Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa urpoa opettajat!!! Huomenna ensimmäinen historian tunti, mitä mä teen?

Vierailija
22.08.2006 |

Olen menossa sijaiseksi ekaa kertaa yhdysluokkaan tai kouluun ylipäätään. Mun pitäis pitää vuoden ensimmäinen hissan tunti 5.-luokkalaisille ja perään yhteinen hissantunti samoille vitosille ja sitten siihen tulee kutoset lisäksi.

Mä ajattelin jutella niiden vitosten kanssa jotain yleistä historiasta ja selailla kirjaa katsastellen mielenkiintoisia kuvia ja aiheita.

Toisella tunnilla ajattelin aloittaa kirjan ekan kappaleen yhdessä koko luokan kanssa. Lopuksi katselisimme dinosaurusvideota.

Kuulostaako ihan äälömäiseltä? Olisko jotain hyviä vinkkejä? Sanokaa, jos mun suunnitelma kusee?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta ymmärtävät miten nopeasti jokin asia muuttuu historiaksi. Vaihtoehtoisesti voisivat pohtia ryhmissä tärkeitä historian asioita, leikellä kehdistä kuvia ja esittää luokan edessä työnsä perustellen miksi heistä tämä historian tapahtuma oli tärkeä. Video tunnin päätteeksi on hyvä idea! Tsemppiä, aina se tunti menne jotenkin: t .usein sijaistanut äippä

Vierailija
2/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse kun on ekasta hissan tunnista, niin toivoisin, että se menisi paremmin kuin jotenkin :). Kiva olla syyllinen, kun heti alusta asti tulee kauhufiilikset historiaan. Se kirja kyllä vaikuttaa tosi kivalta eli ehkä se nostaa fiillistä ja ainahan on kiva saada uusi kirja käteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan sitä voi aina keksiä jos jonkinlaista spektaakkelia, mutta tuollainen peruskuvio luo selvän käsityksen asiasta.

Tsemppiä!

Vierailija
4/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista, että vitosilla ei vielä ole ollut hissaa, joten raflaava aloitus on paikallaan =) piirtäkää vaikka sukupuut ja täytelkää niitä (läksynä tietty täydentäminen vanhempien kanssa) tai oma elämänkerta. Ota tunnille mukaan vanhoja valokuvia itsestäsi ja kerro luokalle omasta ja perheesi historiasta... lopuksi lue jokin historiaan liittyvä tarina ÄLKÄÄ katsoko videota eka tunnilla. Jätä se loppuvuoden väsymyspäiviä varten!

Haluatko tarkennusta.

t. hissan ope

Vierailija
5/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma historia.... oma suku ja sen historia....

Antaa kotitehtäväksi vaikka ottaa selvää omasta historiasta tai tarinasta

Tutustua myös vaikka oman kaupungin historiaan....

Vierailija
6/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oppilaat oli ainakin tosi pettyneitä, kun en voinut jakaa heille ekalla tunnilla kirjoja.

Hyvin se menee!

Vierailija
7/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korosta sitä, että mitä ihan oikeasti ekana päähän pälkähtää, et siis etsi oikeaa vastausta/määritelmää sille sanalle. Pääset näin vähän jyvälle siitä, millaisia ennakkokäsityksiä ja mielleyhtymiä heillä on ko. oppiaineesta. Kaikille ei koko sana ole välttämättä tuttu!

Ja jos vielä mietit omin sanoin jonkun innostavan määritelmän historialle niin sitä parempi:)

Toi oma historia (ja sen miettiminen) kuulostaa tosi hyvältä motivoinnilta aiheeseen. Itse käyttäisin sitä!

Tsemppiä vaan!

Vierailija
8/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen menee sijaistamaan vailla kokemusta (ja koulutusta? ) kun taas täällä istuu pätevä ope työttömänä :(

Hyviä vinkkejä jo saitkin, tässä lisää:

aloita kyselemällä mitä historia on, mitä se oppilaiden mielestä on. Luultavimmin saat vastauksia laidasta laitaan - kirjatkaa oppilaiden vastauksia taululle. Oppilaiden vastausten kautta voitte pohtia sitten mitä kaikkea se voi pitää sisällään, mitä se on.

Valokuvat ym kuvat ovat myös hyvää materiaalia johdatukselle.

ja kotitehtäväksi sopii hyvin tuo oppilaiden oma historia.

säästä video myöhempään, ekoilla tunneilla sitä ei kannata käyttää

Vierailija
9/9 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

toinen menee sijaistamaan vailla kokemusta (ja koulutusta? ) kun taas täällä istuu pätevä ope työttömänä :(

Missä päin asut? Isoissa kaupungeissa ainakin kaikenlaisia sijaisuuksia on tarjolla vaikka kuinka. Itsekin tein joskus sijaisuuksia ala-asteelta lukioon, kun olin juuri valmistunut yliopistosta eikä ollut oikeaa työpaikkaa. Enkä ole siis valmistunut opettajaksi. Niistä sai muuten tosi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi