Vuokra-asiaa - kiireellistä!
Vuokranantajamme on päättänyt myydä asunnon, jossa olen avokkini kanssa ollut vuokralla neljättä vuotta. VA kävi tänään kämppäämme näyttämässä mahdolliselle tulevalle ostajalle. He kiertelivät ympäriinsä ja minä siinä laittelin ruokaa, enkä uskaltanut kysyä, jatkuuko sopimuksemme, vai pannaanko meidät pihalle.
Koska en ole aiemmin asunut yksityisellä vuokralla ennen tätä, niin kertokaa te, jotka tiedätte: voiko uusi omistaja noin vain tyrkätä meidät pihalle täältä ja päteekö silloin normaali kuukauden irtisanomisaika?
Ostaja vaikutti kovin kiinnostuneelta, koska kyseli paljon ja suunnitteli jo vähäsen, mitä maalia minnekin suditaan jne. Asunto on 70-luvulta, peruskunnossa, ainoa remppa on keittiön kaapistojen uusiminen joskus 90-luvulla. Mitään muuta tähän ei ole tehty. Asunnossa on varmaan lievä kosteusvaurio kylppärissä, koska ammeen viereiset muoviseinät ovat tummuneet ja mitä ammeen alta löytyneekään, sitä en tiedä, koska emmehän tähän mitään saa rempata, eikä kannattaisikaan.
Jos uusi omistaja aloittaa remontin, ja jatkaa kuitenkin sopimustamme (hän on ajatellut tästä sijoitusasuntoa kuulemma, ilmeisen halvalla on kait myynnissä), niin me varmaan joudumme evakkoon. Vuokranantaja pitää meitä hyvinä vuokralaisina, koska olemme molemmat siistejä, luotettavia vuokralaisia, työssäkäyviä ja nuhteettomia, sekä maksamme vuokran aina ennen eräpäivää (400 EUR).
Kertokaa tietämättömälle, kuinka tässä voi käydä. Kun kuulin eilen, että VA aikoo myydä asunnon (rahapula eron takia) niin olen koettanut soittaa Vuokralaisten keskusliittoon, mutta en pääse läpitte.
Pitänee varmaan alkaa etsimään toista asuntoa.. ajattelimme kuitenkin aiemmin tässä olla kunnes ehkä vuoden parin päästä muutamme omaan, ehkä toiseen kaupunkiinkin. Mutta viihdymme tässä peruskuntoisessa kaksiossa kuitenkin, ja kalliiksi tulee löytää kämppä taas.
Kommentit (4)
Ai kuusi kuukauttako.. no sitten. Pidätte varmaan minua sivistymättömänä kun en tuota tiennyt :) mutta kiitos kovasti avusta, tämä helpottikin asiaa! En tiedä olisiko meitä aihetta edes irtisanoa ellei uusi omistaja halua tässä asua itse. Jos kerran sijoitusasunnoksi ostaa, niin eikös se sitten meinaa esim. vuokralaisten pitämistä?
Mutta jos hän nostaa vuokraa, mikä on tällä hetkellä mielestämme aivan riittävä tämänkuntoisesta asunnosta, niin emmehän me halua toki maksaa 30v vanhasta kämpästä maltaita. Eri asia, jos tähän olis edes se kylppäriremppa tehty:(
Asumme tässä tosiaan siksi, että huolimatta asunnon puutteista olemme saaneet tästä itseämme miellyttävän kodin ja sijainti on hyvä, sekä ennen kaikkea rauhaisa. Asunto on 47 neliöinen, juuri meille passeli.
Niin ja mekin asumme vuokralla, koska asunnossa on mahtava pohjaratkaisu, valoisa, tilava kolmio 85m2, koulu 500m päässä ja vuokra vastaa kaksion vuokraa.
Vierailija:
Ai kuusi kuukauttako.. no sitten. Pidätte varmaan minua sivistymättömänä kun en tuota tiennyt :) mutta kiitos kovasti avusta, tämä helpottikin asiaa! En tiedä olisiko meitä aihetta edes irtisanoa ellei uusi omistaja halua tässä asua itse. Jos kerran sijoitusasunnoksi ostaa, niin eikös se sitten meinaa esim. vuokralaisten pitämistä?Mutta jos hän nostaa vuokraa, mikä on tällä hetkellä mielestämme aivan riittävä tämänkuntoisesta asunnosta, niin emmehän me halua toki maksaa 30v vanhasta kämpästä maltaita. Eri asia, jos tähän olis edes se kylppäriremppa tehty:(
Asumme tässä tosiaan siksi, että huolimatta asunnon puutteista olemme saaneet tästä itseämme miellyttävän kodin ja sijainti on hyvä, sekä ennen kaikkea rauhaisa. Asunto on 47 neliöinen, juuri meille passeli.
No pienellä googlaamisella olisin löytänyt tämän tiedon, mutta paniikin iskiessä järki ei sanele tekemisiä:)
Kyllä se näyttää näin olevan, että meidän sopimuksemme sitoo myös uutta ostajaa, ja jos hän haluaa tulla tähän asumaan tahi remppaa tekemään, niin puoli vuotta aiemmin tulee hänen tästä ilmoittaa meille. Jos siis oikein lakitekstiä tulkitsin.
Katsotaan, mitä tuleman pitää. Aion kyllä pitää kiinni oikeuksistamme:)
Kiitos avusta!
Näihin törmää valitettavan usein, että vuokranantajat hätistelevät vuokralaiset laittomasti pois asunnosta!