Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
221/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias yritti, että ylityöt korvataan PALKATTOMALLA vapaalla. Tästä on aikaa 30 vuotta ja vieläkin panee naurattamaan kun tuonkin jutun muistaa. 

Vierailija
222/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena töissä kaupassa. Työvuoroni oli merkitty alkamaan klo 9. Olin työvaatteet päällä kaupan puolella klo 8.59. Kassalla oli jo jono, koska asiakaspalveluhenkinen yli-innokas myymäläpäällikkö (ei omistaja) oli avannut ovet jo ennen klo 9 (jolloin kauppa virallisesti aukesi) koska siellä oli jo jonoa. Asiakkaat selvitettyäni hän sanoi, että vaikka työvuoro alkaakin klo 9, niin paikalla pitää olla jo aikaisemmin. Kerroin luottamusmiehelle, joka totesi, ettei tarvi. Ja pomolle sanoi, että jos haluat tulevan töihin ennen klo 9, niin panet työajan alkamaan aiemmin.

Ketjun toisessa myymälässä oli pomona omistajan sisko. Hän laittoi seuraavan viikon työvuorolistan seinälle vasta perjantaina iltapäivällä. Kuulemma niitä ei saanut panna esille aiemmin. Siellä toisessa myymälässä ne olivat esillä kolme viikkoa ennen kunkin viikon alkua.

Olin huoltsikalla kassana. Olin omistajaparinkunnan lisäksi ainoa työtekijä. Kun sairastuin, en saanut sairausajan palkkaa, koska kuulemma 3pv on omavastuuaikaa. Sattumoisin sairauslomani oli 3 pv.

Nykyisessä työssäni ylityöt on kielletty, "koska on enemmän henkilökuntaa". Eli äitiysloman sijainen palkattiin vakkariksi mutta hänelle ei ole oikein hommia. Huokailee päivät "kun on vielä niin monta tuntia työaikaa jäljellä". Käytännössä minun siis pitäisi tehdä omat hommani nopeammin, koska meillä on yksi ihminen, jolla ei ole mitään tekemistä. Kuitenkaan työaikani ei riitä kaikkeen siihen, mitä pitäisi tehdä.

Nyt olen ollut kaksi viikkoa saikulla burn outin vuoksi. Juhannuksen jälkeen keskustellaan asiaan ratkaisu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan pohjakassassa oli vajausta. Luultavasti joku oli varastanut. Esimies ehdotti, että työntekijät antaisivat omista rahoistaan, jotta vajaus saataisiin korjattua.

Muinoisessa Mankkaan Supermarket Vexissä otettiin kassalla työskennelleen palkasta, jos kassasta puuttui. Itseltäni esim. kerran huijattiin 50 markkaa, kun olin vasta aloittanut ja nuori, niin palkasta lähti.

Ja työhaastattelussa kysyttiin lapsentekoaikeita.

Hieno paikka.

Vierailija
224/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä vaan asiat on niin, että kun työt loppuu virallisesti, niin silti homma elää.

Eli ei sitä voi vaan lähteä lätkimään menemään kesken kaiken.

Hommat pitää tehdä järkevään pisteeseen. Muuten viikonlopun idea menee tyystin.

Pitkillä pyhillä tilanne on vielä kriittisempää.

Työntekijän tulisi ymmärtää tämmöinen ihan selkeä seikka työelämästä ja taloudesta.

Ei talous lepää. Siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Talous on Jumala.

Vierailija
225/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.

Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.

Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.

Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.

Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.

Kohdallani kävi myös noin isovanhempien hautajaisten kohdalla, eli palkatonta vapaata oli anottava, koska....TES:n mukaan omat isovanhemmat eivät kuulu lähiomaisiin kaikilla aloilla. Lisäksi saattaa olla myös eriteltynä kuolinpäivä, siunauspäivä, hautauspäivä, joista tyypillisimmin vain siunauspäivä on palkallinen.

