä.

Tsemppiä!  Hyvin se menee ja sinä selviät siitä!

Vierailija
2/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin että muista hengittää kokeen oton ajan ja pidä silmät auki. Jos rupeaa pyörryttämään, siitä kannattaa heti sanoa näytteenottajalle. He ovat kokeneita ja osaavat toimia oikein tilanteessa:) tsemppiä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyydän aina ottamaan PERHOSNEULALLA verinäytteen.

Periaatteessa sama asia, mutta neulan päässä on pitkä ohut letku/putki, jota pitkin veri valutetaan näyteputkeen. Se on helpottavaa siinä mielessä, että hoitajan ei tarvitse NEULAAN paukuttaa sitä nöyteputkea "kiinni/irti" vaan nöyteputken täyttäminen tapahtuu potilaan/hoitajan polvien lähellä. Siis ikään kuin ei tapahtuisi mitään. Toisin kuin kaikki tapahtuisi neulassa.

Näytteen toissa on ikävää:

1. Neulannpisto

2. Näyteputkien vaihtaminen (kiinnittäminen/irrottaminen) NEULASSA

Kohta 2 ikävä osio poistuu PERHOSNEULALLA ja näytteenotto on 50% vähemmän ikävää.

Pyydä, että näyte otetaan perhosneulalla. Joskus hoitaja ainut, ettei osaa ottaa sillä niin olen pyytänyt, että saanko toisen hoitajan. Ja hoitaja vaihdettiin!

Kuvassa lyhyt letku, on aina ollut pidempi ja ulottuu polvien kohdalle missä hoitaja täyttänyt näyteputket.

https://fi.drderamus.com/butterfly-needle-9998

Vierailija
4/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

* ainut = sanonut

Vierailija
5/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tunnu miltään. Katso muualle ja pidä käsi lötkönä. Sormenpäästä ottaessa tuntuu paljon inhottavammalta eikä sekää ole kuin pikku tuikkaus.

Vierailija
6/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista äidin kanssa ostatte EMLA pintapuudutetta. Ohjeet pakkauksessa . Toimii , terveisin toinen piikkikammoinen

Vierailija
7/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa sama asia, mutta neulan päässä on pitkä ohut letku/putki, jota pitkin veri valutetaan näyteputkeen. Se on helpottavaa siinä mielessä, että hoitajan ei tarvitse NEULAAN paukuttaa sitä nöyteputkea "kiinni/irti" vaan nöyteputken täyttäminen tapahtuu potilaan/hoitajan polvien lähellä. Siis ikään kuin ei tapahtuisi mitään. Toisin kuin kaikki tapahtuisi neulassa.

1. Neulannpisto

Kohta 2 ikävä osio poistuu PERHOSNEULALLA ja näytteenotto on 50% vähemmän ikävää.

Pyydä, että näyte otetaan perhosneulalla. Joskus hoitaja ainut, ettei osaa ottaa sillä niin olen pyytänyt, että saanko toisen hoitajan. Ja hoitaja vaihdettiin!

Kuvassa lyhyt letku, on aina ollut pidempi ja ulottuu polvien kohdalle missä hoitaja täyttänyt näyteputket.

Tässä se toinen/perinteisempi tapa, jossa nöyteputkea paukutetaan neulaan kiinni/irti. Se on ikävää, kun neula on suonessa (suonen SISÄSSÄ) koko ajan.

Eli perhesneula on parempi!

https://yle.fi/uutiset/3-8786592

- sama -

Vierailija
8/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein otetaan monta näyteputkea verta niin silloin tuo perhoshomma on parempi kuin normaali neula.

Siinä ei nöyteputkien vaihto tunnu miltään, kun se putken vaihto tehdään letkun päässä eikä neulaan kiinnitettä mitään.

Vierailija
9/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tavallinenkaan neula pahasti tunnu.

