En jaksa enää kauheita asiakkaita
Olen ollut kuukauden verran asiakaspalveluammatissa ja ahdistaa mennä huomenna taas töihin. Osa asiakkaista on suoraan sanottuna ihan kamalia. Heiltä on turha odottaa mitään kunnioitusta, paskaa vaan tulee niskaan, minut haukutaan alimpaan maanrakoon tai sitten joudun vänkäämään heidän kanssa jostain pikkujutusta ja tuntuu, ettei puhe mene perille. Kertaakaan en ole tehnyt mitään virhettä, josta olisin ansainnut haukut, mutta silti otan kaikki paskat niskaan. Aluksi kuuntelin kiltisti heidän huutoa, mutta itsellänikin alkaa pikkuhiljaa pinna kiristymään ja pitää välissä laskea kymmeneen etten menetä hermoja. Alan olla aika kypsä tähän työhön. Tietenkään kaikki asiakkaat ei ole tuollaisia, joukosta löytyy myös ystävällisiä ja kivoja asiakkaita, mutta sitten on nuo tietyt tapaukset.
Kommentit (16)
Olen itsekin ihan yllättynyt, miten helposti ihmiset menettävät hermonsa jonkin pikkujutun takia. Itselläni ei tulisi mieleenkään asiakkaana vittuilla tai huutaa myyjälle, mutta sellaisiakin ihmisiä kyllä nähtävästi löytyy. -ap
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:46"]Vaihda alaa?
[/quote]
Kerro yksikin tällä hetkellä varmasti työllistävä ammatti, jossa ei ole minkäänlaisia asiakaskontakteja?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:49"]
[/quote]
Kerro yksikin tällä hetkellä varmasti työllistävä ammatti, jossa ei ole minkäänlaisia asiakaskontakteja?
[/quote]
Mene siivoamaan tai johonkin tehtaaseen töihin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:49"]
[/quote]
[/quote] Siivooja.
Olet väärällä alalla tai ammatillisuutta uupuu.
Minä olen erityisherkkä siviilissä ja otan itseeni vaikka mistä, mutta töissä osaan vetää päälleni "työminän" roolin ja muistutan itseäni, ettei vaikea asiakas vihaa ensisijaisesti minua ihmisenä, vaan edustamaani firmaa ja sen palveluita.
Kyllä, osa asiakkaista ON kauheita, mutta jos jää märehtimään jokaista sekopäätä, elämästä ei tule mitään. 98% asiakkaista on vähintään asiallisia.
En haluaisi kyllä työpaikkaa vaihtaa, tykkään muuten työstä ja työkaverini ovat tosi ihania. Lisäksi uuden työpaikan saaminen ei näinä aikoina ole niin helppoa eikä "ongelmat" välttämättä työpaikkaa vaihtamalla lopu. -ap
Kyllä itselläkin menee hermo mutta pitää vain nieleskellä. Kaiken maailman kusipäitä maa päällänsä kantaa :) Välillä olen todennut vain että ei ole pakko asioida meillä jos ei kelpaa :)!
-Asiakaspalvelua 9v.
Ysi, olet ihan oikeassa. En jää kuitenkaan vatvomaan ja miettimään asiakkaiden sanomisia enkä menetä niistä yöunia. Yleensä ne menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tiedän, ettei asiakkaat minua hauku, mutta silti en jaksa monta kertaa päivässä kuunnella huutoa jostain pikkujutusta tai selittää viidesti yhdelle asiakkaalle jotain itsestäänselvyyttä ja sen jälkeen kuulla kuinka koko paikka on täys paska. Tai sitten en osaa käsitellä hankalia asiakkaita. -ap
Kuukaudessa tuossa jamassa= väärä ala
Olen itse ollut aikoinaan ruokakaupassa ja sen jälkeen muissa asiakaspalvelutehtävissä kuten call centerissä yhteensä reilun 10 vuoden ajan ja silmiin pistävää oli asiakkaiden käytöksen muutos. Aloittaessani 80-luvun lopussa asiakkaat käyttäytyivät asiallisesti ja asioista pystyttiin keskustelmaan normaalisti. Jos jokin oli tuote oli loppu, asia hoidettiin normaalilla keskusteluäänellä eikä niin, että asiakas raivoaa pää punaisena ja vaatii myyjää hakemaan tehtaalta hänelle loppuneen tuotteen. Pikkuhiljaa, erityisesti 90-luvun puolivälissä tuli vallalle "olen asiakas, olen kuningas" ajattelu.