Vierailija
226/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin korona-altistumisen vuoksi karanteenissa, niin pomo meinas että voisinhan mä töihin tulla, joko sillain että välttelisin muita, tai tulisin vasta myöhään illasta kun muut jo lähteneet. Toinen oli, kun työtapaturman takia olin pidemmällä sairaslomalla, niin soitteli ja kyseli enkö voisi kesällä tulla kuitenkin töihin että saisivat muiden kesälomat pyörimään paremmin. En mennyt..

Vierailija
227/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10v sitten vanhainkodilla siivoojana. Pomo käski säästää kertishanskoissa niin etten vaihtaisi uusia hanskoja huoneiden välillä. Pikkasenhan siinä homma kusee kun siivous hoidetaan puhtaammasta likaseen. Eli edellisessä viimeseksi on pessyt veskin niin samoilla hanskoilla seuraavassa huoneessa aloittaa keittiössä...En suostunut vaan jatkoin hanskojen "törsäämistä"  Myöhemmin olin kotisiivuksen palveluksessa ja pomo antoi yhdet keltaiset tiskihanskat joilla olisi pitänyt käyttää eri asiakkaiden kotona. Ostin omin kustannuksin kertiksiä. Nykyään toimin yksityisenä kotisiivoojana ja eipä tulisi mieleenkään pihtaa hanskoissa.

Vierailija
228/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tapahtumassa edustamassa firmaa toisen työntekijän kanssa. Meillä oli myyntipöytä, 7 laatikkoa tavaraa jotka painoivat lähemmäs 60 kg yhteensä. Kun tapahtuma päättyi, kukaan ei tullut hakemaan meitä. Soitin pomolle, että mites nämä myyntilootat, millä ne kuljetetaan firman tiloihin toiselle puolelle kaupunkia? Autolla ne aamulla tuotiin firman toimesta, mutta missä on meidän kyyti pois?

Kuulemma meidän kahden pienen naisihmisen olisi pitänyt kuljettaa nämä julkisilla liikennevälineillä, sisältäen 2 vaihtoa, koska työaika on jo ohi ja kukaan ei aja firman autolla työpäivän ulkopuolella. Ilmoitin, että ei muuten onnistu. Joko joku tulee auttamaan meitä, meille hommataan taksi tai kamat jäävät tänne. Pitkin hampain ja hirveän kihinän kera saatiin se taksi firman piikkiin.

Kyseessä on vielä firma, joka on todella, todella usein mukana tapahtumissa ja messuilla, eli ei voi olla kyse siitä, ettei tällainen asia tulisi mieleen. Siellä oli kyllä kaikki muukin hoidettu ja organisoitu niin päin mustaa aukkoa, etten tajua miten se paikka on pystyssä.

Vierailija
229/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.

Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.

No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.

Vierailija
230/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun olisi pitänyt viikonloppuna siivota pomon sijoitusasuntoja. Oisin voinut sit pitää arkuvapaata toimistosta.

Vierailija
231/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöitä ilman korvausta. Ja kaiken kukkuraksi olin vuokratyöntekijä. Sanoin että "aika hiljasta".

Vierailija
232/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain ehdottanut, vaan kaksikin entistä työnantajaani on käytännössä pakottanut työntekijät maksamaan työmatkoilla työnantajalle kuuluvat menot omalla kortilla. Rahat on sai vasta jälkikäteen työnantajalta laskuttamalla. Luottokortteja ei annettu, ei vaikka töihin sisältyi pakollista matkustamista. Melko reilua joutua lainaamaan rahaa isoille ja vakavaraisille työnantajille. 

Eikö tämä ole ihan normaali käytäntö? Itselläni on ollut joka työpaikassa näin ja mielestäni ihan ok.