Tärkeintä on kertoa hoitajalle heti aluksi, että jännittää/pelkää verikoetta. Pelkästään sen ääneen sanominen helpottaa ainakin vähän omaa oloa ja sitten hoitaja pystyy huomioimaan pelkosi. Ei kannata katsoa neulaa. Selviät kyllä! Se on nopeasti ohi ja sulla on terveydenhuollon ammattilainen vieressä, jos vaikka sattuisit pyörtymään.

Vierailija
10/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jännitän, no lähes kaikkia koe juttuja, se vaan on ihmisen luonne, joku jänskättää, joku ei. Verikoe ei satu, hiukan nipistää tai tuntee, että neula pistää. Itse olen toki pyörtynyt 3 kertaa, joten on aika paljo myös näytteen ottajasta kiinni, miten menee. Jos on epävarma tai tohelo hoitaja, voi esim. näytteenotto piikin heiluttaminen jopa suoranaisesti sattua, neulaa joutuu joskus heiluttamaan tai oikeasanaisemmin verta joutuu "lypsämään", niin se on ilkeen tuntuista ja minä pyörryin. Pääsääntöisesti pikkujuttu.

Vierailija
11/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai labroista ilmaiseksi ennen verokorttia PUUDUTUSAASTAREITA.

Voi saada vieläkin mutta meidän labrassa on luovuttu niistä.

Niitä voi ostaa itsekin apteekista:

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/EMLA-2-laastaria

Laittaa vaikka 60min ennen näytteenottoa käteen (ohjeen mukaan, lue ohje) niin iho ehtii puuttua kivasti.

Vierailija
12/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää tätä puhelimen tekstinsyöttöä. Saatanan jenkki androit

verokorttia = verikoetta

13/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! 😊

14/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistäsi. Sanonko sitten vaan näytteenottajalle, että haluaisin perhosneulan? :)

Vierailija
15/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmi-Liisi kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Sanonko sitten vaan näytteenottajalle, että haluaisin perhosneulan? :)

Voit sanoa ihan suoraan, että verikoe ja erityisesti piikki pelottaa. Näin hoitaja osaa huomioida asian. Joissain paikoissa saa verhon eteen niin ei piikki näy. Hyvin se menee joka tapauksessa. Hoitajat kohtaavat piikkikammoisia päivittäin ja osaavat toimia sen mukaisesti. 

Vierailija
16/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri oli kanssa piikkikammoinen ja oli aivan kauhuissaan kuin joutui meneen ensimmäistä kertaa elämässään verikokeesen. Tuli kuitenkin nauraen en pois ja sanoi, että aivan turhaan oli pelännyt eikä ollut sattunut kuulemma yhtään.

Vierailija
17/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän aikuisen miehen, joka pelkää piikkejä niin paljon, että verikoe pitää ottaa häneltä aina makuuasennossa, muuten pyörtyy. Mutta hänelläkin verikokeet sujuvat aina oikein hyvin. Kerro siis vaan pelostasi. Jo se, että asian sanoo ääneen, voi auttaa. Jos ei auta, sitten muut keinot käyttöön. Näytteenottajat ottavat kymmeniä kokeita viikossa, joten he tietävät mitä tekevät. 

Vierailija
18/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Neulannpisto

Jos otetaan paljon putkia samalla kerralla niin on ihan hyvä idea ottaa siipi- eli perhosneulalla. Jos otetaan vähemmän niin ei välttämättä mene kivuttomammin siipineulalla. Jos näytteenottaja pistää yli 95% kerroista tavallisella neulalla, niin siihen on parempi tatsi.

Vierailija
19/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista äidin kanssa ostatte EMLA pintapuudutetta. Ohjeet pakkauksessa . Toimii , terveisin toinen piikkikammoinen

Emlaa ei kannata käyttää. Se supistaa suonia ja verikokeen otto on entistä vaikeampaa.

Vierailija
20/20 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sama ukko (?) on täällä aina esittämässä 13v tyttöä. Milloin kyselee menkoista ja milloin tämmöisistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi