Luomen poisto meni pieleen, mistä lähteä liikkeelle?
Minulta poistettiin vuosi sitten luomi olkapään läheltä. Poisto tehtiin terveyskeskuksessa jonkun kesäkandin toimesta. Olin jo aluksi epäileväinen, kun kandi ompeli haavan tosi kummallisesti kiinni ja se kiristi ihoa outoon suuntaan. No, kävin tikkien poistossa ja hoitajan mukaan kaikki oli ok. Arpi ei kuitenkaan lähtenyt parantumaan hyvin. Olen nyt vuoden verran yrittänyt hoitaa arpea silikonisidoksella ja öljyillä. Lopputulos on se, että arpi on edelleen aivan punainen, voimakkaasti koholla, kiristävä ja varmaan kolme kertaa suurempi mitä siitä poistettu luomi oli! En voi käyttää lyhythihaisia paitoja jos en halua että arpi loistaa kirkuvan punaisena kaikille. Minusta tämä moka tuli sen haavan ompelun seurauksena. Aiemmin arpeni ovat parantuneet ilman mitään ongelmia.
Tietääkö joku, voidaanko tk:ssa tehdä mitään arven korjausleikkauksia? Vai onko ainoa vaihtoehto maksaa itsensä kipeäksi jossain plastiikkakirurgilla?
Kommentit (21)
Jos on epäilyttävän näköinen luomi, pitää ympäröivää kudosta leikata riittävällä marginaalilla, että se saadaan kunnolla pois. Patologi kiinnittää tähän huomiota diagnoosia tehdessään. Arpisena pitää olla, mutta parempi se kuin edes epäilys syövästä.
Kiitos vastauksista. Arven koko/pituus ei sinänsä häiritse, mutta tässä parantumisessa on selvästi häikkää. Koko arven alue on puoli senttiä muusta ihosta koholla ja aivan punainen edelleen. Minulta poistettiin samaan aikaan toinen luomi ja sen arpi on kyllä näkyvä vielä mutta ihon tasalla. Ap
Tarvitset todennäköisesti plastiikkakirurgin korjaamaan tuhon. Aloita terveyskeskuksesta mutta varaudu siihen että joudut maksamaan korjauksen itse yksityisellä.
Keloidilta kuulostaa. Se on kylläkin enemmän oma kudosominaisuus eikä tekijään liittyvä juttu. Plastiikkakirurgille arvioon?
arpi on tosiaan aina luomea suurempi, koska pitää poistaa myös luomen ympäröivää kudosta. Se arven koholla olo sun muut voivat johtua toki lääkäristäkin, mutta myös siitä, että haava on jossain paranemisen vaiheessa saanut liikaa vetoa tai venytystä osakseen. Sanoisin, että käy keskustelemassa siitä tk-lääkärin kanssa ja jos se ei ota tuulta alleen etkä saa siihen hoitoa, käänny itse plastiikkakirurgin puoleen ja kysy häneltä voiko mitään tehdä. olkapäätä ei pidetä sillä lailla tärkeänä ruumiinosana että ei ehkä ajatella, että jotakuta voisi siinä oleva arpi mitenkään haitata - edes esteettisesti. Sen kun saa vaikka hihan alle piiloon.
minulta poistettiin luomi kasvoista yksityisellä puolella kirurgin toimesta ja hän kysyi minulta kolmesti että ymmärränhän, että siihen tulee arpi ja että se ei häviä koskaan. ymmärsin halusin vain sen luomen pois, koska se vaivasi niin paljon. ja arpihan siihen jäi, mutta kirurgi ompeli sen jollain sellaisella tekniikalla, jota ei lääkärit yleensä osaa (siksi meillä kaikki sellaiset potilaat lähetettiin kirurgille luomien poistoon, joiden luomi oli kasvoissa). että näin ne ruuminosat on meillä suomalaislääketieteessä arvotettu: kasvot on näemmä tärkeämpi kuin olkapää.
Sinulla lienee vain sellainen ihotyyppi, arpikeloidin muosodtuminen on todennäköisempää. Tuo taipumus on perinnöllinen, eikä silel oikein voi mitään. Toki arven hyvä hoito alusta asti voi vähentää liikakasvua, mutta ei sekään välttämättä auta. Sitten kun tuo arven paikka vielä on se tyyppillisin, johon keloidi lähtee muodostumaan, niin tuskinpa tilanteesi olisi yhtään erilainen rippumatta siitä, kuka ja miten sinut olisi ommellut. Eli saatat nyt haukkua ihan turhaan kandiparkaa.