Eihän se ole ok, jos oman luottokorttisi raja on vaikka 1500 euroa kuussa, käyt pakollisella työmatkalla ja maksat ehkä lennot, hotellin, ruokailut ja vaikka vielä yhteistyökumppanin ruokailun tai edustuskulut omalla luottokortillasi, ei käyttövaraa henkilökohtaisiin menoihisi jää enää ollenkaan. Yleistä tuo tuntuu olevan, mutta oma luottokorttini on omia menojani varten, ei työnantajani kuluja varten. Työnantaja voi hankkia sinulle erillisen luottokortin työasioita varten, erityisesti työmatkoja varten.

Ei ole ikinä ollut noin pientä luottorajaa joten ei ole tullut ajateltua. Ja ei ruokiakaan tarjota työmatkoilla (saan normaalit päivärahat). Mutta toki ymmärrän jos rahat on tiukalla ja yksinkertaisesti loppuu kesken, silloin kannattaakin neuvotella toinen ratkaisu.

Vierailija
233/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan pohjakassassa oli vajausta. Luultavasti joku oli varastanut. Esimies ehdotti, että työntekijät antaisivat omista rahoistaan, jotta vajaus saataisiin korjattua.

Meillä jos kassassa oli vajausta piti puuttuva summa "pölliä" seuraavilta asiakkailta kunnes vaje saatiin katettua. Jos asiakas huomasi,  että sai esim euron liian vähän takaisin piti esittää ,että vahingossa antoi väärin. Oli niin outo paikka että lähdin jo koeaikana pois. 

Ei hitto, mä taidan tietää mikä paikka kyseessä. Multa kupattiin juuri kassalla pariin otteeseen euro. Toisella kerralla huomautin asiasta heti. Itseasiassa tein kassalle testin. Kassa antoi heti puuttuvan euron käteen. Ymmärtääkseni kassasta ei anneta tällaisessa tapauksessa rahaa ennenkuin kassa on laskettu. Ekan kerran kun huomasin virheen vasta kotona, niin olin yhteydessä kaupan infoon (ihan periaattesta) ja luvattiin tarkastaa kassa illalla. Kas kummaa kun se täsmäsi, ei ollut ylimääräistä euroa. Olipa kumma joo, olen itsekin aikoinaan työskennellyt kaupassa. En tosin kyseisen ketjun kaupoissa.

Vierailija
234/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin budjettivastuussa. Toimipaikkamme ruokalan iso pakastin hajosi. Esimieheni kysyi minulta tosissaan että tarvitaanko muka uusi pakastin. Hämmennyin niin että vastasin tähän kysymyksellä ”kysytkö sä tätä oikeesti”. Huom ruokalassa tehtiin joka pv 2-3 lounasvaihtoehtoa.

Vierailija
235/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin syöpäleikkauksen ja hoitoihin ja olin sairaslomalla noin vuoden. Palasin töihin ja pian työnantajan eläkesäätiö tuli pitämään toimipaikallemme vuosittaisen infon. Infon jälkeen mua pyydettiin jäämään paikalle ja mulle kerrottiin kuinka kallis työntekijä olen sairauteni kanssa. Sittemmin sairauteni uusi ja jäin 40-vuotiaana eläkkeelle samaisella työnantajalta. Pikkasen hymyilytti ja mielessä näytin keskisormea.

Vierailija
236/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain ehdottanut, vaan kaksikin entistä työnantajaani on käytännössä pakottanut työntekijät maksamaan työmatkoilla työnantajalle kuuluvat menot omalla kortilla. Rahat on sai vasta jälkikäteen työnantajalta laskuttamalla. Luottokortteja ei annettu, ei vaikka töihin sisältyi pakollista matkustamista. Melko reilua joutua lainaamaan rahaa isoille ja vakavaraisille työnantajille. 

Eikö tämä ole ihan normaali käytäntö? Itselläni on ollut joka työpaikassa näin ja mielestäni ihan ok.

