Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutinen Berliinistä. Maskien käyttö on saatanallista +36 asteen helteessä

Vierailija
20.06.2021 |

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/51b0cc91-fd55-4e3e-923f-fa081c0553f9

"Kuumuus sekä maskipakko saavat berliiniläiset välttelemään joukkoliikennettä. Kaikki eivät kuitenkaan pääse maskeja pakoon."

"Iltalehden haastattelemat tarjoilija ja yrittäjä joutuvat käyttämään maskia koko työvuoron ajan. Heitä maskin jatkuva käyttö ahdistaa."

"Maskin käyttö ei tunnu hyvältä, mutta yhteisiä sääntöjä on pakko noudattaa. Maskin kanssa junassa istuminen on hirveää. Tänään minun oli pakko vaihtaa pyörä junaan."

"Selviydyn juomalla vettä sekä syömällä tulista ruokaa, mutta en halua olla tilanteissa, joissa joudun käyttämään maskia. En mene mielelläni julkisiin sisätiloihin, enkä käytä tällä hetkellä julkista liikennettä ollenkaan."

"Maski tuntuu kamalalta, etenkin kun on näin kuuma. Työ on stressaavaa, joten maski tekee tilanteesta pahemman. En käsitä, miksi tarjoilijoiden pitää käyttää maskia koko ajan."

"Vain kivenheiton päässä Boxhagener Platzista spätkaufia, siis pientä elintarvikekioskia, pyörittävä Adelrohman istuu olutkorin päällä liikkeen ulkopuolella.

Hän tulee usein kadulle, sillä 12 tunnin työvuoroissa maskin käyttö vaatii veronsa.

–Minusta tuntuu, etten saa happea. Välillä minua pyörryttää, kun joudun käyttämään maskia kuumuudessa, hän sanoo.

Myös Adelrohmanin mielestä asiakaspalvelutyöntekijöiden maskipakko tuntuu kohtuuttomalta.

– Näen ulkona ihmisiä, jotka istuvat porukoissa ja juhlivat yhdessä. Kenenkään ei tarvitse käyttää maskia. Itse joudun välillä sulkemaan liikkeeni vain siksi, että saisin maskista tauon, hän sanoo.

Hankaluuksia kaupankäyntiin aiheuttavat myös asiakkaat, jotka pyrkivät sisään ilman maskia. Valvonta on yrittäjän vastuulla.

– Välillä en voi tehdä työtäni, kun ihmiset tulevat sisään ilman maskia ja joudun lähettämään heidät ulos, hän sanoo."

Berliinissä ihmiset eivät siis halua mennä julkisiin tuollaisilla helteillä, koska siellä pitää käyttää maskia. Vaan valitsevat ennemmin vaikka oman pyörän, ettei tarvitse käyttää maskia. Lisäksi jotkut työntekijät joutuvat joksikin aikaa sulkemaan liikkeensä, jotta voivat pitää taukoa maskin käytöstä.

Suomessakin joillakin liikkeillä ja liikennnöitsijöillä on jopa maskipakko työntekijöilleen ja asiakkailleen, vaikka on tulossa sellaiset helteet, ettei paljon jäädä noista Berliinin helteistä. Vaikka koronatilanne on Suomessa rauhallinen. Uskomatonta!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, he eivät ilmeisesti joudu käyttämään kasvoillaan todella suojaavaa aurinkorasvaa? Minulle maski on helpompi kuin aurinkorasva, joka tuntuu muovikääreeltä ihoa vasten ja hiki valuu päänahasta. Nyt sentään voi peittää puolet kasvoista maskilla.

Vierailija
2/2 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoallergikko kirjoitti:

No, he eivät ilmeisesti joudu käyttämään kasvoillaan todella suojaavaa aurinkorasvaa? Minulle maski on helpompi kuin aurinkorasva, joka tuntuu muovikääreeltä ihoa vasten ja hiki valuu päänahasta. Nyt sentään voi peittää puolet kasvoista maskilla.

Mitähän rasvaa käytät? Itselläni 50+ ja tuntuu ihan normaalilta rasvalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän