Kuluttaako auto bensaa, kun...
Kuluttaako auto bensaa kun se sammuttaa itsensä tyhjäkäynnillä (start & stop), mutta kuitenkin ilmastointi on toiminnassa? Toimiiko ilmastointi pelkällä akkuvirralla?
Kommentit (20)
Pakko kai se akulla on toimia jos toimii kertan moottori sammutettuna.
Ei kuluta, jos kone käynnissä. Ihme hössötystä tuollaiset startstopit.
Vierailija kirjoitti:
Polttokenno siellä on, joten kyllä.
No ei oo polttokennoa, ellei ap:lla ole vetyautoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuluta, jos kone käynnissä. Ihme hössötystä tuollaiset startstopit.
Ai kone käynnissä ja ei kuluta bensaa. Oletko Pelle Peloton, keksijä??
No ei tietenkään auto kuluta polttoainetta sillä hetkellä kun moottori on seis.
Eikä kyllä toimi myöskään jäähdytyskompura, vaan ainoastaan ilman puhallus. Puhallin kuluttaa akusta sähköä ja se ladataan takaisin kun moottori taas käy.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kai se akulla on toimia jos toimii kertan moottori sammutettuna.
Ei toimi kuin pelkkä puhallin. Höyrystinkennoon ja mahdolliseen nestevaraajaan kylmäainepiirissä voi varastoitua jonkin verran jäähdytysenergiaa jolla se hetken jäähdyttää vaikka kone ei käy mutta jos ilmastoinnin pyynti on kylmällä, puhallus kovalla ja ulkona kunnon helle niin eihän se edes sammuta moottoria kun kompuraa pitää pyörittää.
Mulla ensimmäisenä toimenpiteenä heti käynnistyksen jälkeen on painaa start-stop disable nappia, suosittelen samaa kaikille.
Ilmastoinnin kompressori ei pyöri auto sammuksissa, sähköisesti ilmastointi toki on päällä ja esim. tuuletin pyörii ja puhaltaa sitä viileää ilmaa sisään sen aikaa mitä siellä moottorin sammumisen jälkeen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ensimmäisenä toimenpiteenä heti käynnistyksen jälkeen on painaa start-stop disable nappia, suosittelen samaa kaikille.
Miksi? Miksi painat? Miksi suosittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ensimmäisenä toimenpiteenä heti käynnistyksen jälkeen on painaa start-stop disable nappia, suosittelen samaa kaikille.
Miksi? Miksi painat? Miksi suosittelet?
Hän ei halua säästää polttoainetta.
Ilmastointi ei toimi jos moottori ei käy, kompressori pyörii moottorin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ensimmäisenä toimenpiteenä heti käynnistyksen jälkeen on painaa start-stop disable nappia, suosittelen samaa kaikille.
Miksi? Miksi painat? Miksi suosittelet?
Jatkuva käynnistely kuluttaa sekä moottoria että akkua.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoinnin kompressori ei pyöri auto sammuksissa, sähköisesti ilmastointi toki on päällä ja esim. tuuletin pyörii ja puhaltaa sitä viileää ilmaa sisään sen aikaa mitä siellä moottorin sammumisen jälkeen riittää.
Start-stop käynnistää moottorin uudelleen jos esim. ilmastointi tarvitsee sitä tai ei sammuta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoinnin kompressori ei pyöri auto sammuksissa, sähköisesti ilmastointi toki on päällä ja esim. tuuletin pyörii ja puhaltaa sitä viileää ilmaa sisään sen aikaa mitä siellä moottorin sammumisen jälkeen riittää.
Start-stop käynnistää moottorin uudelleen jos esim. ilmastointi tarvitsee sitä tai ei sammuta ollenkaan.
Minulla moottori ei sammu jos ilmastointi käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään auto kuluta polttoainetta sillä hetkellä kun moottori on seis.
Eikä kyllä toimi myöskään jäähdytyskompura, vaan ainoastaan ilman puhallus. Puhallin kuluttaa akusta sähköä ja se ladataan takaisin kun moottori taas käy.
Mutta lyhyellä stopilla ei säästä polttoainetta koska laturi ottaa reilusti yli 3hv tehoja ladatessaan. Eli sen aikaa kuluttaa enempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään auto kuluta polttoainetta sillä hetkellä kun moottori on seis.
Eikä kyllä toimi myöskään jäähdytyskompura, vaan ainoastaan ilman puhallus. Puhallin kuluttaa akusta sähköä ja se ladataan takaisin kun moottori taas käy.Mutta lyhyellä stopilla ei säästä polttoainetta koska laturi ottaa reilusti yli 3hv tehoja ladatessaan. Eli sen aikaa kuluttaa enempi.
Akun latausvirta tippuu melko nopeasti mutta kaikki jatkuvasti päällä olevat kuluttimet moottorin käydessä pitää kyllä laturin kovasti töissä koko ajan. Nykyiset autot kuluttaa ihan hulluna sähköä, jos pihtimittarilla katsoo laturilta tulevasta kaapelista kun kaikki vehkeet on päällä niin virtaa voi kulkea yli 100 ampeeria.
Jos akusta kulutetaan virtaa mootin käymättä, niin sitten kun moottori taas laiteaan käntiin laturin on taas ladattava akku täyteen ja tämä lataus on lisäkuorma moottorille eli käyttämällä pelkästään akkuvirtaa vain siirrät bensankulutusta myöhäisempään vaiheeseen.
Tietääkö joku?