Lähdet liikkeelle siitä, että nyt tiedät ensi kertaa varten, että sinulla on taipumusta arpikeloidin muodostumiseen, joten seuraavan pienekin operaation jälkeen hoidat sitä arpea oikein poikkeuksellisen hyvin alusta asti ja silti varaudut henkisesti siihen, että keloidi muodostuu, vaikkei ehkä ihan niin iso.
siellä missä nahka venyy ja liikkuu tulee yleensä isompi arpi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Arven koko/pituus ei sinänsä häiritse, mutta tässä parantumisessa on selvästi häikkää. Koko arven alue on puoli senttiä muusta ihosta koholla ja aivan punainen edelleen. Minulta poistettiin samaan aikaan toinen luomi ja sen arpi on kyllä näkyvä vielä mutta ihon tasalla. Ap
Kannattaa selvittää ihan kunnon ammattilaiselta = osaavalta ihotautilääkäriltä onko kyseessä keloidi. Jos keloidin menee noin vain leikkaamaan, on tuloksena aina yhä isompi ja rumempi arpi. Keloidi tarkoittaa arven liikakasvua ihossa. ( Tulee usein herkälle ihoalueelle, kaula, dekoltee, korvat jne)
Minulla on tämä taipumus ja omakohtaista kokemusta. Osaamaton tk-lääkäri leikkasi minulta pienehkön arven rintakehän alueelta, kun olin 20 v. Tuloksena häiritsevä iso, punainen, kohollaoleva arpi. Osaava ihotautilääkäri kertoi myöhemmin mistä kyse. Silikonilevyä pidettiin arven päällä ja madaltui sekä vaaleni, mutta vieläkään en avonaisia paitoja käytä.
Tapahtumasta minulla tosiaan jo monta vuotta , mutta sen sanon että mene ammattilaiselle!!!!
Kuten aloituksessa mainitsin, arpeni ovat parantuneet aiemmin ilman mitään ongelmia. Neljä luomea on yhteensä poistettu ja pari kertaa leikelty muutenkin. Ap
Eihän se keloidi kaikkiin haavoihin muodostu.
Itsellä myös taipumus keloideihin. Eikä todellakaan tule joka kohtaan. Korvat ja rintakehä ovat pahimmat paikat sekä kaulan alue. Samanlaiselta vaivalta kuulostaa.
Keloidit tulevat herkimmin rintakehän alueelle. Minulla oli koholla ja punoitti ehkä pari vuotta mutta nyt vaalentunut. Omia luomia on leikattu ihosyövän takia eikä ole kyllä käynyt mielessäkään murehtia arvista.
Minulla tuli myös aikoinaan tuollaiset punertavat ja kohollaan olevat arvet luomileikkauksesta. Ne pysyivät sellaisena ehkä muutaman vuoden mutta onneksi vaalenivat ja laskivat sitten ajan myötä.
Ei mulla edes tähystysleikkausarvet ole noin pahat mitä kuvailusi perusteella kuulostaa. Yksi luomikin on poistettu, ja siitä jäi aivan olematon läikkä, näin vuoden jälkeen haalea piste vain.
Että joo, ihan omiin kokemuksiini verraten sanoisin, että ei mennyt ihan nappiin sinun operaatiosi.
Joillakin paranee iho siistimmin kuin toisilla. Itselläni ei esimerkiksi jää kasvoihin juuri mistään arpia, kaverilla yhden finnin jäljiltä on monta viikkoa punainen läikkä ihossa.
Jos sinulla on vastaavia arpia esim. leikkauksesta ja ne ovat parantuneet siististi, niin siihen voit verrata. Muiden ihoon ei oikein voi.
Julkisella puolella voidaan tuollaiset korjata. Kysymys sitten onko kädessä oleva arpi nyt sitten niin hirveän iso asia.
Kannattaisi varmaan käydä samassa paikassa kyselemässä asiaa.
Itselläni oli samankaltainen poisto tk:ssa, onneksi vanhempi lääkärimies teki sen ja lopputulos oli hyvä. Jo kuukauden päästä normaali iho arven kanssa.
Arpi on varmaan aina 3x isompi kuin luomi, koska luomihan menee syvälle ihon alle. Pakkohan sitä on kaivaa enemmänkin sieltä. Että leikkaamalla jos aikoo poistaa niin kannattaa tietää tämä.