Miksi puhuja toistelee sanoja?
Toistelevat n. 4. tai 5. sanaa. Todella ärsyttävän kuuloista! Paljon kuulee radiossa tai televisiossa, kun haastateltava toistelee sanoja tyyliin:
Kyllähän meillä tässä pelissä paikkoja, paikkoja olisi ollut, mutta me emme, emme nyt vaan saaneet peliä omalle tasolle. Ensi kerralla sitten lähdetään, lähdetään vähän eri, eri taktiikalla siihen peliin, peliin.
Olenko nipo vai ärsyttääkö muita?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku käyttää sanaa tyyliin?
No millä korvaat? Onko "tähän tapaan" parempi? Sehän on vastaava kuin "tähän tyyliin" tai lyhemmin "tyyliin".
Niinku. ;)
Olen miettinyt saamaa. Yhdellä kurssilla on kurssikaveri, joka toistaa toistaa oikeastaan kaiken kaiken sanomansa. Siis toistaa omia sanojaa puheessa, ei suinkaan toistele mitä muut on sanoneet.
Joo todellakin ärsyttää! Tätä kuulee tosi usein kun radiossa haastatellaan jotain urheilutyyppiä. Mä sammutan radion sitten. En jaksa kuunnella tota, sit mä keskityn vaan sen tpisteluun ja en kuule mitään mitä se sanoo. Mul on adhd, ja erityisherkkä oon. Liekö ne syyt miksi se ärsyttää
Meillä on töissä, töissä, yksi päällikkö, joka palaverissa esiintyessään, esiintyessään, toistaa noin joka viidennen, viidennen, sanan. Sitä on todella rasittavaa kuunnella, kuunnella.
Et oo nipo. Mua ärsyttää myös. Kuulostaa änkytykseltä ja siitä voi oppia pois. Bois puhua hitaammin, niin ei tarviis takuta sanojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tarvitsee miettimisaikaa sanojen ja lauseiden välissä, että osaa kertoa asiat parhaalla mahdollisella tavalla julkisuuteen.
Mitä itse sanoisit kun olet umpi uupunut ja toimittajat hyökkäävät kimppuusi vaatimaan mielipiteitä?
Voi sanoa, että antaa vastauksensa hetken päästä. Jos kuitenkin vastaa heti, niin olisi hyvä keskittyä enemmän asiaan, kuin sen ilmaisutapaan... mitä enemmän kuin miten. Asia enemmän kuin MINÄ. Jos tarvitsee vähän miettiä, niin ei siitäkään tarvitsee syyllisyyttä kokea. Miettii vain rauhassa.
Heh, ei onnistu suorassa lähetyksessä. Oot nipo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tarvitsee miettimisaikaa sanojen ja lauseiden välissä, että osaa kertoa asiat parhaalla mahdollisella tavalla julkisuuteen.
Mitä itse sanoisit kun olet umpi uupunut ja toimittajat hyökkäävät kimppuusi vaatimaan mielipiteitä?
Voi sanoa, että antaa vastauksensa hetken päästä. Jos kuitenkin vastaa heti, niin olisi hyvä keskittyä enemmän asiaan, kuin sen ilmaisutapaan... mitä enemmän kuin miten. Asia enemmän kuin MINÄ. Jos tarvitsee vähän miettiä, niin ei siitäkään tarvitsee syyllisyyttä kokea. Miettii vain rauhassa.
Tulee jännä urheiluruudun haastatteluosuus.
Ekolalia on toisen ihmisen puheen toistoa, ei tätä änkytyspuhetta
Minustakin tuo puhetapa on todella ärsyttävää. Tuo toistaminen antaa kuvan, ettei ole varma asiastaan.
Aloittaja on kiinnittänyt huomiota samaan asiaan kuin minä. Ärsyttävää on tuo sanojen toisto. Sitä esiintyy paljon mm. urheiluväen puheessa. Jos haluaa antaa itsestään fiksumman kuvan, voisi opetella toistojen vähentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista kun joutuu lennossa miettimään mitä tahtoo sanoa. Kyllä on elämä vaikeaa joillakin jos tuo häiritsee.
Kyllä terävät ihmiset osaavat lonkaltakin ottaa kantaa asioihin, vaikka kuinkakin vaikeisiin, ilman että menee sormi suuhun. Mutta totta kyllä mitä sanoit: tavallista.
Liian moni.