Mitä pidätte sanasta JUKURTTI? Niin luki taas Hesarissa
Itse en totu siihen. Mielestäni pitää kirjoittaa jugurtti. Myös jogurtti ärsyttää.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo ovat nykyään hyväksyttäviä kirjoitusasuja. Omasta mielestäni ainoa oikea on kuitenkin jogurtti. Jukurtti aiheuttaa yökkimisrefleksin.
Sama, mutta myös jogurtti. Se on virallista pakkauskieltä kuten lihapyörykät.
Vierailija kirjoitti:
Jukurtti on hirveä, itse kirjoitan jogurtti, mutta en tiedä, pitäisikö alkaa kirjoittaa jugurtti? Jotenkin jugurtti on minusta juntimpi, kuin jogurtti, mutta olisi toki suomalaisempi.
Olen vain tottunut jo siihen, että se on Suomessa jogurtti, vaikka se onkin aika tyhmää.
Lausutko todella tuo sanan noin, jogurtti? Mä en oo koskaan kuullut mitään muuta kuin jugurtti-versiota, jukurtti kuulostaa niin kamalan typerältä vaikka tiedän että se on hyväksytty muoto. Jugurtti muuten ei ollut vielä ainakaan joku aika sitten. vaikka se on se mitä useimmat ihmiset sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Samoin vihaan sitä, kun palstalla jotkut juntit kirjoittavat, että tapletti tai röntken.
Minä taas ärsyttää se että jotkut eivät osaa kirjoittaa pizzaa kahdella z-kirjaimella. Useimmat pizzoja myyvät ravintolat sisältävät ainakin vielä nimen pizzeria.
Kesäisin on se aika, jolloin meikäläinenkin lähettelee aina palautetta oikeinkirjoituksesta erityisesti iltapäivälehtien toimituksiin.
Tosi pahoja virheitä ollut vuosien varrella. Kesätoimittajat!
Muistaako joku Herajoen jogurtit? Ne oli 60-luvulla jotain uusinta uutta ja niitä ostettiin kauppa-autolta. Makuja oli mansikka ja mustikka. Sitten tuli ananas.
https://i.pinimg.com/originals/e8/e1/b7/e8e1b791eaa53b17902878b63ade2a5…
Olumpialaiset kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin vihaan sitä, kun palstalla jotkut juntit kirjoittavat, että tapletti tai röntken.
Minä taas ärsyttää se että jotkut eivät osaa kirjoittaa pizzaa kahdella z-kirjaimella. Useimmat pizzoja myyvät ravintolat sisältävät ainakin vielä nimen pizzeria.
Pissa?
https://image.shutterstock.com/image-vector/mischievous-bald-man-peeing…
Vierailija kirjoitti:
Jogurtti. Suomalaiset sanoo jukurtti kun G-kirjain on niin tavattoman vaikea lausua😁
Ei se meil turgulaisil ol mitengä hankala sanoo. Vai oleng mää muga sun miälest vääräs?
Ja kukaan ei pahastu kun aloituksessa lukee Hesari ;D
Mutta auta armias, mikä ruiguduz ja alabeuggua buggaa tsadilaisilta, jos menet kirjoittamaan pääkaupungista, että Hesa.
winner kirjoitti:
Ja kukaan ei pahastu kun aloituksessa lukee Hesari ;D
Mutta auta armias, mikä ruiguduz ja alabeuggua buggaa tsadilaisilta, jos menet kirjoittamaan pääkaupungista, että Hesa.
Lehden nimi on ehdottomasti muutettava stadiriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jogurtti. Suomalaiset sanoo jukurtti kun G-kirjain on niin tavattoman vaikea lausua😁
Ei se meil turgulaisil ol mitengä hankala sanoo. Vai oleng mää muga sun miälest vääräs?
Olet raumalt etkä turuust.
Ihan kamalaa, ei kieli saa muuttua. Ennen kirjoitettiin esim. ensimäinen, mutta niin se kieli rappeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa, ei kieli saa muuttua. Ennen kirjoitettiin esim. ensimäinen, mutta niin se kieli rappeutuu.
Niimpä!
Voin kertoa, että kun työkavereina on turkulainen, forssalainen ja tuuloslainen (siis niin Sydän-Hämeestä kuin olla voi, vielä hämäläisempi kuin hauholaiset), niin jukurtti kuullostaa suorastaan fiiniltä. Vorsasa ei ole ole äffää kuin pesufatissa. Niin.
On kuulkaas Suomen aakkosissa aika monta turhaa kirjainta kun noiden kanssa keskustelee.