Toisaalta tämä ajattelu on ihan oikein, eli se raha millä homma pyörii tulee toki asiakkaalta ja asiakkaalla on oikeus saada hyvää palvelua. Se mitä hyvällä palvelulla sitten tarkoitetaan on nykyasiakkaiden mielestä sitä, että hänelle on haettava kuu taivaalta jos hän sitä haluaa ja mustasta on tehtävä valkoinen, vaikka se käytännössä on täysin mahdotonta. Hän ei ole ikinä, ei siis ikinä väärässä ja jos tämän uskaltaan kyseenalaistaa, saa naamallensa täysin raivohullun apinan. Normaali kanssakäyminen on noin puolien asiakkaiden kanssa täysin mahdotonta. Keskustelu ei yksinkertaisesti luonnistu, kun toinen karjuu kitarisat lepattaen ärräpäitä ja siihen väliin myyjän persoonaan meneviä kommentteja .
En tiedä minkälaiset hermot asiakaspalvelutehtävissä työskentelevillä pitäisi olla, mutta ymmärrän hyvin ettei suurin osa jaksa enää työtään. Itselleni avautui ihan toisenlainen elämä kun vaihdoin täysin alaa. Joudun tässäkin työssä edelleen asiakkaiden kanssa jonkin verran tekemisiin, mutta nyt olen asiantuntijan roolissa ja asiointi on tältä pohjalta hyvin erilaista. Nykyinen meno asiakaspalvelutyössä on mielestäni mennyt sellaiseksi, että normaali ihminen väsähtää siihen touhuun todella nopeasti. Toki on niitä jotka jaksaa, mutta taitavat olla aika harvassa.
Ehdotan sinulle ap alan vaihtoa. Se ei tuosta muuksi muutu, ei vaikka vaihtaisit työnantajaa, koska se asiakasaines pysyy samana.
Siihen kyllä tottuu. Muista pitää mielessä, että positiivisella asenteella noita tilanteita tulee eteen harvemmin. Asiakkaan on paljon helpompi räyhätä jo valmiiksi kyrpiintyneen näköiselle myyjälle kuin hyväntuulisen oloiselle. Feikki hymy siis naamalle! Se usein saa asiakkaankin ystävälliseksi ja kohta huomaa hymyilevänsä ihan aidostikin :)
Tietty kaikkia ei voi mitenkään miellyttää, mutta se vaan pitää hyväksyä. Sellasta se vaan on.
Aina noita löytyy. Erityisesti jäi mieleen viime kesä asiakaspalvelijana koko perheen uimapaikassa. Helteellä 10-12 -tuntisia päiviä ilman taukoja (pois lukien vessassa käynti juosten), söin haukkaus kerrallaan samalla kun tein töitä, hiki virtasi ja kokoajan silti hymy kasvoilla, että kaikilla olisi mukavaa. Siinä oli kivaa, kun nuoret äidit bikineissään raahautuivat kesken auringonoton paikalle kitisemään, miten jäätelöä sai odottaa liian kauan... :) pientä suhteellisuudentajua, ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 18:49"]
[/quote]
[/quote]
Mene siivoamaan tai johonkin tehtaaseen töihin.
[/quote]
Tehtaat on siirretty Kiinaan, irtisanomisuutisia lehdissä joka päivä niistä harvoista, joita täällä vielä on.
Siivous on nykyään asiakaspalvelutyötä myös, asiakkaiden keskellä täytyy pyöriä ja kuunnella samalla valitettavan usein turhaa nillitystä kaikenmaailman vittupäiltä, jotka pitävät sinua pelkän ammattisi vuoksi ihmisenä jotenkin alempiarvoisena. Todella harvassa ovat ne kohteet, joissa saisi rauhassa yksin siivota (lähinnä yöllinen teollisuussiivous, mutta tätä on nykyään hyvin pieni osa siivoustyöstä, koska teollisuudella menee niin huonosti).
Ihmiset ovat törkeitä nykyään! Itse nostan hattua jokaiselle asiakaspalvelijalle ja koitan aina olla mahdollisimman ystävällinen, vaikka olisikin negatiivista asiaa.