En ole koskaan nähnyt punkkia ja toiset valittaa niistä jatkuvasti
En ole luonnossa nähnyt koskaan punkkia enkä vaatteissa tai iholla ja liikun luonnossa päivittäin. Siksi ihmettelen kun ihmiset valittaa usein niitä olevan iholla tai vaatteissa, miten te onnistutte saamaan niitä?
Kommentit (23)
Geokätköjen perässä olen saanut punkkeja kun rymyää ties missä heinikoissa. Onkohan niitä kolmisen ollut, pari jaloissa ja yksi käsivarressa.
Hyvä kysymys. En tiedä. Hyttysistä on tehty tutkimuksia eli mikä saa hyttysen kiinnostumaan just tietyistä ihmisistä, mutta onko punkeista? Mun poikani oli 1,5 v, kun oltiin aikoinaan meren rannalla Inkoossa. Oltiin siellä vain puoli tuntia. Seuraavana päivänä pojassa oli 11 punkin pureman aiheuttamaa borrelioosirinkulaa. Eli ei ollut vain yksi punkki vain useita, koska läheskään kaikilla punkeillakaan ei ole borreliaa. Meissä aikuisissa ei ollut yhtäkään. Mulla itselläni on sen jälkeen ollut muutaman kerran punkki kiinni ihossa. Ja koiralla niitä on kymmeniä joka kesä.
Et ole katsonut oikeista paikoista. Punkit on todella taitavia etsiytymään iholla juuri niihin kohtiin, joista niitä ei helposti huomaa.
En ollut ennen tätä kesää koskaan nähnyt omalla iholla punkkeja, mutta tänä kesänä kaksi. Koiralla kyllä oli aina kesäisin useita punkkeja ennen kuin alettiin käyttää punkkipantaa.
Aika harvoin niitä kohtaa. Minä olen jo ikämies ja liikun erittäin paljon ulkona. Viime kesänä sain marjareissulla ensimmäisen punkin käteeni Suomessa. Sitä ennen oli kerran punkki polvitaipeessa Saksassa.
Mutta, kissallamme olisi jatkuvasti punkkeja kaulassa, poskissa ja niskassa jos emme käyttäisi karkotetta. Kissoista olen poistanut niitä varmaan ainakin sata ja pääasiassa kisut on siis suojattu karkotteella.
Kai tuurista kiinni.
Itse asun punkkialueella mutta ennen koiran hankintaa en ollut koskaan niitä nähnyt vaikka luonossa liikun ahkerasti. Nyt niitä on usein koiran turkissa.
Ystävä asuu briteissä punkkialueella ja on tullut tulokseen että heidän maassaan ei edes punkkeja ole koska kukaan jonka hän tuntee ei niitä ole koskaan nähnyt.
Te jotka saatte punkkeja niin liikutteko silloin heinikoissa ja nurmikoilla?
En ole nähnyt minäkään, mutta borrelioosin sain. Eli rinkulaakaan ei aina välttämättä tule.
Minä luulin pitkälle kolmikymppiseksi punkkien olevan hämähäkkejä, kun niillä on kahdeksan jalkaa. Pari kertaa olin sellaisen jaloistanikin nyhtänyt pois enempää ajattelematta.
En minäkään tiennyt enkä edes tiennyt että mua sellainen oli purrut: sain heti ekasta puremasta borrelian ja äkäisen sellaisen
👍 oli kuin lottovoitto!
Joo samoin, ja tässä lähellä on iso puisto josta kaikki sanoo että siellä on paljon! punkkeja.
Ei ole meillä näkynyt, ei koskaan. Ihan on hoikat sileät jalat, ei mitään mihin piiloutua.
Minussa on ollut kahdesti punkki. Reilun 20 vuoden aikana olen napannut kissoistamme toistasataa punkkia.
Itse en ole ikinä nähnyt punkkia kiinni ihossani, mutta joskus vaatteissa kävelemässä. Ja koira oli aina kesäisin hirveä punkinkerääjä, monta kertaa viikossa sai nyppiä niitä irti. Pitkästä ruohosta, metsänpientareilta, tienvarsilta ja ruohikosta niitä on siis jäänyt matkaan.
Kiikarit ei välttämättä riitä jos vieläpä likainen parvekkeen lasi.
En ole minäkään vielä kohdannut, mutta viihdyn enemmän asfaltilla ja soralla kuin metsissä tai nurmikoilla.
Ei ne siisteillä luontopoluilla vaani.
Itse saan kun olen heinikossa. Rannikolla saa helposti kun käy kahlaamassa pusikossa.
Sekametsistä myös tullut, ei polulta vaan sieltä ihan jorpakosta. Yleensä keräilen jotain kun niitä tarttuu mukaan.
Meidän kaupungin eläinlääkäri sanoi, että ei tarvitse laittaa punkkikarkotetta koiralle, mikäli ei matkusta punkkialueelle. Niin vähän täällä on punkkeja. Laitoin kuitenkin liuoksen, mikä karkoittaa muitakin ötököitä.
Minä en edes asu "punkkialueella", mutta silti lähes joka kerta kun olen metsässä käynyt, löytyy myös jostakin päin kroppaa kipittävä punkki. Onneksi ei ole koskaan tarttunut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. En tiedä. Hyttysistä on tehty tutkimuksia eli mikä saa hyttysen kiinnostumaan just tietyistä ihmisistä, mutta onko punkeista? Mun poikani oli 1,5 v, kun oltiin aikoinaan meren rannalla Inkoossa. Oltiin siellä vain puoli tuntia. Seuraavana päivänä pojassa oli 11 punkin pureman aiheuttamaa borrelioosirinkulaa. Eli ei ollut vain yksi punkki vain useita, koska läheskään kaikilla punkeillakaan ei ole borreliaa. Meissä aikuisissa ei ollut yhtäkään. Mulla itselläni on sen jälkeen ollut muutaman kerran punkki kiinni ihossa. Ja koiralla niitä on kymmeniä joka kesä.
https://www.mehilainen.fi/punkin-purema
"Punkin pureman oireet
Punkin kiinnittyessä iholle siihen muodostuu todennäköisesti pieni punoitus samoin kuin muidenkin hyönteisten pistoihin liittyen. Tätä reaktiota voidaan helpottaa antihistamiinilla (esim. setiritsiini).
Punkin poiston jälkeen ihoaluetta kannattaa tarkkailla muutaman päivän välein. Helpoiten sen muistaa, kun kirjoittaa itselleen muistiin kiinnittymiskohdan ja päivämäärän tai ottaa pistokohdasta kuvan. Mikäli iholle alkaa muodostua joko rengasmainen tai tasaisesti punoittava ihottuma, jonka halkaisija kasvaa yli 5 cm kokoiseksi, on syytä hakeutua lääkäriin antibioottihoitoa varten."
"Punkkien aiheuttamat tartunnat
Borrelioosiin liittyvä "vaeltava punoitus" eli erythema migrans alkaa muodostua vasta useiden päivien, viikkojen tai jopa vasta kuukausien kuluttua punkin puremasta."
Teidän tapauksessa on nyt kyllä joku muu eläin tehnyt ihoon punoitusta kuin punkki. Kuten tummennetuista lainauksista huomaat, niin rinkula/muu borelioosiin viittaava punoitus ei muodostu noin nopeasti. Eiköhän ole ollut hyttynen, paarma tai muu itikka. Paarmat ainakin voivat tehdä hyvinkin ison jäljen ihoon (ja vielä noin pieni lapsi kyseessä) ja usein se on juurikin tuollainen pyöreä rinkula tai koko alue punoittaa.
Hanki silmälasit?