Eläin kohtaamisenne 2021
Ensimmäinen kevään havaintoni oli perhonen, mutta tänään työpaikkani ikkunasta näin lokin ruokkimassa lokin poikasta. Tänään työpäivän päätteeksi matkattiin mökille ja matkan varrella näin niityllä hirven. Myös maaliskuussa satakielet lauleli kotipihani lähettyvillä. Onko teillä mitään sellaisia eläin kohtaamisia ollut tänä vuonna mitkä teki teihin vaikutuksen?
Kommentit (19)
Näin suden pari viikkoa sitten. Ei ollut kiva kokemus kun oli niin lähellä kotiani.
Näin tänään kun sinitiainen poikanen lähti pesästä lentoon.
Vierailija kirjoitti:
Näin suden pari viikkoa sitten. Ei ollut kiva kokemus kun oli niin lähellä kotiani.
varmaan susi juonii sun Tappamista.
Kauris tuli polulla vastaan, pysähdyin ja muutuin täysin liikkumattomaksi ennekuin se näki minut.
Ei sitten minua havainnut ollenkaan vaan tuli kohti ja sitten alkoi käpsytellä toiseen suuntaan.
Mulla myös on joutsenpariskunta ja 5 poikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mun, mutta mulla on lampaita :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susi voi tehdä ikävää jälkeä lemmikeille.
Lopputalvesta näin mäyrän supikoiran loukussa. Ilmoitin mäyrästä ja se vapautettiin takaisin luontoon.
Oravanpoikaset laiduntavat kotipihan luumupuissa syömässä raakileita.
Olen ruokkinut oravia koko kevään. Niitä on pihassa päivittäin 4 aikuista ja nyt 2 poikasta on lähteneet pesästä ja opettelevat olemaan oraviksi :)
Vaikuttavin kuitenkin oli, kun kettu jolkotteli meidän pihaan, pysähtyi ja katsoi suoraan päin ja juos sitten pois. Oli tosi aikainen aamu ja tulin pihalle tupakalle, kun en saanut nukuttua. Olen nähnyt ennenkin, mutta tuo ei ollut edes 10 metrin päässä.
Lumikonkin näin tänä keväänä.
Päästin kanat ekaa kertaa ulos kesäkuun alussa ja eipä aikaakaan kun haukka oli jo niitä vaanimassa. Kukko aloitti hälytyskaakatuksen ja kaikki kanarouvansa hakeutuivat suojaan. Kaikki selvisivät hengissä.
Karhu kävi tutustumassa pellon laidalla varastoituihin rehupaaleihin keväällä. Revityt paalit houkuttelivat rusakot ruokailemaan.
Kyy tuli lämmittelemään maitohuoneen ovelle.
Ja eräitäkin kohtaamisia hirvieläinten kanssa.
On jotenkin tosi kiva lukea näitä.
Noista mun satakielen näkemisistä ei olla uskottu, kun joskus tein aloituksen niistä tänne.
Mä näin toisen niistä ja pitkän aikaa yö-aikaan kunnon laulelua satakielet laulelivat. Ei ole enää tuota ihanaa orkesteria kotini seudulla. Harmi :(
Ap
Olin puita pilkkomassa ja ihan vieressä pomppi kunnon kokoinen sammakko lauteiden alle.
Seuraavana päivänä tapahtui sama juttu. Saman aikaisesti molempina päivinä oli kunnon lintukuorot. Ainaskin seitsemän erilaista lintua lauleli samanaikaisesti. Upeaa kuunnella sellaista. No, luonnossahan olin.
Tampereella peuroja tai kauriita (vaikea tunnistaa kauempaa kumpi) kaksi kertaa ja kettuja. Viime vuonna oli supikoira upealla tuuhealla hännällä, oli kyllä hieno ja kiva eläin. Kaveri taisi olla puskassa kun ääntä kuului.
Räkättirastaan poikanen kipitti pakoon minua puutarhassa, vuohenptkenvarret vaan heiluivat. Joka kesä on tässä ollut ainakin yksi pesä, mutta en tiedä missä pesä on ollut tänä kesänä. Viime vuoden pesä oli tuijassa.
Suomessa ei ole satakieliä maaliskuussa. Sekoitat ehkä laulurastaaseen?
Keväällä näin useamman kerran supikoiran, kun aamuyöllä poljin töihin. Ihan tässä kaupungin keskustan liepeillä. Ne on suloisen näköisiä, vaikka ovatkin petoja.
Lajituntemus ei taida olla AP:n vahvimpia puolia, "perhonen", "lokki", "satakieli maaliskuussa"...
Voi luonnosta nauttia lajeja tuntemattakin, mutta kiinnostavammiksi ne eläinkohtaamiset tulee, jos tietää, minkä lajin on kohdannut.
Näin maamyyrän kun se juoksi tien poikki metsään.