Eihän se ole ok, jos oman luottokorttisi raja on vaikka 1500 euroa kuussa, käyt pakollisella työmatkalla ja maksat ehkä lennot, hotellin, ruokailut ja vaikka vielä yhteistyökumppanin ruokailun tai edustuskulut omalla luottokortillasi, ei käyttövaraa henkilökohtaisiin menoihisi jää enää ollenkaan. Yleistä tuo tuntuu olevan, mutta oma luottokorttini on omia menojani varten, ei työnantajani kuluja varten. Työnantaja voi hankkia sinulle erillisen luottokortin työasioita varten, erityisesti työmatkoja varten.

Esimieheltä voi pyytää matkaennakkoa tuleviin kuluihin.

Tämä kommentti koski oman, henkilökohtaisen luottokortin käyttämistä työasioihin. Vaihtoehtoja on, myös se, että työnantaja ei pakota henkilöstöään uhraamaan omaa luottoaan työpaikan kuluihin, usein tahallaan, tarkoituksella tai laiskuuttaan.

Olen ollut paikassa jossa hotellit ja matkaliput ostettiin valmiiksi ja nyt olen paikassa jossa ne ostetaan itse ja haetaan kulukorvaukset. Aiemmassa oli aina säätöä matka-aikojen ja lippujen kanssa ja hotelli oli mitä varaaja sattui valitsemaan, yleensä sieltä budjettipäästä. Nyt ostan itse matkat, valitsen itse mieluisen hotellin (toki järkevän hintaisen, mutta ei mitään murjua), varaan itselleni sopivat lennot ja junalla matkustaessa istumapaikat. Joku ehkä tykkää ensimmäisestä vaihtoehdosta enemmän, minä tykkään nykyisestä.

Vierailija
237/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa pomo sanoi, että luottokortin hankkiminen firmalle on niin monimutkainen prosessi, että ei halunnut siihen ryhtyä. Itse en siis ollut korttia vailla, mutta muilta osastoilta niistä tuli aina välillä pyyntöjä.

Vierailija
238/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt-neuvotteluiden jälkeen työnantaja pyysi minua takaisin kolme kertaa. Jokaisella kerralla nauroin ja kieltäydyin.

Oli sen verran myrkyllinen työilmapiiri ja esimies oli pahimman luokan työpaikkakiusaaja. Oli helpotus päästä pois.

Vierailija
239/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienen ohjelmistoyrityksen omistaja keksi säästää sillä että luopui ulkopuolisesta siivoojasta ja laittoi työntekijät siivoamaan itse. Kyseessä oli vielä tuttu siivoojayrittäjä ja pieni toimisto jonka ammattilainen siivosi nopsaa, tuskin kovin montaa kymppiä maksoi kerrasta. Siellä sitten me kovapalkkaiset koodarit jynssättiin lattioita tuntitolkulla projektien seisoessa, liekö ainakaan säästöä tuli muualla kuin Excelin rivillä.

Koodasitte varmaan pascalilla ja ohjelmassa ylivuoto, jos lattioitakin pitää tuntitolkulla jynssätä?  (heh heh)

Samaa pihistelyä oli meilläkin vähän aikaa. Sattui mieleen myös eri tapaus kun viime kesänä työpaikallani suoritettiin ikkunoiden pesua. Kyseisen työn tekijä oli todella pienikokoinen (vietnamilainen?) nainen eikä hän saanut ikkunoita auki joten minut laitettiin auttamaan. Ei siinä, mukavaa vaihtelua. Koodarin palkka juoksi ja pesin ikkunoita / olin apurina.

Siivousfirman moka, kun lähettävät vain yhden ihmisen tuollaiselle keikalle.

Vierailija
240/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla työpaikan työntekijät pitivät tupakkatauon noin tunnin välein.minä ja toinen työntekijä ei poltettu joten jäätiin työpisteelle juttelemaan.esimies tuli huomauttamaan että pitäisi tehdä töitä.tämän jälkeen menimme tupakoitsijoiden kanssa ulos.ongelma ratkaistu esimiehen mielestä.poissa silmistä.kaikki hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän