Mitä pidätte sanasta JUKURTTI? Niin luki taas Hesarissa
Itse en totu siihen. Mielestäni pitää kirjoittaa jugurtti. Myös jogurtti ärsyttää.
Kommentit (56)
Kaikki nuo ovat nykyään hyväksyttäviä kirjoitusasuja. Omasta mielestäni ainoa oikea on kuitenkin jogurtti. Jukurtti aiheuttaa yökkimisrefleksin.
Jukurtti on hirveä, itse kirjoitan jogurtti, mutta en tiedä, pitäisikö alkaa kirjoittaa jugurtti? Jotenkin jugurtti on minusta juntimpi, kuin jogurtti, mutta olisi toki suomalaisempi.
Olen vain tottunut jo siihen, että se on Suomessa jogurtti, vaikka se onkin aika tyhmää.
Jogurtti. Suomalaiset sanoo jukurtti kun G-kirjain on niin tavattoman vaikea lausua😁
Samoin vihaan sitä, kun palstalla jotkut juntit kirjoittavat, että tapletti tai röntken.
Olet selvästi terapian tarpeessa, jos tämmöinen asia sinua harmittaa. Voisin antaa ilmaista apua ketjussa.
Synnyit siis äitisi lapsena ja sitä rataa?
Mun mielestä aina on puhuttu jugurtista. Jukurtti on niille, jotka ei käytä ollenkaan g-äännettä. Jogurtti-sanan muistan kuulleeni vain mainoksessa.
Ärsyttää kaikki muut paitsi jogurtti. Jukurtti näyttää tyhmältä. Aivan kuin joku kakkosluokkalainen olisi kirjoittanut leikkilehteen. Aikuisella se kuulostaa tarkoitukselliselta huomion hakemiselta. Yhtä tyhmän näköistä kuin pitsa, motsarella ja jats.
Minä sanon pitsa, koska olen niin juntti, etten osaa lausua kaksois-z kirjainta niin kuin hienot ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon pitsa, koska olen niin juntti, etten osaa lausua kaksois-z kirjainta niin kuin hienot ihmiset.
Hienoilla ihmisillä on hienojen ihmisten huvit.
Entäs kun maalainen lausuu lasakne...ai on aknea vai..tai polokneese..T.gengät
Työnnä yöghurttisi perseeseesi, saa ukkosi edeskerran kunnon luistot.
Myösyyvään jukurttija.
Kirjoitan jogurtti, lausun jugurtti. Jukurtti on mielestäni väärin, vaikka toki virallisesti hyväksyttävä muoto.
Suurimmalta osalta finneistä puuttuu tai ei ole opetettu kirjainta g&d
Eniten ärsyttää amerikoista (tietenkin!) suomen kieleen pesiytynyt käännös:
Rakastan lapsiani/miestäni/ihan mitä vaan kuuhun ja takaisin. Ei vaan voi olla hirveämpää. Insta-akat viljelee tätä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olet selvästi terapian tarpeessa, jos tämmöinen asia sinua harmittaa. Voisin antaa ilmaista apua ketjussa.
Synnyit siis äitisi lapsena ja sitä rataa?
Voi kuule, joitakin ihmisiä ärsyttävät esim. kirjoitusvirheet ja sen sellainen. Se on ihan normaalia.
Minä kirjoitan kauppalappuun jukurttia, sanon jukurtti ja syön jukurttia. Anteeksi vaan, mutta kymmenet vuoden hämäläisessä ympäristössä ovat pakottaneet tähän käytännön syistä. Ehkä Raumalla osataan sanoa gee?
Kirjoitan pitsa. Nyt joku sokaistui. Pitsapitsapitsa.
Mutta mozzarella. Johtuu siitä, että pitsa on jokapäiväinen leipämme, mutta mozzarellaa syödään harvemmin.
Jos ei ole aikuisikään mennessä oppinut sietämään sitä, että jopa suomessa (suomen kielessä) sanoilla voi olla useampi kirjoitusasu, niin ikäväähän se on. Mutta pienet ovat sinun maailmasi murheet, ja pieni on sinun elämäsi silloin.
Jukurtti. Pitsa.
Älykkyys laskee, joten suomen kieltä on muokattu helpommaksi. Sääli.
Kaikki nää uudet hyväksytyt muodot kuulostaa vääriltä ja erityisesti kirjoitettuna näyttää kamalilta.
Kielitaidon heikentymisen näkee kaikkialla nykyisin. Jossain on menty metsään.
Sana lausutaan enemmän jugurtti kuin juKurtti, mielestäni juKurtti on siis väärin.