Kaakaoallergikkoja paikalla?
Söin juuri pari palaa suklaata ja nyt hurja kutina ja ihottuma. Myös aikaisemmin kun olen syönyt suklaata niin on tullut ihottumaa.
Olenkohan kaakaoallergikko? Onko kuinka harvinaista?
Kommentit (24)
Kaakaolle voit olla allerginen ehkä sinulle käy valkosuklaa jossa on vain kaakaon rasvaosaa eli kaakaovoita eikä lainkaan kaakaojauhetta.
Tyttäreni poikaystävä ei saa oireita valkosuklaasta.
Kyseessä voi olla torakka-allergia
luepa tästä
uskon että olet jollekin muulle aineelle kuin suklaalle, on ihan pirun harvinainen allergia!
Mun mies sanoo kanssa, että hän on suklaalle allerginen. Aina tulee kutinaa ja ihottumaa suklaan syönnin jälkeen. Myös äidillään on kuulemma sama ongelma.
Minulla on itse diagnosoitu kaakao allergia. Sain samallaisia oireita kuin aloittaja, joten varmasti sinullakin on tämä tosi ikävä vaiva!!
Mä olen vaniljalle allerginen. Joistakin suklaista saa isot oireet, mutta esim. Fazerin sinistä pystyn yleensä syömään. Siitä tulee vain välillä vatsa löysäksi.
Eli todennäköisesti olet jollekin muulle allerginen kuin kaakaolle c
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:34"]
Tuskin olet. Kaakaoallergia on hyvin harvinainen, vaikka hirveän moni luulee olevansa allerginen juuri kaakaolle. Oikeasti lähes KUKAAN heistä ei ole kaakaolle, vaan jollekin muulle suklaan ainesosalle.
Mutta mitä harvinaisempi allergia, sen muodikkaampaa ;)
[/quote]
Itsediagnoosin tehneet palstamamman alaspeukuttavat tätä
Suklaaseen joutuu yleensä pähkinää, mille voit olla allerginen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 14:34"]
Tuskin olet. Kaakaoallergia on hyvin harvinainen, vaikka hirveän moni luulee olevansa allerginen juuri kaakaolle. Oikeasti lähes KUKAAN heistä ei ole kaakaolle, vaan jollekin muulle suklaan ainesosalle.
[/quote]
Itsediagnoosin tehneet palstamamman alaspeukuttavat tätä
[/quote]
Kylläpä nyt ottaa joitain sydämestä kuulla että tuskin ovat KAAKAOLLE allergisia
Kylläpä jollain ottaa sydämestä tajuta se, että aina niitä kaakaollekin allergisia on, vaikka harvinaista onkin. Aivan hyvin voi olla juuri sitä, et sinä voi tietää.
Suosittelen selvittelyä lääkärin luona verikokein/prick-testein.
Hysteeriset "olen kaikelle allerginen!!!!11" mammat vs realistit!
En mä ainakaan meinaa, että ap ei voi olla kaakaolle allerginen, vaan että voi olla muitakin vaihtoehtoja. Luulisi tulevan muualtakin oireita kuin vain suklaasta.
Minulla todettu atooppinen iho, jota muutamat ruoka-aineet pahentavat. Ei siis allergia - vaan ärtyvä atooppinen iho. Ruoka-aineita, joihin reagoin mm. kala, tomaatti, suklaa, kaakao, sitrushedelmät. Aikuisella ruoka-aineallergian reaktiot tulevat harvoin (pelkästään) iholle.
Olen kyllä ihan realisti, vaikken tyrmännyt ap:n luuloa. Tiedän monia ihmisiä joilla niitä harvinaisiakin allergioita ihan diagnosoituna. Lääkäristä saa testeillä selvyyden, kannattaa jättää täällä kyselyt kun suurin osa ei ymmärrä kuitenkaan.
AP:n tapauksessa testi onnistuisikin, koska reaktio oli nopea.
Hankalampaa salapoliisityötä on selvittää allergian aiheuttaja, kun reaktio tulee reilun vuorokauden viiveellä, hitaasti. Hitaiden reaktioiden testaaminen ei oikein onnistu, pitää vaan itse kokeilla.
Suklaassa on paljon histamiinia, joka voi laukaista reaktion vaikkei suklaalle allerginen olisikaan. Sama reaktio voi tulla kypsytetyistä juustoista, punaviinistä, vadelmista ja mansikoistakin (ja monesta muusta), joten ei ole edes tavaton ilmiö.
Kaverillani on, lääkäri sanoi että TODELLA harvinainen, joten syytä kannattaa etsiä ensin muista aineksista :)
Mulla on kaakaoallergia ollut kymmeniä vuosia ja ihan testattu. Kyllähän ne harvinaisetkin allergiat aina jollekin osuu.